Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) nosūtījusi vēstuli Saeimai, kurā informē, ka kategoriski iebilst pret piedāvātajiem grozījumiem Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas paredz pilnā mērā segt ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus no pašvaldību budžetiem.
Reģionālo vietējas nozīmes maršruta tīkla maršrutos pašvaldībām no saviem līdzekļiem būs jāsamaksā par to sabiedriskā pakalpojumu pasūtījuma daļu, kas pārsniedz šo pakalpojumu nodrošināšanai paredzēto valsts budžeta līdzekļu ietvarus.
Pašlaik spēkā esošā likuma redakcija nosaka, ka maršruta tīklu veido, lai apmierinātu iedzīvotāju pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem un nodrošinātu maršruta tīklā iespēju apmeklēt izglītības iestādes, ārstniecības iestādes, darbavietas, valsts un pašvaldību institūcijas to vispārpieņemtajā darba laikā. Pēc šādiem principiem līdz šim arī vadījās rajona padomes, plānojot vietējās nozīmes reģionālos maršrutus. Pēc izdarītajiem grozījumiem šā gada jūnijā likums nosaka, ka rajona padomju kompetencē ir organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus maršruta tīkla reģionālajos vietējas nozīmes maršrutos atbilstoši valsts budžetā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai paredzētajiem līdzekļiem pēc saskaņošanas ar attiecīgo pašvaldību un Autotransporta direkciju. Līdz ar to rajona pašvaldības, bet pēc 2009.gada 31.decembra plānošanas reģioni, ir atbildīgi par sabiedriskā transporta organizāciju valsts budžeta ietvaros.
LPS uzskata, ka problēmu rada nevis rajona pašvaldību pasūtījums, bet gan Autotransporta direkcijas nespēja precīzi definēt pasūtījuma apjomu, nav izstrādāta metodika starp pašvaldībām (plānošanas reģioniem), jo pašlaik valsts atbalsts tiek sniegts pamatojoties uz pārvadātāju sniegtajām prognozēm, koriģējot ik ceturksni pārvadātāju faktiskos finanšu rezultātus bez vienotiem kritērijiem.
LPS uzskata, ka piedāvātais grozījums Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā "ir prettiesisks, jo nav iespējams ar likumu noteikt saistības un atbildību, par kuru nav noslēgts atbilstošs līgums (vietējām pašvaldībām nav līgumsaistību ar pārvadātājiem) un netiek paredzēts atbilstošs finansējums". Turklāt nav skaidrs šīs normas pielietošanas mehānisms, jo pašvaldības ir atbildīgas par sabiedriskā transporta organizāciju savā administratīvajā teritorijā, bet vietējā reģionālā transporta maršruti nereti pārsniedz pašvaldību administratīvo teritoriju.
"Saglabājot šādu normu pašvaldības patur tiesības to apstrīdēt Satversmes tiesā," vēstulē Saeimai norāda LPS. Nav saprotams, kādēļ šis likumprojekts tiek iesniegts izskatīšanā Saeimā vienlaicīgi ar 2010. gada budžeta likumprojektu, ja netiek norādīta finansiālā ietekme uz budžetu.
LPS nav pieņemama Saeimas Budžeta un finanšu komisijas 17.novembra sēdē izskanējusī vienīgā argumentācija, ka šādus grozījumus pieņēmusi valdība, norāda LPS priekšsēdētājs Andris Jaunsleinis.
LPS aicina neatbalstīt piedāvātos grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā ne valdības piedāvātajā redakcijā, ne Saeimas Juridiskā biroja piedāvātajā redakcijā.