Iespējama akcīzes nodokļu likmju samazināšana degvielai nebūtu risinājums šī brīža augstajām degvielas cenām, aģentūru LETA informēja Finanšu ministrijā (FM).
Ministrija norāda, ka akcīzes nodokļa likmes degvielai (benzīnam un dīzeļdegvielai) tiek harmonizētas Eiropas Savienībā (ES), līdz ar to Latvijai ir saistošas ES tiesību normas un ES normatīvie akti nosaka nodokļa minimālo līmeni benzīnam un dīzeļdegvielai.
Tādējādi ES dalībvalstīm, nosakot akcīzes nodokļa likmes degvielai, tās nedrīkst būt zemākas par ES minimālo nodokļa līmeni attiecīgajam produktam. ES minimālais nodokļa līmenis bezsvina benzīnam ir 359 eiro jeb 255 lati par 1000 litriem, bet dīzeļdegvielai - 330 eiro jeb 234 lati par 1000 litriem.
Savukārt Latvijā akcīzes nodokļa likme bezsvina benzīnam ir 289 par 1000 litriem, un tā pārsniedz ES minimālo nodokļa līmeni bezsvina benzīnam. Bet akcīzes nodokļa likme dīzeļdegvielai ir 234 lati, un tā pašlaik atbilst ES minimālajam nodokļa līmenim dīzeļdegvielai.
FM norāda, ka akcīzes nodokļa likme bezsvina benzīnam Latvijā ir zemākā Baltijas valstīs (par 6,6% jeb par 1,9 santīmiem uz litru zemāka nekā Lietuvā un par 3,8% jeb par 1,1 santīmu zemāka nekā Igaunijā).
Tāpat pēdējā laikā degvielas cenu pieaugumu ietekmējuši nevis nodokļi, bet gan citi faktori, galvenokārt naftas cena pasaules tirgū. Nodokļa samazināšanai, ņemot vērā minētos ierobežojumus, ja vispār būtu, tad būtu neliela un īslaicīga ietekme uz degvielas cenu. Ja visi citi faktori palielina cenu, tad, samazinot nodokli tajā brīdī, cena var palikt nemainīga vai turpināt palielināties. Latvijā degvielas mazumtirdzniecības cenu nenosaka valsts, bet gan, pastāvot brīvai preču kustībai un ņemot vērā visus cenu ietekmējošos faktorus, nosaka uzņēmēji (degvielas tirgotāji), norāda FM.
Tāpēc, ņemot vērā minēto, FM uzskata, ka akcīzes nodokļu likmju samazināšana benzīnam nav risinājums šī brīža augstajām degvielas cenām.
Jau ziņots, ka degvielas cenas Latvijā turpina kāpt, šonedēļ pārsniedzot vienu latu par degvielas litru.
Finanšu ministrija gan uzsvērusi, ka degvielas cenu kāpumam nav izteiktas ietekmes uz Māstrihtas kritēriju izpildi, jo tā nav lokāla rakstura parādība un cenas aptuveni vienādos tempos aug visā Eiropas Savienībā.
Nelielas atšķirības mēneša ietvaros var radīt tikai laiks, kurā attiecīgās valsts degvielas tirgotāji ir iepirkuši kārtējās degvielas rezerves, kas gan ilgtermiņā nerada būtisku cenu pieauguma starpību.
Reaģējot uz augošajiem inflācijas riskiem, FM gan ir paaugstinājusi inflācijas prognozi 2012.gadam līdz 2,6%.