Tirgotāji: turpmāks cenu kāpums lielveikalos atkarīgs no ražotājiem

No 1. jūnija, līdz ar akcīzes nodokļa paaugstināšanu benzīnam, tūlītēju pārtikas produktu un preču sadārdzināšanos Latvijas lielveikalos tirgotāji neprognozē. Vienlaikus norādot, ka līdz ar ekonomiskās situācijas atveseļošanos, arī pārdošanas apjomu samazināšanās netiek gaidīta.

Jebkuras izmaiņas pasaules tirgū ietekmē uzņēmējdarbību arī Latvijā – tas attiecināms arī uz degvielas cenu svārstībām. Piemēram, samazinoties naftas un līdz ar to degvielas cenām pasaulē, lai arī Latvijā būs piemērota augstāka akcīzes nodokļa likme, kopējā degvielas cena šeit var arī nepalielināties. Līdz ar to pāragri prognozēt cenu kāpumu mazumtirdzniecībā, jo galvenokārt tas atkarīgs no ražotāju lēmuma palielināt vai nepalielināt cenu piegādātajai produkcijai. Protams, tiešā veidā degvielas izmaksas ietekmē loģistikas izmaksas, bet vēl nav iespējams pateikt vai to sadārdzinājums skartu arī pārdoto preču cenas, biznesa ziņu portālam BNN.LV atklāj AS Rautakesko Mārketinga komunikāciju nodaļas vadītāja Ieva Zlaugotne.

Vaicāta par prognozēm attiecībā uz iedzīvotāju pirktspēju tuvākajā nākotnē, viņa norāda, ka mājas, dārza preču un būvmateriālu mazumtirdzniecībā K-Rauta klientu paradumi ir ļoti līdzīgi kā pērn, un nozīmīgas izmaiņas pēdējā gadā nav notikušas. Salīdzinājumam pieejami dati no septiņām valstīm, kur darbojas Rautakesko. Latvijas tirgu arvien vērtējam kā diezgan neaktīvu un iedzīvotāju pirktspēju kā zemu, bet tai ir pozitīva tendence. K-Rauta veikalos vidējais pirkums un čeku skaits jau kādu gadu ir ar augošu tendenci, ko vērtējam pozitīvi. Kopumā iedzīvotāju pirktspēja ir nedaudz uzlabojusies, tādēļ pārdošanas apjoma kritumam tuvākajā nākotnē nav pamata, tā Zlaugotne.

Arī lielveikalu tīklā Rimi norāda, ka pārtikas cenas pieaugtu tikai tādā gadījumā un tām precēm, kam iepirkumu cenu paaugstinātu piegādātāji – preču ražotāji un izplatītāji. Savu uzcenojumu precēm saistībā ar degvielas cenu pieaugumu lielveikalu tīkls neplāno mainīt, jo no kopējām Rimi Latvia izmaksām izdevumi par degvielu veido vien nelielu daļu, kam nav būtiskas ietekmes.

Turklāt, runājot par Rimi loģistiku, jāteic, ka, sadārdzinoties degvielas cenām, mēs maksimāli esam optimizējuši preču piegādes: daudz rūpīgāk plānojam preču piegāžu maršrutus un iespējami lietderīgi noslogojam savas mašīnas, teic Rimi sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere, piebilstot, ka saistībā ar akcīzes nodokļa paaugstināšanu no 1. jūnija stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vidēji par 6 – 7% iepirkumu cenas ir paaugstinājuši stipro alkoholisko dzērienu piegādātāji.

Saistībā ar akcīzes nodokļa cenu pieaugumu degvielai, kas turklāt attiecas tikai uz benzīnu, nevis dīzeļdegvielu, šobrīd ir pārsteidzīgi izdarīt secinājumus, kā šāds valdības lēmums varētu ietekmēt iedzīvotāju pirktspēju. Vienlaikus, skatot situāciju kopumā, jāatzīst, ka to noteikti negatīvi ietekmē arvien pieaugošais nodokļu slogs, atzīst Valnere.

Turpretī lielveikalu tīkla Maxima pārstāvis Ivars Andiņš BNN.LV norāda, ka nekāds automātisks sadārdzinājums no 1.jūnija nav paredzams – vismaz ražotāji par tādu vēl nav informējuši un uzņēmums no savas puses arī cenu klāt neliks. Protams, ka tas neizslēdz iespēju, ka ar laiku kāds sadārdzinājums no ražotāju puses notiks, jo degviela tomēr ir ļoti svarīgs resurss. Pašreizējie produkti vēl ir saražoti par iepriekšējo resursu cenu, tāpēc arī pašlaik cenas vēl nekāpj.

Jā, no vienas puses, cenu celšanās mazina pirktspēju, bet no otras puses, pakāpeniski ekonomikai atlabstot, šī pirktspēja tomēr aug – kurš faktors gūs virsroku, patlaban gandrīz neiespējami prognozēt, tā Andiņš.