Lai gan Finanšu ministrijas iniciatīva aplikt ar nodokli dienesta automašīnu izmantošanu daudziem šķiet sociāli taisnīgs princips, tomēr „pret” to iestājas gan privātais sektors, gan likumdevēji. Saeimas deputāti draud boikotēt šo ierosinājumu, jo viņus neapmierina pagaidām neskaidrie jaunieveduma principi. Tikmēr privātais sektors norāda: ierēdņu iniciatīva dos nevis gaidīto efektu, bet gan vēl vairāk apgrūtinās uzņēmēju ikdienu, kā arī mudinās uzņēmējus krāpties.
Latvijas vadošā grāmatvedības uzņēmuma "Baltijas Konsultantu nams" valdes loceklis un konsultants Māris Ginters uzsver: “Nodoklim par dienesta auto izmantošanu privātām vajadzībām ir jābūt samērīgam, tai skaitā arī ievērtējot šī brīža ekonomisko situāciju. Piemēram, Igaunijā šis nodoklis ir aptuveni 10 lati menēsī, un šādā apmērā šīs nodoklis būtu ne tik sāpīgs arī Latvijā, taču ne jau publiski apspriestie 81 lats mēnesī,” uzskata M. Ginters.
Viņš argumentē: ja nodokļa likme būtu samērīga, tad šāda nodokļa ieviešanā būtu ieinteresēti arī vairums Latvijas grāmatveži. Jau minētajā Igaunijā ir tā, ka ja uzņēmējs izvēlas maksāt šo nodokli, tad viņam par konkrēto auto nav jāraksta ķēpīgās ceļazīmes, un tas būtiski samazina grāmatvedības papīru apjomu. Tāpat, viņaprāt, būtiski ir tas, ka šāda steiga mazina uzņēmējdarbības vides pievilcību Latvijā. Uzņēmējiem mazinās vēlme darboties ne tikai naudas trūkuma dēļ, bet arī neskaidrās un mūžīgi mainīgās biznesa vides dēļ.
„Pēdējos gados uzņēmēji necentās izvairīties no nodokļu maksāšanas, tostarp tādēļ, ka nodokļu nemaksāšana tika uztverta kā sliktais tonis. Šobrīd ir svarīgi, lai nerastos tāda situācija, kad nodokļu maksāšana jau kļūst par slikto toni, kā tas daudziem uzņēmējiem bija deviņdesmitajos gados,” uztraucas Māris Ginters.
Tikmēr idejas autors — Finanšu ministrija — akcentē: iespējai darba automašīnu lietot arī personīgām vajadzībām ir ne tikai morāla, bet arī materiāla vērtība, tādēļ no šī papildus gūtā labuma ir jāmaksā nodoklis. Jau ziņojām, ka kopējais nodokļa maksājums par darba devējam piederoša automobiļa izmantošanu privātām vajadzībām mēnesī tiek plānots 81 lats, tādējādi papildus nodokļu slogs gada laikā sasniegs gandrīz 1000 latu par vienu automašīnu. Likumā par Iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) paredz ieviest normu, aplikot darbinieka gūto labumu no darba devējam piederošas automašīnas izmantošanas privātām vajadzībām gan darba laikā, gan ārpus tā. Šim mērķim paredzēts nosacītu vērtību - 150 latus mēnesī - nodokļu aprēķina nolūkos pieskaitīt darba attiecībās gūtajam ienākumam. Papildu ieņēmumi valsts budžetā no šādas normas ieviešanas prognozēti 38,4 miljonu latu apmērā .
Pret piedāvāto kārtību piesardzīgi izturas arī Saeimas deputāti. Kā nra.lv jau ziņoja valdības koalīcijas partijas šobrīd nevarēs balsot par 2010. gada budžeta paketē iekļauto priekšlikumu aplikt ar nodokli labumu, ko darbinieki gūst no darba devēja auto izmantošanas privātām vajadzībām. Deputāti draud boikotēt šo ierosmi, ja līdz budžeta skatīšanai 2. lasījumā nebūs izstrādāti Ministru kabineta noteikumi ar detalizētu šādas sistēmas ieviešanu.