Likuma grozījumi, kas paredz palielināt transportlīdzekļu nodevu motocikliem, izstrādāti lielā steigā un bez objektīva izvērtējuma, uzskata motociklu importētāji un tirgotāji, aicinot likumprojektu pārskatīt.
Kā atklātā vēstulē Ceļu satiksmes drošības direkcijai, Ministru kabinetam, Finanšu ministrijai un Satiksmes ministrijai norāda motociklu tirgotāji un importētāji, grozījumi likumā "Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu" paredz vairākus būtiskus grozījumus pastāvošajā kārtībā attiecībā uz transportlīdzekļu ikgadējo nodevu likmēm un to iekasēšanas kārtību.
"Lai gan izmaiņas paredzētas gan attiecībā uz vieglo automobiļu, autobusu un kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem, gan motociklu, triciklu un kvadriciklu ikgadējās nodevas likmes apmēru, būtiskas iebildes un domstarpības izraisa tieši plānotais ikgadējās nodevas likmes apmērs motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, jo šo transportlīdzekļu nodevas apmēru plānots palielināt vairākkārtīgi," teikts vēstulē.
"Šāda pieeja liecina par to, ka likumprojekts acīmredzami izstrādāts lielā steigā, turklāt tikai izejot no iespējamā ekonomiskā ieguvuma aspekta valsts budžeta ienākumu rakursā, kas padara plānotās izmaiņas par absurdām vai vismaz neloģiskām," raksta vēstules autori.
Motociklu tirgotāji un importētāji uzskata, ka absurds ir likumprojekta autoru viedoklis, ka motocikli, tricikli un kvadricikli pieskaitāmi ekskluzīvām precēm. "Šāds novērtējums neiztur kritiku, ne pamatojoties uz konkrētā transportlīdzekļa veida cenas vai apkalpošanas izmaksu līmeni, ne tā pielietojuma mērķi. Lieki piebilst, ka likumprojekts vispār nesatur nekādu pazīmju un priekšnoteikumu atšifrējumu vai uzskaitījumu, kas jebkādā veidā ļautu konkrētos transportlīdzekļu veidus saistīt ar ekskluzīva rakstura precēm. Ar šādu pieeju ikgadējais nodoklis būtu jāpiemēro arī, piemēram, velosipēdiem, sniega dēļiem vai slēpēm," teikts vēstulē.
Pretēji samērā detalizētam dalījumam, kas tiek piemērots attiecībā uz likmes apmēru vieglajiem automobiļiem, autobusiem un kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem, likumprojekts neparedz nekādu sadalījumu attiecībā uz motocikliem, tricikliem un kvadricikliem. Šo transportlīdzekļu atbilstoša sadalīšana vispār tiek ignorēta, lai gan arī šajos transportlīdzekļu veidos iespējama ļoti plaša dalījuma amplitūda, piemēram, gan pēc transportlīdzekļa jaudas, gan klases, kas ļoti būtiski ietekmē konkrētā transportlīdzekļa izmantošanas veidu un apjomu, skaidro vēstules autori.
Viņi uzsver, ka likumprojekta izstrādes un izskatīšanas gaitā ignorēts apstāklis, ka motociklus Latvijā izmanto aptuveni tikai sešus mēnešus gadā, bet tas netiek ņemts vērā, maksājot visus nodokļus.
Vēstules autori uzskata, ka ikgadējās likmes palielināšana vairākkārtējā apmērā novedīs pie situācijas, kad motociklu, triciklu un kvadriciklu īpašnieki apzināti izvairīsies no nodevas maksāšanas, ikgadējās tehniskās apskates veikšanas, un tādējādi plānoto papildus ieņēmumu vietā valsts budžetā pretī tiks saņemts ieņēmumu samazinājums ne tikai ikgadējās nodevas sadaļā, bet arī ieņēmumos, kas attiecas uz tehniskās apskates veikšanu un apdrošināšanu.
"Vēl vairāk, ceļu satiksmē piedalīsies potenciāli tehniski nedroši transportlīdzekļi, kuru īpašnieki maksimāli mēģinās izvairīties no tiesībsargājošo iestāžu pārstāvjiem un tādējādi radīs nopietnus draudus pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem," uzsver tirgotāji.
Tāpat likumprojekta izstrādāšanā un izskatīšanā esot ignorēts apstāklis, ka tieši motocikli, tricikli un kvadricikli patērē vismazāko neatjaunojamo resursu apmēru, kā arī to CO2 izmešu apjoms, salīdzinot ar pārējiem transportlīdzekļu veidiem, ir daudz zemāks. "Pēc plānotā ikgadējās nodevas apmēra šie transportlīdzekļi tiek pielīdzināti kravas automobiļiem ar pilnu masu virs 3501 kilograma, kas ir absurds novērtējums un neatbilst nekādiem loģikas likumiem," teikts vēstulē.
Ignorēts arī apstāklis, ka tieši motocikli, tricikli un kvadricikli vismazāk bojā ceļu infrastruktūru un kvalitāti, tomēr to ietekme vienādota ar kravas automobiļiem ar pilnu masu virs 3501 kilograma, kuriem turklāt ar likumprojektu vispār nav plānota ikgadējās nodevas palielināšana.
Vēstules autori uzskata, ka nodokļa apmēru plānots noteikt tik nesamērīgā apmērā, ka konkrētā transportlīdzekļa īpašniekam ir izdevīgāk neveikt ikgadējo tehnisko apskati un tādējādi nemaksāt arī ikgadējo nodevu, nekā vairākas reizes apmaksāt administratīvo sodu, kas normatīvajos aktos paredzēts par piedalīšanos ceļu satiksmē bez derīgas tehniskās apskates.
Tirgotāji uzsver, ka likumprojekts sagatavots un tiek izskatīts Ministru kabinetā lielā steigā, turklāt bez konsultēšanās ar sabiedriskajām organizācijām vai attiecīgās nozares ekspertiem, bez jebkāda viedokļa vai pozīcijas noskaidrošanas, bez jebkādas iespējas iesniegt motivētus un tālredzīgus priekšlikumus.
"Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām pārskatīt likumprojekta normas, ņemot vērā šajā vēstulē izteiktos iebildumus un apsvērumus, kā arī apliecinām, ka esam gatavi piedalīties un sniegt kvalitatīvus un objektīvus priekšlikumus gan konkrēto, gan citu normatīvo aktu grozījumu izstrādāšanas procesā," raksta vēstules autori.
Ministru kabinetam, Satiksmes, Finanšu ministrijai un CSDD adresēto atklāto vēstuli parakstījuši SIA "Motofavorīts", SIA "Moto West", SIA "L2", SIA "H33", SIA "BGF" un SIA "Kristers Serģis Moto" vadītāji.