Krievijas laikraksts: Lietuvieši atvilina baltkrievu kravas no Latvijas ostām

Lietuvas nacionālā dzelzceļa kompānija "Lietuvos geležinkeliai" šomēnes samazinājusi naftas produktu pārvadājumu tarifus uz Klaipēdas ostu Baltkrievijas kompānijai "Naftan", kas līdz šim izmantojusi tikai Ventspils ostas pakalpojumus, vēsta Krievijas laikraksts "Gudok".

Kravu pārvadāšana cauri Lietuvas teritorijai no Obeļu stacijas pie Latvijas robežas līdz Klaipēdai kļuvusi par 10% lētāka, krītoties no 4,3 līdz 3,9 eiro (no 3 līdz 2,7 latiem) tonnā privātajā sastāvā un no 5 līdz 4,5 eiro tonnā - inventāra sastāvā.

Mazuta pārvadāšanas tarifi maršrutā Gudoģi-Ķena-Klaipēda samazinājušies no 5,3 līdz 4,7 eiro tonnā privātajā sastāvā un no 6,08 līdz 5,4 eiro tonnā - inventāra sastāvā.

Kā laikrakstam skaidrojis "Lietuvos geležinkeliai" tarifu nodaļas priekšnieks Vlads Ambrazevičs, šāds lēmums pieņemts pēc baltkrievu puses iniciatīvas. Pēc viņa teiktā, "partneri, iespējams, cenšas diversificēt kravu maršrutus", bet viņu ekonomiskās iespējas nav ļāvušas sūtīt benzīnu un mazutu uz Klaipēdu, tāpēc nācies piekrist tarifu pazemināšanai.

Tikmēr kompānijas "Naftan" ģenerāldirektora vietnieks Sergejs Altuhovs atzinis, ka kravu plūsmas pārorientēšana ir komplekss jautājums, kas nav atkarīgs no tarifiem vien.

Pēc Baltkrievijas uzņēmuma mārketinga padomes eksporta piegāžu nodaļas darbinieku teiktā, pēdējā laikā mazuts no Novopolockas naftas pārstrādes rūpnīcas jau tiek vests ne tikai uz Ventspili, bet arī uz Klaipēdu, lai gan pagaidām mazākos apjomos.

Kā izteikusies Baltkrievijas Naftas tirdzniecības nama naftas produktu realizācijas nodaļas priekšniece Oksana Sanceviča, baltkrievu kravu nosūtītāji tiešām tiekot "vilināti uz Klaipēdu". Pagaidām lielākā daļa naftas kravu no Baltkrievijas tiek sūtītas caur Ventspili, jo mazutu iepērk lielie tirgotāji, kuriem tieši tur pieder uzglabāšanas jaudas, bet Klaipēda var konkurēt ar Latvijas ostu, pateicoties dzelzceļa tarifu pazemināšanai, uzskata eksperte.

Laikraksts norāda, ka jūnijā Baltkrievijas naftas pārstrādes rūpnīcām bijušas problēmas ar tukšajām cisternām, ko Ventspils nav laikus nosūtījusi atpakaļ.

Tomēr Sanceviča nedomā, ka šīs nedienas ietekmējušas baltkrievu pārslēgšanos no Ventspils uz Klaipēdu, jo tām ir sezonāls raksturs, bet pati osta ir ērta naftas kravu pārkraušanai.

Ekonomika

Inčukalna pazemes gāzes krātuvē septembra vidū ir iesūknēta dabasgāze 18,6 teravatstundu (TWh) apmērā, kas veido 75% no krātuves ietilpības, piektdien žurnālistiem sacīja vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora AS"Conexus Baltic Grid" ("Conexus") valdes priekšsēdētājs Uldis Bariss.

Svarīgākais