Patērētājiem draudzīgāki pārtikas preču marķēšanas noteikumi

Vai zināt, no kā sastāv margarīns vai šokolādes kūka? Kur atrodams derīguma termiņš olām? Viens no jaunākajiem Eurobarometer pētījumiem atklāj, ka 58% no Eiropas patērētājiem neizprot uz pārtikas iepakojuma un marķējuma norādīto informāciju, bet 18% pat nespēj atrast datumu, līdz kuram produkts ir derīgs. Eiropas Parlamenta Vides komiteja atbalstījusi ziņojumu pārtikas preču marķējumu uzlabošanai.

Vides komiteja apstiprināja virkni noteiktumu, kuri paredz, ka informācijai uz pārtikas iesaiņojuma jābūt vienkāršākai, skaidrākai un jāinformē patērētājus ne tikai par pārtikas produkta sastāvdaļām, bet arī par veselībai bīstamām vielām produktu sastāvā, piemēram, alergēniem vai hidrogenētajiem taukiem. Ziņojumu Parlamenta Vides komitejā sagatavoja vācu deputāte Renāte Zommere (EPP).

Ražotajiem būs turpmāk jānorāda arī pārtikas produkta sastāvā esošos taukus, piesātinātie taukus, cukuru, sāli, olbaltumvielas, ogļhidrātus, kā arī enerģētisko vērtību. Skaidrām norādēm būs jābūt arī uz pārtikas produktiem, kas patiesība ir produkta imitācija piemēram, sakausētie sieri vai līmēta gaļa.

Pārtikas marķējums šobrīd norāda:

* Produkta nosaukumu

* Sastāvdaļu sarakstu

* Noteiktu sastāvdaļu daudzums produktā

* Neto svaru

* Minimālais derīguma termiņu

* Alkohola sastāvu

* Īpašus uzglabāšanas / lietošanas nosacījumus

* Ražotāja, iepakotāja vai pārdevēja adresi Eiropas Savienībā

* Izcelsme valsti

Turpmāk visiem vienas sastāvdaļas produktiem, piemēram, gaļai, pienam, augļiem un dārzeņiem, būs jānorāda izcelsmes vieta. Pie tam, tas attieksies uz visu produkta dzīves ciklu: ja liellops ir audzēts vienā, bet nokauts citā valstī, tad arī šādai norādei būs jāatrodas uz iepakojuma.

Norādēm uz iepakojuma būs jābūt skaidri salasāmām (minimālais fonta izmērs - 1,2 mm). Referente R. Zommere uzsver: "Šobrīd patērētāji var uz produkta atrast daudz informācijas, bet nevar to izlasīt, jo druka ir par mazu." Saldētajiem produktiem - nepārstrādātai mājputniem un liellopu gaļai un zivīm - būs jānorāda pirmais sasaldēšanas datums.

Šīs prasības neattieksies uz alkoholiskajiem dzērieniem, pārtiku dāvanu iesaiņojumā, sezonas konditorejas izstrādājumiem, pārtiku tūlītējam patēriņam un mazo ražotāju mājas apstākļos vai ar rokām darinātiem pārtikas produktiem.

"Ziņojums ir labs sākuma punkts sarunām ar Padomi. Mēs ceram pielikt punktu nebeidzamajai, dažādo prasību virknei, kuras noteica katra dalībvalsts un izstrādāt vienotus Eiropas līmeņa noteikumus," teica R. Zommere.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais