Satiksmes ministrija (SM) rosina sakārtot publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansēšanu, tostarp paredzot arī, ka sākot ar nākamo - 2012. gadu daļu no valsts budžeta ieņēmumiem par akcīzes nodokli novirzīt dzelzceļa infrastruktūras pārvaldīšanai.
Paredzams, ka šim mērķim varētu tikt novirzīti vismaz 10% no plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par dīzeļdegvielu un biodīzeļdegvielas piedevu, kas izlietota pārvadājumiem pa dzelzceļu.
To paredz saskaņā ar Valdības rīcības plānā doto uzdevumu SM izstrādātie grozījumi „Dzelzceļa likumā”, ko ceturtdien, 18.augustā, izsludināja Valsts sekretāru sanāksmē. Lai grozījumi stātos spēkā, tie jāatbalsta arī valdībā un jāapstiprina Saeimā.
Likumprojekts paredz iedibināt mehānismu, kas jau sen darbojas citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kad dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs slēdz daudzgadu līgumu ar valsti par valsts finansējumu un uzņemoties zināmas saistības.
„Garantēta valsts finansējuma piešķiršana publiskai dzelzceļa infrastruktūrai ļaus samazināt maksu par tās izmantošanu, kas šobrīd ir viena no augstākajām Eiropā. Tas, savukārt, veicinās VAS „Latvijas dzelzceļš” (LDz) konkurētspēju ar kaimiņvalstu dzelzceļiem, piesaistot jaunus pārvadātājus un palielinot pārvadāto kravu apmērus”, norāda SM dzelzceļa nodaļas vadītājs Jānis Eiduks.
Tāpat likuma grozījumu projektā iekļauta norma, ka dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksu par iekšzemes maršrutos veiktajiem pārvadājumiem, ko veic uz valsts vai pašvaldību sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma pamata, kompensētu no valsts budžeta tieši infrastruktūras pārvaldītājam, nevis caur pārvadātāju. Tādējādi pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu pašizmaksa būtu objektīvi salīdzināma ar autotransporta pašizmaksu, ļaujot pareizāk plānot pārvadājumus. Minētā sistēma ļaus arī elastīgāk plānot dzelzceļa pārvadājumus, atšķirībā no pastāvošās sistēmas, kas nestimulēja pārvadājumu attīstību.