Latvijas patērētāju auto izvēle ne vienmēr ir racionāla

Auto izvēle Latvijā ne vienmēr ir balstīta uz racionāliem argumentiem un vairumā gadījumu par automašīnu lietošanu tiek pārmaksāts, liecina pasaulē atzītās metodikas TCO jeb auto dzīves cikla izmaksu aprēķini.

Jūlijā kompaktklasē visvairāk pārdoti Renault Megane un VW Golf automobiļi, kas pēc auto dzīves cikla izmaksām ir līdz pat 23% dārgāki par trešajā vietā esošajiem Ford Focus.

Jūlijā kopumā Latvijā reģistrēti 743 jauni pasažieru auto. Ekonomiskajā klasē jūlija visvairāk iegādāti Škoda Fabia (17 auto) un Toyota Yaris (7 auto), kompaktklasē līderi ir VW Golf (63 auto), Renault Megane (33) un Ford Focus (30 auto), vidējā klasē VW Passat (33 auto) un Toyota Avensis (20 auto). Vieglo komercauto klasē pieprasītākie bijuši Peugeot Partner (18 auto) un Renault Kangoo (12 auto).

Izvēloties ekonomiskās klases auto, priekšroka dota mašīnām ar benzīna dzinēju. Savukārt kompaktklasē pārdošanas līderi ir VW Golf un Renault Megane ar dīzeļa motoru, kā arī Ford Focus ar benzīna dzinēju. Izvēloties komerctransportu, priekšroka dota dīzeļauto.

Salīdzinot auto dzīves cikla izmaksas trīs pārdotāko kompaktklases auto modeļiem, redzams, ka Ford Focus automašīnas ar benzīna dzinēju TCO ir krietni zemāks kā VW Golf un Renault Megane automašīnu ar dīzeļa dzinēju - attiecīgi 374.92, 423.31 un 482.11 Ls/mēnesī. Būtiskā atšķirība skaidrojama ar automašīnu pārdošanas cenu un to atpirkumu operatīvā līzinga beigās – Ford Focus dīleris Latvijā piedāvā viszemāko pārdošanas cenu un visaugstāko atpirkumu, kas nodrošina zemāko ikmēneša nomas maksājumu. Savukārt VW un Renault dīleri ir daudz piesardzīgāki, vērtējot automašīnas cenu otrreizējā tirgū. Attiecīgi, lai arī Ford Focus ir augstākas degvielas izmaksas, starpībai ikmēneša maksājumā šajā gadījumā ir noteicošais faktors. TCO aprēķins pierāda to, ka automašīna ar ekonomisku dīzeļa motoru ne vienmēr būs ekonomiski izdevīgāka par citām visā tās lietošanas laikā. Racionālai auto izvēlei jāņem vērā ne tikai tādi faktori kā auto pārdošanas cena, bet arī tā atpirkuma vērtība, degvielas patēriņš, apdrošināšana, bet arī apkopju, remontdarbu izmaksas.

Sixt TCO aprēķins ir metodoloģija, kurā tiek ņemts vērā līzinga mēneša maksājums, degviela, nodokļi un valsts nodevas, tehniskās apskates, apdrošināšana (OCTA, KASKO), kā arī tādi pakalpojumi kā normāla nolietojuma remontdarbi, apkopes, riepas, to maiņa un uzglabāšana un 24h palīdzība uz ceļa, lai aprēķinātu vidējās auto izmaksas mēnesī. Metodoloģija ir vispārināma, un ar tās palīdzību ir iespējams salīdzināt dažādu marku un modeļu automašīnas, lai izvēlētos izdevīgāko.

Sixt katru mēnesi publicē TCO aprēķinus Latvijā pārdotāko ekonomiskās klases, kompaktklases, vidējās klases un vieglā komerctransporta klases automašīnām, tā palīdzot uzņēmumiem un privātpersonām pieņemt racionālākus lēmumus būtiskajā auto iegādes procesā.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais