Aptauja: Iedzīvotāji arvien vairāk iepērkas interneta veikalos

© skanpix

Kā liecina Sabiedriskās Domas un Tirgus Izpētes Centra (SDTIC) aptauja jūnijā, 88 procenti respondentu ir veikuši pirkumus interneta veikalos. Tas liecina par to, ka arvien vairāk cilvēku novērtē ieguvumus, ko sniedz iespēja veikt pirkumus virtuāli.

Internets un dators arvien vairāk kļūst par mūsu ikdienu, tas sniedz gan nepārtrauktu informācijas pieejamību, gan cilvēks pats var plānot savu laiku un iegūt vajadzīgo informāciju viņam ērtā brīdī, nevis iegaumēt citu mediju - radio, TV raidlaikus un avīžu, žurnālu izdošanas datumus. Līdz ar to cilvēki pierod pie apstākļiem, ka šo priekšrocību var izmantot arī iepērkoties.

Kā svarīgi faktori par labu pirkumu veikšanu internetā tiek minēti - laika ietaupījums, ko apstiprinājuši 73% respondentu, iespēja salīdzināt cenas, 58% un iespēja taupīt naudu, 56%, kā arī 13% respondentu atzīmē, ka, iepērkoties internetā, var kvalitatīvāk izpētīt preces/pakalpojuma priekšrocības. Šobrīd visvairāk Latvijas iedzīvotāji interneta veikalos pērk sadzīves un datortehniku, 63%, apģērbu un apavus internetā ir pirkuši 37% respondentu, ceļojumus un citus izklaides pasākumus 31% respondentu, kosmētiku, higiēnas preces 25% respondentu, bet 5% respondentu izvēlas internetā pirkt pārtikas preces. Interneta veikali dod iespēju iepirkties visā pasaulē un iegādāties preces, kas Latvijā nav pieejamas, kā arī citu valstu iedzīvotājiem tā ir iespēja iegādāties mūsu valstī ražotu produkciju, kas citādi viņiem būtu nepieejama.

Vēl jūnija mēnesī SDTIC noskaidroja par Latvijas iedzīvotāju plāniem atvaļinājuma laikā. 38% respondentu apliecināja, ka atpūtīsies vasarnīcā vai laukos, 28% dosies ārpus Latvijas, 26% respondentu gādās ziemai "krājumus" - lasīs ogas un sēnes, lai pildītu mājas pagrabus un pieliekamos, 17% respondentu atvaļinājuma nebūs vispār, bet 16% atpūtīsies zvilnot pludmalē un balējoties.

Aktīvais vasaras saulgriežu gaidīšanas laiks mediju vidē tiek plaši izmantots arī kā iespēja iedzīvotājiem piedalīties dažādās akcijās, konkursos un laimēt dāvanas. SDTIC aptaujā noskaidrojās, ka 78% respondentu ir kādreiz piedalījušies konkursos un lielākoties, 61% tie ir bijuši dažādi konkursi sociālajos tīklos, 45% ir ņēmuši dalību drukāto mediju popularizētos konkursos, 25% televīzijas, bet 17% respondentu radio rīkotajos konkursos. Iemesli kādi tiek minēti par labu dalībai mediju popularizētajos konkursos 52% respondentu ir interese par balvu, kas tiek piedāvāta, toties 35% tā ir iespēja izklaidēties. Savukārt 41% respondentu ir kādreiz laimējuši konkursos.

Aptauja tika veikta no 6.-13.jūnijam, ar interneta starpniecību aptaujājot 857 Latvijas iedzīvotājus no dažādiem reģioniem, vecumā no 18 - 66 gadiem. Šādas Omnibuss aptaujas SDTIC veic regulāri, reizi mēnesī apzinot iedzīvotāju noskaņojumu un attieksmi sabiedriski aktuālos un nozīmīgos jautājumos.

Ekonomika

Saeima kopā ar nākamā gada valsts budžeta projektu 1.lasījumā ir pieņēmusi arī Solidaritātes iemaksas likumprojektu, kas noteiks pienākumu kredītiestādēm turpmākos trīs gadus veikt solidaritātes maksājumus. Galīgajā lasījumā budžetu un ar to saistītos likumus Saeima sāks skatīt 4.decembrī. Gan pret šo jauno likumu, gan pret izmaiņām iemaksās 2.pensiju līmenī jau ir iebildušas Latvijas bankas. Tikko ar savu atzinumu nāca klajā arī Eiropas Centrālā banka, norādot, ka Solidaritātes iemaksas likumprojekts nelabvēlīgi ietekmēs nosacījumus, kādos darbojas kredītiestādes, līdz ar to tā vispārējā ietekme uz kreditēšanas pieaugumu un tādējādi netieši uz valsts budžetu ir neskaidra. Finanšu nozares asociācijas (FNA) valdes priekšsēdētājs Uldis Cērps, kurš šajā amatā stājās oktobra sākumā, intervijā aģentūrai LETA saka, ka nozare turpinās dialogu un skaidros riskus, kurus saskata. Tostarp nav redzams, kā šis nodoklis var veicināt kreditēšanu.