Televizoru pircēji pārmaksā 20%

Konkurences padome (KP), konstatējot aizliegtu vienošanos starp pieciem uzņēmumiem, kas izplata Samsung Electronics Co ražoto tehniku, secināja, ka pircējiem šīs neatļautās vienošanās rezultātā ir nācies pārmaksāt apmēram 10 procentus.

Sadzīves elektronikas un tehnikas tirgotāji Neatkarīgajai neoficiāli atklāja, ka pircēji īstenībā pārmaksājot pat 20 līdz 25 procentus, un ne tikai pērkot Samsung tehniku. Regulēt cenas tirgū cenšoties visu lielo kompāniju pārstāvniecības Baltijā.

Uzcenojums – apmēram 50%

Sadzīves elektronikas un tehnikas mazumtirgotājs Kaspars (vārds mainīts, jo viņš vēlējās palikt anonīms) Neatkarīgajai atzina, ka sadzīves elektronikas pircēji pārmaksā ne tikai 10 procentus, kā bija konstatējusi KP, bet pat vairāk nekā 20 procentus.

"Lai panāktu sev vēlamās cenas, tirgus tika mākslīgi ierobežots. Tas ir, servisos tika pieņemtas tikai tās preces, kas ir pirktas caur konkrētiem vairumtirgotājiem un tiem lojāliem mazumtirgotājiem. Pretējā gadījumā tirgotājam nebija iespējas nodrošināt pircējam garantiju un pēcgarantijas apkalpošanu," skaidroja Kaspars.

Tā kā šādi rīkojoties gandrīz visas kompānijas, pircējam nav nekādas izvēles iespējas, īpaši šobrīd, kad veikalu skaits ir krasi samazinājies.

"Kad uzzinājām īstās elektronikas un tehnikas ražotāju cenas, bijām šokā. Vietējo dīleru un vairumtirgotāju uzcenojums veidoja 50 procentus. Lielāko daļu viņi paturēja sev, bet pārējiem, kas pirka no viņiem, bija jāiztiek ar to, kas paliek pāri. Ja veikals atrodas perifērijā, līdz kuram prece ir jānogādā un vēl jāsedz veikala uzturēšanas izmaksas, izdzīvot nebija iespējams," atzina Kaspars.

Interneta veikala www.220.lv īpašnieka SIA Baks direktors Agris Bajārs to, vai par televizoru, putekļu sūcēju vai mobilo telefona aparātu pircējs pārmaksā vai nē, nekomentēja. Pēc viņa domām, svarīgi, lai visi šajā biznesā iesaistītie, sākot no ražotāja un beidzot ar mazumtirgotāju, varētu nopelnīt.

"Nevaru noliegt, ka bija jūtama vēlme regulēt cenas tirgū. Mēs ar to saskārāmies dažādos veidos. Tomēr nekādas reālas sankcijas ne no viena neesam saņēmuši," Neatkarīgajai neslēpa A. Bajārs.

Konkurences padomes vecākā referente sabiedrisko attiecību jautājumos Inita Kabanova Neatkarīgajai skaidroja, ka nepamatotā uzcenojuma apmēru noteikt ir sarežģīti, jo nav iespējams pateikt, kā tieši cenas būtu veidojušās normālas konkurences apstākļos. KP, nosaucot aptuveno pārmaksas apjomu, ņēma vērā, ka apmēram par 10% lētāk Samsung tehniku tirgoja izplatītājs, kam bija izdevies to īslaicīgi ievest Latvijā laikā, kad šādu paralēlo importu nepieļāva SIA Samsung Electronics Baltics.

"Tajā pašā laikā nav iespējams strikti apgalvot, ka aizliegtās vienošanās dalībnieku mākslīgi veidotais cenas paaugstinājums nav bijis augstāks. Konkurences likumā noteikts, ka pēc prasītāja lūguma tiesa var noteikt zaudējumu atlīdzības apmēru pēc saviem ieskatiem – tas savukārt nozīmē, ka šādā gadījumā tiesnesim jāspriež lieta pēc taisnības apziņas un vispārīgiem tiesību principiem," sacīja I. Kabanova.

Tā darot daudzi

Pēc Kaspara teiktā, sadzīves elektronikas un tehnikas tirgus Latvijā sadalīts un pie preces tiek klāt tikai tie, kas sadarbojas ar lielo kompāniju dīleriem vai vairumtirgotājiem, un šādu politiku piekopjot ne tikai Samsung, kā to konstatēja KP, bet arī vairākas citas kompānijas.

"Viss, ko savā lēmumā ir uzrakstījusi Konkurences padome, ir taisnība. Šajā ziņā jāsaka, ka Samsung tehniku vēl varēja iegādāties caur Lietuvu vai Igauniju pretstatā dažām citām kompānijām, kuru preci iespējams iegādāties tikai caur Latvijas dīleriem, jo viņi grib paturēt 100% kontroli gan pār cenām, gan pār servisu," skaidroja Kaspars. Arī A. Bajārs pauda līdzīgas domas.

