Rīgas brīvosta aizvadīto gadu pabeigusi ar 11,8 procentu pieaugumu

© Romāns Kokšarovs

Rīgas brīvostas kravu apgrozījums pārsniedzis iepriekšējo gadu rekordus un kopumā sastāda vairāk nekā 34.07 miljonus tonnu, kas ir par 11,8 procentiem vairāk nekā iepriekšējā gadā. 2010. gadā Rīgas ostā tika apkalpotas 30,47 miljoni tonnu kravu.

Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks norāda: „Jau pēc pagājušā gada pirmā ceturkšņa rādītājiem, kad ostā apkalpoto kravu apjoms bija par 7,5% vairāk nekā iepriekšējā gada atbilstošajā periodā, sapratām, ka arī kopumā šis gads ostai būs veiksmīgs. Lai arī pēc ostas uzņēmumu aktivitātes, noslēgtajiem līgumiem un gada laikā realizējamiem mērķiem, varēja spriest, ka iepriekšējā gada laikā apkalpoto kravu apjoms būs lielāks, taču gada kopējie rezultāti mūs pārsteidza pozitīvā nozīmē. Uzskatu, ka ostas uzņēmumu sasniegtie rezultāti nebūtu iespējami bez Rīgas brīvostas pārvaldes mērķtiecīgi realizētās stratēģijas. Vadāmies pēc principa - vispirms izvirzīt mērķi, kas sākumā var šķist utopisks, un tad meklēt pat vismazākās iespējas to sasniegt. Nemaz tik sen – 2010.gadā ostas vēsturē pirmo reizi tika pārsniegta 30 miljonu tonnu robeža, bet jau gada laikā mēs šo apjomu esam pieaudzējuši par 4 miljoniem tonnu. Faktiski tas ir likumsakarīgs iznākums, jo pēdējo gadu laikā veiktās investīcijas dziļūdens piestātņu izbūvē, kuģošanas ceļu padziļināšanā, pievadceļu rekonstrukcijā un citos infrastruktūras objektos, Rīgas ostu padarīja par vēl konkurētspējīgāku, interesantāku jauniem investoriem un ērti izmantojamu arī lielo kuģu īpašniekiem. Protams, ne viss ir gājis tik gludi kā gribētos – visvairāk žēl, ka no Rīgas brīvostas pārvaldes neatkarīgu iemeslu dēļ pagaidām nav uzsākta vērienīgā Krievu salas projekta realizācija, kas pavērtu jaunas iespējas un vēl vairāk uzlabotu ostas konkurētspēju, kas savukārt vainagotos ar ieņēmumiem valsts ekonomikā. Atgādināšu, ka no katras Rīgas ostā pārkrautās tonnas Latvijas ekonomikā ieplūst 10 lati, tātad šogad Rīgas ostas pienesums Latvijas labklājībā ir ap 340 miljoniem latu.”

Vislielākais kāpums – 15%, noticis lejamkravu segmentā. Kopumā Rīgas ostā 2011.gadā pārkrauti 7,52 miljoni tonnu naftas produktu, kas ir praktiski par miljons tonnām vairāk nekā 2010.gadā (6.53 milj. t.). Jāatzīmē, ka 2010.gadā, attiecībā pret 2009.gadu, pieaugums naftas produktu grupā bija vien par 0.2%. Sašķidrinātā gāze kravu kopējā apjomā sastāda ļoti nelielu daļu, bet arī šajā kravu grupā vērojama pozitīva dinamika - + 24%.

Tāpat kā pasaulē, arī Rīgas ostas mērķi saistās ar konteinerizēto kravu īpatsvara pieaugumu. Pēdējo divu gadu laikā šīs kravu grupas, kas ietilpst ģenerālkravu segmentā, pieaugums ir būtisks – 2009.gadā apkalpots 1.86 milj. tonnu konteinerizēto kravu, 2010.gadā 2.65 milj. tonnu, bet 2011.gadā jau vairāk nekā 3.15 milj. tonnu šāda veida kravu. Skaitļi liecina, ka 2011.gadā ir apkalpots par 19% vairāk nekā 2010.gadā.

Ģenerālkravu segmenta Roll On/Roll Of kravu grupā attiecībā pret 2010.gadu vērojams apjoma kritums par 19.5%. Par 8.8% samazinājies arī kokmateriālu apjoms un pārējo ģenerālkravu segmenta kravu daudzums, bet tie būtisku ietekmi uz ostas kopējo apgrozījumu neatstāj.

Aptuveni divas trešdaļas, jeb 19.97 milj. tonnu kravu kopējā ostas darba apjomā saistāmi ar beramkravu segmentu. No šī apjoma visnozīmīgākā vieta ir akmeņoglēm, kuru 2011.gadā pārkraušanas apjoms sasniedz 13.49 milj. tonnu. Jāatzīmē, ka šajā kravu grupā 2011.gadā, pēc apgrozījuma krituma 2010.gadā, ir praktiski sasniegts 2009.gada līmenis. Būtisks pieaugums noticis arī minerālmēslu pārkraušanā, - 2011.gadā ir apkalpots par 24.5% vairāk, pārsniedzot 1.7 miljonu tonnu robežu. Pozitīva dinamika vērojama arī labības un labības produktu grupā +35%, ferokausējumu daudzums ir praktiski dubultojies, būtisks pieaugums ir celtniecības materiālu pārvadājumiem (+54%), cukuram, metāllūžņiem un pārējo beramkravu segmenta grupai. Samazinājies ir pārvadāto zāģmateriālu daudzums (- 15.1%), dažādu metālu (- 20%), koksnes šķeldas (- 13.8%), rūdas (-17.0%) un kūdras apjoms. Neskatoties uz to, ka vairākās kravu grupās vērojams apjoma samazinājums, kopumā beramkravu daudzums 2011.gadā ir par 14.5% lielāks nekā 2010.gadā.

Arvien lielāka loma Rīgas ostas darbībā ir pasažieru pārvadājumiem, kuru pieauguma dinamika pēdējo trīs gadu griezumā raksturojama kā stabila: 2009.gadā tika pārvadāti 691.5 tūkst. pasažieru, 2010.gadā 764 tūkstoši, bet 2011.gadā jau 839.7 tūkstoši pasažieru. Vidējā statistika liecina, ka pasažieru skaits gadā palielinās par 9 līdz 10 procentiem (2011.gadā pieaugums ir 9.9%). Būtiska nozīme ir arī kruīzu pasažieriem, - tie pagājušajā gadā kopumā bijuši 127 tūkstoši, kas ir par 8.5% vairāk nekā 2010.gadā.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais