No 2014.gada ieviesīs elektronisku algas nodokļa grāmatiņu

Algas nodokļa grāmatiņas izsniegšana papīra dokumenta veidā ir kļuvusi neefektīva, tāpēc no 2014.gada plānots informāciju par fiziskai personai piemērojamiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) atvieglojumiem nodrošināt elektroniski.

Šādu ieceri šodien atbalstīja valdība, izskatot Finanšu ministrijas (FM) iesniegto informatīvo ziņojumu par elektroniskās algas nodokļa grāmatiņas ieviešanu.

FM līdz nākamā gada marta beigām būs jāsagatavo Ministru kabineta noteikumu grozījumi, paredzot, ka informācija par fiziskajai personai piemērojamiem IIN atvieglojumiem tiek nodrošināta elektroniski.

Ieviešot elektroniski pieejamu algas nodokļa grāmatiņu, fiziskajai personai pašreizējā algas nodokļa grāmatiņā norādītā informācija būs pieejama elektroniski Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) Nodokļu maksātāju datu sistēmā EDS klientiem vai tiem, kas nav EDS klienti, - vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā "www.latvija.lv".

FM ziņojumā norādīts, ka fiziskai personai būs iespējas informāciju par aktuālajiem nodokļa atvieglojumiem un izmaiņām nodokļa atvieglojumos iesniegt arī VID klientu apkalpošanas centrā, izmantojot datoru ar interneta pieslēgumu un konsultanta palīdzību.

Patlaban informāciju par fiziskās personas IIN atvieglojumu piemērošanas pamatojumu VID saņem no citiem valsts reģistriem - no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārvaldībā esošā Iedzīvotāju reģistra, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Aizsardzības ministrijas, Satversmes aizsardzības biroja, Latvijas Valsts prezidenta kancelejas.

VID rīcībā nav visas informācijas par piemērojamo atvieglojumu pamatojumu, ja to nav iespējams saņemt no citiem valsts reģistriem, un tādā gadījumā informācija iegūstama no pašas fiziskās personas. Tai būs iespēja sev piemērotā laikā gan iesniegt VID informāciju par izmaiņām piemērojamajos atvieglojumos, gan saņemt informāciju par aktuālajiem IIN atvieglojumiem.

Darba devējam elektroniski, izmantojot VID EDS Nodokļu maksātāju datu sistēmu, būs pieejama informācija par savam darbiniekam aktuāli piemērojamiem nodokļa atvieglojumiem. Šī informācija būs pieejama tikai par tiem, kuri izvēlējušies atbrīvojumus piemērot pie konkrētā darba devēja. Darba devējs tiks informēts arī par izmaiņām attiecībā uz darbinieku piemērojamajiem atvieglojumiem.

Lai arī no 2014.gada janvāra fiziskajām personām tiek paredzēts pienākums iesniegt nodokļu un informatīvās deklarācijas tikai elektroniskā veidā, plānots, ka fiziskā persona, kura nav VID EDS klients, informāciju par piemērojamiem IIN atvieglojumiem VID varēs iesniegt un saņemt, izmantojot pakalpojumu portālu "www.latvija.lv" vai klātienē VID. Ne visām fiziskajām personām 2014.gadā būs pieejams internets, tāpēc FM rosina paredzēt, ka fiziskā persona paziņojumu par apgādībā esošajām personām varēs iesniegt VID papīra formā, nosakot pārejas periodu līdz 2015.gada 1.janvārim.

Lai īstenotu ieceri informāciju par IIN atvieglojumiem nodrošināt elektroniski, būs nepieciešamas izmaiņas VID Nodokļu informācijas sistēmā, VID EDS, Nodokļu maksātāju datu sistēmā, kā arī būs jāveido jauni e-pakalpojumi vietnē "www.latvija.lv".

Lai nodrošinātu elektroniski pieejamu informāciju par personai piemērojamiem IIN atvieglojumiem, būs nepieciešami izdevumi 159 760 latu apmērā. Finansējums tiks nodrošināts VID 2013.gada budžetā. Minētajā summā iekļauti izdevumi par "www.latvija.lv" e-pakalpojumu izveidošanu 57 645 latu apmērā, izmaiņām VID EDS un Nodokļu maksātāju datu sistēmā 49 685 latu apmērā, informācijas apstrādes funkcionalitātes nodrošināšanu 27 999 latu apmērā un datu saņemšanas nodrošināšanu no citiem reģistriem 24 431 lata apmērā.

Patlaban algas nodokļa grāmatiņu izsniedz VID.

Svarīgākais