"Visu lielo kompāniju pārstāvniecības Latvijā cenšas panākt, lai preces tiktu iepirktas caur viņiem vai ar viņu akceptu. Samsung šajā ziņā vēl ir salīdzinoši liberālākais, jo pieņem labošanā arī tādas preces, kas ir pirktas citur. Taču ir vairākas citas kompānijas, kas reāli ierobežo garantijas apkalpošanu un, ja preces nav pirktas no vietējiem dīleriem, tad tādas nepieņem garantijas vai pēcgarantijas apkalpošanai. Latvijā tāda ir vispārpieņemta prakse, kas, kā izriet no KP lēmuma, ir pretlikumīga. Pārbaudot gandrīz jebkuru lielo aparatūras tirgotāju, KP secinātu tieši to pašu," teica A. Bajārs.

I. Kabanova Neatkarīgajai uzsvēra, ka KP nav pierādījumu par citu tehnikas izplatītāju veiktiem pārkāpumiem, tomēr atklātais Samsung tehnikas izplatītāju kartelis var būt pietiekams pamudinājums citiem tirgus dalībniekiem sakārtot savu uzņēmējdarbību un novērst jebkādus iespējamos pārkāpumus, pat ja tādi ir bijuši.

Cerības uz atlīdzību

Pēc KP lēmuma publiskošanas par iespēju atgūt zaudējumus interesējušies vairāki patērētāji.

"Viņiem mēģinām sniegt mums esošo informāciju par iespējamo tālāko rīcību. Konkurences padome ir atklājusi un novērsusi pārkāpumu, uzliktais sods nonāks valsts budžetā un tādējādi pastarpināti pie patērētājiem, tomēr tālāk Konkurences padome patērētāju rīcību ietekmēt nevar. Pašlaik tās lēmums ir kā rīks patērētāju rokās, ar kura palīdzību patērētāji var individuāli vai kolektīvi cīnīties par sev nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu.

Domāt par iespējamiem zaudējumu atlīdzināšanas veidiem būtu arī pašu vainīgo uzņēmumu interesēs, lai novērstu kaitējumu, ko to reputācijai nodarījusi iesaistīšanās aizliegtās darbībās un būtībā patērētāju krāpšanā," teica I. Kabanova.

Eiropas Patērētāju informēšanas centra vadītāja Aija Gulbe Neatkarīgajai bilda, ka Latvijas patērētāja, tāpat kā ikvienas Eiropas Savienības dalībvalsts patērētāja, tiesības ir aizsargātas. Ja kāds Latvijas iedzīvotājs ir iegādājies sadzīves tehniku jebkurā citā ES valstī, tam ir tiesības saņemt garantiju. A. Gulbe gan skaidro, ka saskaņā ar likumu gadījumos, ja nopirktajai precei atklājas bojājumi vai kādas citas problēmas, vispirms ir jāvēršas pie tirgotāja. Ja prece ir pirkta, piemēram, Vācijā, tad vispirms vajadzētu informēt par problēmu konkrēto tirgotāju Vācijā. Ja kompromisu neizdodas atrast, tad var vērsties pēc palīdzības Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai Eiropas Patērētāju informēšanas centrā.

Neatkarīgā jau rakstīja, ka Konkurences padome, konstatējot aizliegtu vienošanos starp pieciem uzņēmumiem, kas izplata Samsung Electronics Co ražoto tehniku, tiem piemērojusi rekordlielu – 6,2 miljonu latu – naudas sodu. Samsung Electronics Baltics un RD Elektroniks apsver iespēju pārsūdzēt šo Konkurences padomes lēmumu administratīvajā tiesā.

***

UZZIŅAI

KP konstatētā sarakste starp Samsung kartelī iesaistītām pusēm

- "X datumā pārbaudām, kas notiek – tie, kas nevēlas dzīvot pa labam, automātiski nokļūst "Melnajā sarakstā" – un šiem tad arī servisu nedosim, un uzreiz sākam cīnīties ar visām iespējamajām metodēm."

- "Lūdzu, vēlreiz veiciet savu pārdošanas menedžeru apmācību, lai vēstules partneriem būtu sastādītas PAREIZI!!

Piemēram: Sveiki, šīs ir rekomendētās cenas Samsungam internetā. Cenas turēs visi interneta veikali. Mēs cenas pārbaudīsim – veiksim kontroles pirkumus internetā, ja nepieciešams. Cenas līdzīgas visiem – GNT, Prokss, RD un tā tālāk.(..) K."

- "Šodien veicām auditu un konstatējām dažus noziedzniekus.

99.lv, Tera.lv, Hardware.lv, Itshop.lv, Mums.lv, Storex.lv, Smscomputers.lv."

- "Divu mēnešu laikā Samsung Baltic nodrošina avotu noslēgšanu tādiem uzņēmumiem kā Wess Consum, ER-Plus u.c. no kaimiņvalstīm (LT&EE)."

- "Ir informācija, ka Igaunijas uzņēmums Sandman uzsācis Samsung tehnikas vairumtirdzniecību Latvijas interneta veikaliem. Lūdzu pārbaudīt šo informāciju, veicot kontroles pirkumus interneta veikalos MTS vai Tehnoshop. Pielietot "mērus". Gaidu ziņas. (..)."

Avots: KP