Augulis: steidzami jāpalielina „airBaltic” pamatkapitāls

Valdībai ir steidzami jāpieņem lēmums par aviokompānijas „airBaltic” pamatkapitāla palielināšanu, bet Finanšu ministrijai jāvērtē, vai valsts to var atļauties.

Satiksmes ministrija ir iesniegusi valdībai piedāvājumu, bet no Finanšu ministrijas gaida atzinumu, kādas ir iespējas valsts budžetā atrast līdzekļus šī piedāvājuma realizācijai.

To, ka ir nepieciešams palielināt „airBaltic” pamatkapitālu, ir norādījušas visas kompānijas, kas ir vērtējušas uzņēmuma finansiālo darbību, tostarp auditorkompānija „KPMG” un finanšu konsultants „Prudentia”. Satiksmes ministrija valdībai ir iesniegusi visus nepieciešamos dokumentus konceptuāla lēmuma par pamatkapitāla palielināšanu pieņemšanai, tāpat „Prudentia” ziņojumā ir izklāstīti vairāki iespējamie sabiedrības tālākās attīstības varianti. Viens no tiem paredz, ka valsts saglabā vairākuma akcionāra statusu, veicot ieguldījumu pamatkapitāla palielināšanā, bet cits – valsts samazina savu akciju daļu.

Valdībai ir jāpieņem konceptuāls lēmums par pamatkapitāla palielināšanu un labākais risinājums būtu papildu akciju emisija, pirmdien, 22. augustā, preses konferencē atzina satiksmes ministrs Uldis Augulis, piebilstot, ka ar lēmumu palielināt uzņēmuma pamatkapitālu valdība apliecinās, ka tā apzinās „airBaltic” lomu valsts tautsaimniecībā – dod darba vietas aviokompānijā, lidostā un saistītajos uzņēmumos vismaz 8000 strādājošajiem, „airBaltic” nodrošina 66 % lidostas „Rīga” pasažieru un vismaz 2% no Latvijas IKP.

„Steidzamība šī jautājuma risināšanā ir nepieciešama kopš maija, kad ekonomikas ministrs nāca klajā ar saviem paziņojumiem par „airBaltic” - viņš iedarbināja lavīnu, kuru var nosaukt vienā vārdā - neuzticība. No šī brīža kreditoru uzticība sāka izsīkt un kapitāla nepietiekamība kļuva par neatliekamu „airBaltic” problēmu. Kā sekas šiem bezatbildīgajiem paziņojumiem ir biļešu pārdošanas samazināšanās par 70000, kas radījis apmēram 5 miljonu latu zaudējumus, nosacījumu maiņa jaunu lidmašīnu iegādei, kas veido 21miljonu latu,” uzsvēra U. Augulis.

Satiksmes ministrija kā valsts kapitāla daļu turētājs AS „airBaltic Corporation” ir saņēmusi uzņēmuma padomes lēmumu, kurā tā valde piedāvā sabiedrības pamatkapitāla palielināšanu par 63679065 latiem, no kuriem 30 miljoni būtu jau LVRTC un „BAS” īpašumā esošo obligāciju konvertācija, bet pārējā daļa - apmaksa naudā. Šobrīd nacionālajai lidsabiedrībai ir pats zemākais pamatkapitāls un pašu kapitāls salīdzinot ar citām Eiropas aviokompānijām.

Akcionārs ir saņēmis arī neauditētu, taču „airBaltic” prezidenta un izpilddirektora Bertolta Flika parakstītu 2010.gada pārskatu, kurā uzrādīti uzņēmuma zaudējumi 34.2 miljonu latu apmērā.

Valsts pārstāvji „airBaltic” padomē uzskata, ka nepieciešami papildus ieguldījumi vismaz 60 milj. Ls apmērā, neskaitot esošo obligāciju konvertāciju. Taču šie ieguldījumi atrisinātu tikai uzņēmuma negatīvā pašu kapitāla problēmu. Lai kompāniju attīstītu, nepieciešams iegādāties jaunas, ekonomiskas lidmašīnas, kā arī veikt nākotnes darījuma kontraktus par degvielas iegādi, lai apdrošinātos pret cenu izmaiņām.

Ekonomika

Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca (DLRR) pagājušajā gadā reģistrēja kārtējo meitasuzņēmumu – šoreiz Ungārijā. Tagad uzņēmums strauji paplašina savu klientu loku Baltijas valstīs, Ukrainā, Polijā, Ungārijā, Vācijā, Rumānijā, Bulgārijā, Azerbaidžānā, Gruzijā un pat Āfrikā.

Svarīgākais