Pētījums: pircēju izvēli galvenokārt ietekmē cena, iepakojuma dizains un pamanāms izvietojums

Kā liecina socioloģisko un tirgus pētījumu kompānijas “Pontus dati” veiktā iedzīvotāju aptauja, lēmumu par konkrētās preces iegādi lielveikalos galvenokārt ietekmē preces cena, iepakojuma dizains, kā arī pamanāmība un izvietojums veikalā.

Veicot iedzīvotāju aptauju un analizējot to paradumus iepērkoties – preču apskatei, izvēlei un iegādei – secināts, ka šobrīd Latvijā par trim galvenajiem pirkšanas lēmumu ietekmējošiem aspektiem kalpo preces cena, iepakojums un izvietojums veikalā.

Pircējiem ir būtiski iegādāties ekonomiski izdevīgākus produktus, tādēļ liela uzmanība tiek pievērsta tam, vai konkrētajam produktam ir piemērota atlaide. Vairāk kā puse respondentu apliecināja, ka uzmanību lielveikalos pievērš produktiem, kas apzīmēti ar atlaižu zīmi. Attiecība uz iepakojumu, cilvēki atzina, ka tie pamana neparasta dizaina iepakojumu, kas izceļas uz apkārtējā fona. Pozitīvu attieksmi respondenti pauda arī pret ekoloģisku papīra vai kartona iepakojumu, ja tas produktu īpaši nesadārdzina, jo tas ļauj saudzēt dabu, turklāt rada iespaidu, ka arī pats produkts ir veselīgāks un ekoloģiski tīrāks. Kā trešais nozīmīgākais faktors pirkšanas lēmuma izdarīšanai minēts produkta izvietojums veikalā. Pircēji lielāku uzmanību pievērš atsevišķi izvietotiem produktu stendiem, kas veidoti, lai izceltu kādu konkrētu produktu vai produktu grupas. Tā kā stendi tiek izvietoti nošķirti no tradicionālajiem plauktiem, tie tiek apskatīti biežāk.

Šobrīd pircēju izvēli ietekmē gan psiholoģiski, gan ekonomiski aspekti. Lai arī vairums cilvēku veikalu plauktos meklē ekonomiski izdevīgākās preces, tomēr, lai izdarītu gala lēmumu, talkā nāk citi faktori, būtiskākais no tiem – lai produkts būtu pamanāms.

Kā norāda kartona galda un grīdas stendu ražošanas uzņēmuma SIA “Aimax” projektu vadītāja Ilona Rimševica pieprasījums pēc individualizētiem stendiem pēdējā laikā pakāpeniski pieaug. “Pārsvarā individualizētus, pēc īpaša dizaina veidotus stendus izvēlas ražotāji, kas vēlas izcelt kādu no saviem produktiem, veicinot to pārdošanu akcijas laikā. Taču nereti īpašie stendi paliek veikalos arī pastāvīgi, kas liecina, ka produktu grupai pievērsta uzmanība dod labu rezultātu. Tā kā piedāvājam uzņēmumiem stendus veidot pēc individuāla parauga, tie ne tikai nodala produktus no pārējās preces, bet arī vizuāli piesaista uzmanību, ” stāsta Ilona Rimševica.

Ekonomika

Latvijā šogad trešajā ceturksnī bezdarba līmenis bija 6,7% no ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem, kas ir par 0,2 procentpunktiem vairāk nekā 2023.gada attiecīgajā periodā, bet par 0,2 procentpunktiem mazāk nekā iepriekšējā ceturksnī, liecina Centrālās statistikas pārvaldes publiskotie Darbaspēka apsekojuma rezultāti.

Svarīgākais