Uzlabos pārtikas preču marķēšanas noteikumus

Viens no jaunākajiem Eurobarometer pētījumiem atklāj, ka 58% no Eiropas patērētājiem neizprot uz pārtikas iepakojuma un marķējuma norādīto informāciju, bet 18% pat nespēj atrast datumu, līdz kuram produkts ir derīgs.

Otrdien, 19. aprīlī Eiropas Parlamenta Vides komiteja apstiprināja virkni noteiktumu, kuri paredz, ka informācijai uz pārtikas iesaiņojuma jābūt vienkāršākai, skaidrākai un jāinformē patērētājus ne tikai par pārtikas produkta sastāvdaļām, bet arī par veselībai bīstamām vielām produktu sastāvā, piemēram, alergēniem vai hidrogenētajiem taukiem.

Ražotajiem būs turpmāk jānorāda arī pārtikas produkta sastāvā esošos taukus, piesātinātie taukus, cukuru, sāli, olbaltumvielas, ogļhidrātus, kā arī enerģētisko vērtību. Skaidrām norādēm būs jābūt arī uz pārtikas produktiem, kas patiesība ir produkta imitācija piemēram, sakausētie sieri vai līmēta gaļa.

Pārtikas marķējums šobrīd norāda:

Produkta nosaukumu,sastāvdaļas, sastāvdaļu daudzumu produktā,Neto svaru,

derīguma termiņu, īpašus uzglabāšanas / lietošanas nosacījumus, ražotāja, iepakotāja vai pārdevēja adresi Eiropas Savienībā un izcelsmes valsti.

Turpmāk visiem vienas sastāvdaļas produktiem, piemēram, gaļai, pienam, augļiem un dārzeņiem, būs jānorāda izcelsmes vieta. Pie tam, tas attieksies uz visu produkta dzīves ciklu: ja liellops ir audzēts vienā, bet nokauts citā valstī, tad arī šādai norādei būs jāatrodas uz iepakojuma.

Norādēm uz iepakojuma būs jābūt skaidri salasāmām (minimālais fonta izmērs - 1,2 mm). Referente R. Zommere uzsver: "Šobrīd patērētāji var uz produkta atrast daudz informācijas, bet nevar to izlasīt, jo druka ir par mazu." Saldētajiem produktiem - nepārstrādātai mājputniem un liellopu gaļai un zivīm - būs jānorāda pirmais sasaldēšanas datums.

Šīs prasības neattieksies uz alkoholiskajiem dzērieniem, pārtiku dāvanu iesaiņojumā, sezonas konditorejas izstrādājumiem, pārtiku tūlītējam patēriņam un mazo ražotāju mājas apstākļos vai ar rokām darinātiem pārtikas produktiem.