Valstij gar degunu aiziet peļņa no Jaunā viļņa skatītājiem – Krievijas miljonāriem, kas uz koncertu atceļo ar savām privātajām lidmašīnām. Viņi maksā savējiem, nevis valstij, ziņo TV3 raidījums "Nekā personīga".
Pirms pāris gadiem Rīgas lidosta savā teritorijā ielaida bijušo Rīgas mēra Nila Ušakova padomnieku Igoru Mališkovu, kas uzcēla milzu termināli un nu nosmeļ krējumu no privāto lidmašīnu apkalpošanas. Valstij paliek vien nelielas nodevas.
Mališkovs vairs nav mēra padomnieks un arī no šī biznesa pagājis sāņus, taču situācija no tā nemainās. Arī šogad Jaunā viļņa turīgākie klausītāji brauc uz viņa uzcelto termināli, nevis naudu atstāj lidostai.
Lidostā Rīga ir iespēja nolaisties, izmantojot īpašas ērtības. Var pasūtīt auto, kas nogādā no lidmašīnas līdz robežsardzei, sevišķi svarīgām personām domātos apartamentos nobaudīt augļus ar kafiju, ielūkoties internetā un pavērot populārākos televīzijas raidījumus un sagaidīt, kad pienes bagāžu. Šādus pakalpojumus sniedz gan valsts, gan privātauzņēmuma VIP zāles.
Pasažieriem, kas vēlas ieceļot caur lidostas VIP zāli, jāmaksā 100 lati. Otrā, privātā uzņēmuma BDO Rīga VIP angārā par katru pasažieri iekasē 60 latus, no kuriem 20 lati aiziet lidostai nodevās. Lidostas vadību šāda kārtība apmierina.
„Ja mēs nemaksājam nevienu kapeiku un saņemam 20 latus par katru atlidojošo pasažieri, ja viduvēji kaut kādiem 100 pasažieriem nāk caur BDO, par ko mēs nemaksājam ne kapeiku un katrs šis pasažieris mēnesī atnes 20 latus, kāpēc lai tas nebūtu izdevīgi? Viņš pie mums atnes 100 latus, bet viņam ir jādod banāni, āboli, tējas, kafijas, jāsēdina skaistā sēdeklī, jātur personāls pie tam,” norāda Rīgas lidostas valdes priekkšsēdētājs Arnis Luhse.
Taču samaksa par pasažieri nav vienīgais, kā pelna uzņēmums BDO. No privātajām lidmašīnām iekasē arī par ielidošanu, stāvēšanu, gaidīšanu un lidmašīnu apkopi. Tur to nespēj izkonkurēt lidosta, jo uz tās VIP termināli privātās lidmašīnas tikpat kā neiet. Tas ļauj BDO nosmelt krējumu.
Uzņēmums BDO katru privāto lidmašīnu stāvvietu no lidostas īrē par 370 latiem mēnesī.
Leonīds Gorodņickis, FBO RIGA Līdzīpašnieks: - „Mēs apkalpojam aptuveni 150 biznesa lidojumus mēnesī. 2000 nolaišanās un pacelšanās gadā. Taču jaunā viļņa laikā mums nedēļā ir ap 200 lidmašīnu.”
Tas nozīmē, ka tikai Jaunā viļņa laikā uzņēmums nopelna ap 200 000 eiro. Lai arī lidostas VIP zāle apkalpo vairāk pasažieru, tie nāk no reisa lidmašīnām. Privātfirmai izdevīgo līgumu Kaspara Gerharda laikā noslēdza lidostas valdes loceklis Jānis Ķuzulis. Viņš neuzskata, ka valstij būtu nodarījis kādus zaudējumus.
Jānis Ķuzulis, bijušais Rīgas lidostas valdes loceklis (VL-TB/LNNK): - „Es īsti neatceros, varbūt slēdzu. Valde tā nolēma un es tehniski parakstīju. Valstij tas ir ļoti izdevīgi. Es lepojos ar to, ko izdarīju lidostas Rīga vadībā. Bez manis tā nebūtu tik labā situācijā kā patlaban.”
Lidostai pašai ir pietiekoši daudz iespēju, lai nodrošināt tādu pašu komfortu kā privātuzņēmumā. FBO ir tikai viena atpūtas zāle, lidostai tādas ir sešas. Uz Nekā Personīga ierašanās brīdi pēc Jaunā viļņa atklāšanas visas tukšas. Satiksmes ministrs Uldis Augulis nekādas izmaiņas nesola, vien plāno izvērtēt situāciju.
Uldis Augulis, satiksmes ministrs: - „Lidostas vadībai noslēgtie līgumi būtu jāizvērtē. Mans personīgais viedoklis ir tāds, ka lidostai pašai nākotnē vajadzētu pelnīt no tiem pakalpojumiem, ko tā var piedāvāt.”