2012.gadā Ventspils brīvostā pārkrauti 30,4 miljoni tonnu

2012.gads Ventspils brīvostā aizvadīts veiksmīgi. Stabilais kravu apgrozījuma pieaugums visa gada garumā nodrošināja kopējo apgrozījumu 30,4 miljonu tonnu apmērā, kas ir par 7% vairāk nekā iepriekšējā gadā un par 3,4 miljoniem pārsniedz plānoto apjomu, informē Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.

2012.gads Ventspils brīvostā aizvadīts veiksmīgi. Stabilais kravu apgrozījuma pieaugums visa gada garumā nodrošināja kopējo apgrozījumu 30,4 miljonu tonnu apmērā, kas ir par 7% vairāk nekā iepriekšējā gadā un par 3,4 miljoniem pārsniedz plānoto apjomu, informē Ventspils brīvostas valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs. Savukārt, izvērtējot ekonomisko situāciju Eiropā, prognozes 2013.gadam Ventspils ostā tiek izteiktas piesardzīgi.

2012.gadā Ventspils brīvostā pārkrauti 30,4 miljoni tonnu kravu, kas ir par 2 miljoniem tonnu jeb 7% vairāk nekā pirms gada un par 3,4 miljoniem tonnu jeb 13% pārsniedz iepriekš plānoto apjomu. Pēdējo reizi vairāk nekā 30 miljonu tonnu Ventspils brīvostā tika pārkrauti 2007.gadā, bet pirms tam – tikai līdz 2001.gadam, kad vēl darbojās naftas cauruļvads.

Visvairāk ostā pārkrauti naftas produkti – 16 miljoni tonnu, kas ir par 11% vairāk nekā iepriekšējā gadā. Otrs lielākais kravu apjoms bija akmeņoglēm – gandrīz 8 miljoni tonnu, kas nozīmē palielinājumu par 19% salīdzinājumā ar pagājušo gadu, kā arī jaunu akmeņogļu rekordapjomu Ventspils brīvostā. Trešais lielākais bijis Ro-Ro kravu apjoms –gandrīz 2 miljoni tonnu, kas nedaudz pārsniedz 2011.gada līmeni un arī ir jauns Ro-Ro kravu rekordapjoms ostā. 2012.gadā Ventspils brīvostā bija arī jauns pasažieru skaita rekords – 61 398 prāmju un kruīzu kuģu pasažieri.

Astoņi no desmit Ventspils brīvostas termināļiem divpadsmit mēnešos palielinājuši kravu apgrozījumu attiecībā pret pagājušo gadu. Lielākais kravu pieaugums bijis AS „Ventbunkers” – par 34% , SIA „Ventspils Nafta termināls” – par 6%, un AS „Baltic Coal Terminal” – par 18%.

„Lielākā daļa ostas termināļu aizvadījuši veiksmīgu gadu. Paldies viņiem par to! Arī to, kas atkarīgs no brīvostas pārvaldes, esam nodrošinājuši un turpināsim nodrošināt ļoti augstā kvalitātē. Mums ir zemākās ostas un arī nomas maksas. Osta ir tehniski perfekta – var jebkuru kuģi ievest un apkalpot, kas tā nebūt nav daudzās citās ostās,” uzsver A.Lembergs. Veiksmīgs gads Ventspils brīvostā bijis arī rūpniecības attīstībā, jo atklātas divas jaunas rūpnīcas - Malmar Sheet Metal un Ventspils metināšanas rūpnīca, tiek būvēta šķidro kristālu tehnoloģiju ražotne. Arī rūpnieciskais sektors nodrošina daļu no kravu apjoma Ventspils ostā.

Neskatoties uz veiksmīgo 2012.gadu, izvērtējot šī brīža ekonomisko situāciju Eiropā un pasaulē, prognozēs par 2013.gadu Ventspils brīvostā A.Lembergs ir piesardzīgs: „Krīzes ietekmē valstis īsteno plašas taupības programmas, apgrozībā nenonāk miljardi eiro, kas nozīmē, ka samazinās pieprasījums pēc precēm, tostarp energoresursiem – naftas produktiem un akmeņoglēm, kas ir visvairāk pārkrautās kravasVentspils ostā. Mēs pieļaujam, ka varētu būt kravu apgrozījuma kritums salīdzinājumā ar 2012.gadu, tomēr ceram, ka tas nebūs liels, tāpēc prognozējam 28,5 miljonus tonnu, kas ir par 1,9 miljoniem tonnu mazāk, nekā bija 2012.gadā. No savas puses Ventspils brīvostas pārvalde darīs visu iespējamo, lai garantētu stabilitāti Ventspils ostā. Ne ostas maksas, ne nomas maksas nemainīsies un turpināsies infrastruktūras uzlabošana. Pārējais ir komersantu rokās, jo ar kravu pārkraušanu Ventspils brīvostas pārvalde nenodarbojas, to dara termināļi.”

Šogad, izmantojot Eiropas Savienības fondu līdzfinansējumu, Ventspils brīvostā tiks būvēta 12. piestātne, kur būs jauns terminālis, turpināsim sauskravu termināļa celtniecība starp abiem Ventas tiltiem, turpināsies ostas pievadceļu rekonstrukcija un būvniecība, kā arī tiks veikta pirmā muliņa demontāža, lai varētu attīstīt Baltic Coal Terminal otro kārtu un palielināt apgrozījumu. Vairāk kā 60% Ventspils brīvostas budžeta izdevumu tiks ieguldīti attīstības projektu īstenošanai.

Svarīgākais