Rosina fiziskās personas nākamgad legalizēt iepriekš nedeklarētus ienākumus

Otrdien, 14. jūnijā, Ministru kabineta (MK) sēdē tika apstiprināts Finanšu ministrijas sagatavotais koncepcijas projekts, kas paredz fiziskām personām nākamgad iespēju legalizēt iepriekš nedeklarētus, bet ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) apliekamus ienākumus, par tiem samaksājot 15% IIN likmi.

Atbildīgā Finanšu ministrija (FM) koncepcijā "Par fizisko personu iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšanu un atbilstoša iedzīvotāju ienākuma nodokļa nomaksu (ienākumu legalizācija)" piedāvāja divus ienākumu legalizācijas variantus. Pirmais paredz iepriekš nedeklarētiem ienākumiem piemērot IIN standarta likmi – 25%.

Otrs risinājums, ko FM virzīja kā pieņemamāko, paredzēja iepriekš nedeklarētajiem ienākumiem piemērot 10% IIN likmi, tomēr valdība pēc premjera Valda Dombrovska (V) iebildumiem atbalstīja 15% likmi.

MK akceptēja risinājuma variantu, kas paredz, ka fiziska persona no 2012. gada 1. janvāra līdz 2012. gada 1. aprīlim deklarē līdz šim nedeklarētos līdz 2007.gada 31.decembrim gūtos ienākumus, par ko nomaksā iedzīvotāju ienākuma nodokli pēc 15% likmes. Nokavējuma nauda netiek aprēķināta, kā arī tiek uzskatīts, ka attiecībā uz deklarēto ienākumu persona ir izpildījusi normatīvajos aktos noteikto pienākumu par ienākumu deklarēšanu. Ja pret personu ir uzsākts administratīvais process vai kriminālprocess, ienākumu deklarēšana personu neatbrīvo no atbildības par izdarīto nodarījumu. Noteikts ierobežojums valsts amatpersonām deklarēt iepriekš nedeklarētos ienākumus.

Ņemot vērā ārvalstu pieredzi līdzīgu pasākumu ieviešanā, šī varianta realizācijas gadījumā paredzama pozitīva ietekme uz valsts budžetu, t.i, paredzami papildu nodokļu ieņēmumi.

Ēnu ekonomikas apkarošanas un godīgas konkurences nodrošināšanas plānā, ko ir akceptējis Ministru kabinets, kā viens no pasākumiem, kas jāievieš vienlaikus ar sākumdeklarēšanos (nulles deklarācijām) bija minēta arī iespēja personām, kuras izvairījušās no nodokļu nomaksas, segt valstij radītos zaudējumus, kas saistīti ar nodokļu nemaksāšanu, vienlaicīgi risinot jautājumu par šo personu atbrīvošanas no atbildības iespējām, kā arī legalizēt nereģistrētā darbībā iegūtos līdzekļus, tādējādi atvieglojot pāreju uz legālo ekonomiku.

FM sagatavotās koncepcijas mērķis ir Ministru kabinetam izvēlēties pamatprincipus, atbilstoši kuriem fiziskām personām tiek dota iespēja deklarēt iepriekš nedeklarētus ienākumus, par kuriem normatīvajos aktos noteiktā kārtībā nav aprēķināts un valsts budžetā samaksāts atbilstošs iedzīvotāju ienākuma nodoklis, nosakot pienākumu samaksāt noteiktu nodokļa apmēru.

Ienākumu legalizācijas pamatojums:

1) atgriezt valstī naudu, ko tās iedzīvotāji glabā zemu un beznodokļu valstīs vai ar ko veic darījumus citās valstīs;

2) atgriezt reģistrētā uzņēmējdarbībā naudu, kas šobrīd tiek izmantota nereģistrētu darījumu veikšanai, t.i., darījumi ēnu ekonomikas sektorā;

3) palielināt nodokļu ieņēmumus valsts budžetā;

4) dot iespēju nodokļu maksātājiem nokārtot saistības pret valsti, konkrētos gadījumos nesaucot nodokļu maksātāju pie atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Teorētiski ir vairākas pazīmes, kas liecina par nepieciešamību realizēt šo pasākumu: lieli skaidras naudas uzkrājumi un pieaugošais skaidras naudas apgrozījums, lieli naudas līdzekļu uzkrājumi ārvalstu banku kontos, ar kurām nav noslēgti vai nav spēkā līgumi par automātisko informācijas apmaiņu, fizisko personu darījumi ar nekustamo īpašumu ārvalstīs, kā arī ēnu ekonomikas augstais īpatsvars.

Ienākumu legalizācija, iespējams, varētu vairāk interesēt tos nodokļu maksātājus, kam Valsts ieņēmumu dienests nosūtījis paziņojumus ar atgādinājumu reģistrēties kā nodokļu maksātājam, pieprasījis iesniegt vai precizēt gada ienākumu deklarāciju, nekā līdz šim brīdim neatklātiem nodokļu nemaksātājiem.

Ienākumu legalizācijas priekšrocības ir arī tajā, ka rezultāts – papildu nodokļu ieņēmumi, tiek panākts vienā reizē, kas citkārt nebūtu iespējams vai kas būtu iespējams tikai pēc salīdzinoši dārgas uzraudzības un kontroles pasākumu veikšanas. Turklāt šie papildu ieņēmumi tiek iegūti konkrētajā (plānotajā) laika periodā.

Viena no problēmām, kas saistīta ar ienākumu legalizācijas programmas realizēšanu, ir nodokļu maksāšanas pienākuma neievērošanas un nodokļu deklarāciju neaizpildīšanas un neiesniegšanas attaisnošana. Nodokļu maksātāji var uzskatīt, ka var nemaksāt nodokļus un gaidīt nākamo ienākumu legalizācijas pasākumu. Lai novērstu sabiedrības bažas par nodokļu saistību nepildīšanas atbalstīšanu ar ienākumu legalizācijas ieviešanu, īsi pirms ienākumu legalizācijas ir jāpieņem normatīvos aktus un jāievieš metodes, kas uzlabos vispārējo nodokļu saistību izpildes intensitāti.

Finanšu ministrija sadarbībā ar Tieslietu ministriju sagatavos un līdz 2011. gada 1. jūlijam iesniegs attiecīgus priekšlikumus Saeimā likumprojekta „Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums” otrajam vai trešajam lasījumam.

Kā zināms, MK ir atbalstījis fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likumprojektu, kas paredz, ka fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarācijas jeb tā saucamās nulles deklarācijas būs jāiesniedz no 2012. gada 1.janvāra līdz 1.aprīlim tādām personām, kuriem pieder īpašums vai finanšu līdzekļi vairāk nekā 50 minimālo mēnešalgu jeb 10 000 latu apmērā.

Svarīgākais