Daļu "Latvijas dzelzceļa" peļņas novirzīs uzņēmuma infrastruktūras attīstībā

Lai saglabātu publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras caurlaides spēju un nepieciešamajā apjomā realizētu sliežu ceļu rekonstrukciju, otrdien, 10.jūlijā, valdība daļēji atbalstīja Satiksmes ministrijas lūgumu novirzīt VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) 2011. gada peļņu uzņēmuma attīstībā.

Ministru kabineta (MK) lēmums nosaka valstij dividendēs izmaksājamo VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) peļņas daļu par 2011. gadu noteikt 27% (1 663 314 Ls) apmērā līdzšinējo 90% (5 544 382 Ls) vietā no LDz tīrās peļņas (6 160 424 Ls). Sākotnēji Satiksmes ministrija rosināja valstij dividendēs maksājamo peļņas daļu samazināt līdz 0%.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis jau iepriekš norādījis, ka esošā valsts ekonomiskā attīstība liecina, ka šobrīd ir īstais brīdis, lai ļautu valsts uzņēmumiem izmantot savu iepriekšējā gadā gūto peļņu un novirzīt to attīstībā. Pastāv risks, ka, neļaujot tagad uzņēmumam ieguldīt attīstībā, pēc trim gadiem valsts saņems trīs reizes mazāk nodokļu ieņēmumos, nekā tas ir šobrīd.

Patlaban valsts nepiedalās dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas finansēšanā, kā tas ir daudzās citās valstīs, līdz ar to LDz līdzekļi no 6,16 miljonu latu peļņas nepieciešami uzņēmuma attīstībai. Pretējā gadījumā uzņēmumam būs grūti saņemt kredītus ar izdevīgām procentu likmēm. Nozares speciālisti atzīst, ka bez adekvātiem ieguldījumiem attīstībā un infrastruktūrā dzelzceļš pakāpeniski zaudēs konkurences tirgū. LDz jau šobrīd gadā neremontē pilnā apjomā tik daudz sliežu ceļu kilometru, cik tas būtu nepieciešams saskaņā ar dzelzceļa pārvadājumu pieauguma dinamiku. Tāpat šie līdzekļi būtu nepieciešami citiem infrastruktūras attīstības projektiem.

Lai uzlabotu infrastruktūras pārvaldītāja pakalpojumu kvalitāti un nodrošinātu infrastruktūras attīstību atbilstoši Rīgas pilsētas teritorijas plānojumā noteiktajam transporta tīklam, ir apstiprināti un daļēji jau uzsākti LDz sagatavotie Kohēzijas fonda līdzfinansētie projekti "Šķirotavas stacijas šķirošanas uzkalna rekonstrukcija", "Stacijas Bolderāja 2 ar savienojošo ceļu uz Krievu salas termināliem būvniecība" un "Signalizācijas, telekomunikācijas un elektroapgādes sistēmu modernizācija iecirknī Bolderāja 1 - Zasulauks". Turpinās arī darbs pie 2010. gadā uzsāktā projekta "Otrā sliežu ceļa būvniecība posmā Skrīveri-Krustpils".

Kopumā, lai nodrošinātu apstiprināto 2007 - 2013 gadu plānošanas perioda Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu realizāciju, laika posmā līdz 2015. gadam LDz būs jāiegulda 41,8 milj. Ls pašu (aizņemto) līdzekļu.

LDz plānotiem ilgtermiņa investīciju projektiem līdz 2015. gadam kopumā ir nepieciešams investēt finanšu līdzekļus 182 milj. latu apmērā. Tai skaitā LDz līdzfinansējuma apmērs šobrīd realizētajiem Kohēzijas fonda līdzfinansētajiem projektiem ir plānots 33,5 milj. Ls.

Lai nodrošinātu kravu transportēšanu, tajā skaitā uz Afganistānu, un kravu piesaisti Latvijas ostām, SIA "LDZ Cargo" plāno realizēt investīciju projektu 400 dzelzceļa kravu vagonu iegādei. Realizējot minētos projektus, tiks celta dzelzceļa pārvadājumu un pasažieru pārvadājumu drošība.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais