Finanšu ministrija (FM) rosina vienlaicīgi ar sākumdeklarēšanu īstenot arī fizisko personu ienākumu legalizāciju un piemērot šiem ienākumiem 10% iedzīvotāju ienākumu nodokļa (IIN) likmi 25% standartlikmes vietā, paredz izskatīšanai ceturtdienas Valsts sekretāru sanāksmē (VSS) iesniegtā Finanšu ministrijas (FM) koncepcija.
Finanšu ministrija ir sagatavojusi un ceturtdien, 14. aprīlī nodos oficiālai saskaņošanai koncepciju par vienreizēju pasākumu – fizisko personu iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšanu un atbilstoša iedzīvotāju ienākuma nodokļa nomaksu (ienākumu legalizāciju), vienlaicīgi risinot jautājumu par šo personu atbrīvošanas no atbildības iespējām. Šis pasākums būtu veicams vienlaicīgi ar sākumdeklarēšanos 2012. gada sākumā.
Pēc izstrādātās koncepcijas- varēs legalizēt līdz 2008.gada 31.decembrim gūtos un līdz šim nedeklarētos ienākumus, par kuriem nav nomaksāti nodokļi. Tos, neatšifrējot pa konkrētiem ienākumu veidiem, būs jāuzrāda "nulles deklarācijā", kas, saskaņā ar Saeimā iesniegto likumprojektu par fizisko personu mantiskā stāvokļa sākumdeklarēšanu, būs jāiesniedz nākamā gada pirmajos četros mēnešos - no 1.janvāra līdz 1.aprīlim.
FM piedāvā šos ienākumus aplikt ar IIN likmi 10% apmērā, nevis standarta 25% likmi. Tāpat par šiem ienākumiem FM rosina neaprēķināt nodokļa nokavējuma maksu. Nodoklis būs jāsamaksā mēneša laikā pēc "nulles deklarācijas" iesniegšanas.
Fiziskās personas, kuras legalizēs iepriekš nedeklarētos ienākumus, atbrīvos no administratīvās un kriminālatbildības par izvairīšanos no nodokļu nomaksas. Tomēr ienākumu legalizētāji netiks atbrīvoti no kriminālatbildības par "naudas atmazgāšanu" un Valsts ieņēmumu dienestam būs tiesības pārbaudīt iepriekš nedeklarēto ienākumu izcelsmi.
Ienākumu legalizācijas mērķis ir atgriezt valstī naudu, ko tās iedzīvotāji glabā zemu un beznodokļu valstīs vai ar ko veic darījumus citās valstīs, atgriezt reģistrētā uzņēmējdarbībā naudu, kas šobrīd tiek izmantota nereģistrētu darījumu veikšanai, t.i., darījumi ēnu ekonomikas sektorā un palielināt nodokļu ieņēmumus valsts budžetā, kā arī dot iespēju nodokļu maksātājiem nokārtot saistības pret valsti, konkrētos gadījumos nesaucot nodokļu maksātāju pie atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
ES valstis ir nolēmušas vēl ciešāk sadarboties, lai mazinātu izvairīšanos no nodokļu maksāšanas. Šī gada sākumā panākta vienošanās par jauno direktīvas projektu par administratīvu sadarbību nodokļu jomā, kas nākotnē uzlabos dalībvalstu iespējas iegūt visu nepieciešamo informāciju nodokļu piemērošanai, uzliekot par pienākumu sniegt citām dalībvalstīm informāciju par tās rezidentu gūtajiem ienākumiem. Īpaši svarīgi tas ir šobrīd, kad pieaug nodokļu maksātāju mobilitāte, pārrobežu darījumu skaits un finanšu instrumentu internacionalizācija.
Šīs direktīvas ieviešana noteikti uzlabos informācijas apmaiņu starp dalībvalstīm, līdz ar to personām būs arvien grūtāk no nodokļu administrācijas noslēpt savu ienākumu avotus. Attiecīgi ienākumu legalizācija nākamā gada sākumā ir iespēja fiziskām personām labprātīgi deklarēt iepriekš nedeklarētos ienākumus, attiecīgi samazinot negatīvo seku iestāšanās risku, norāda Finanšu ministrija.
Ministrija arī norāda uz vairākām pazīmēm, kas liecina par nepieciešamību realizēt šo pasākumu: lieli skaidras naudas uzkrājumi un pieaugošais skaidras naudas apgrozījums, lieli naudas līdzekļu uzkrājumi ārvalstu banku kontos, ar kurām nav noslēgti vai nav spēkā līgumi par automātisko informācijas apmaiņu, fizisko personu darījumi ar nekustamo īpašumu ārvalstīs, kā arī ēnu ekonomikas augstais īpatsvars.
Ņemot vērā ārvalstu pieredzi līdzīgu pasākumu ieviešanā, šī varianta realizācijas gadījumā paredzama pozitīva ietekme uz valsts budžetu, t.i, paredzami papildu nodokļu ieņēmumi.
Ienākumu legalizācija, iespējams, varētu vairāk interesēt tos nodokļu maksātājus, kam Valsts ieņēmumu dienests nosūtījis paziņojumus ar atgādinājumu reģistrēties kā nodokļu maksātājam, pieprasījis iesniegt vai precizēt gada ienākumu deklarāciju, nekā līdz šim brīdim neatklātiem nodokļu nemaksātājiem.
Legalizācijas priekšrocības FM saskata arī apstāklī, ka rezultāts – papildu nodokļu ieņēmumi - tiek panākts vienā reizē, kas citkārt nebūtu iespējams vai kas būtu iespējams tikai pēc salīdzinoši dārgas uzraudzības un kontroles. Turklāt šie papildu ieņēmumi tiek iegūti konkrētajā (plānotajā) laika periodā, norādīts koncepcijā.
Viena no problēmām, kas saistīta ar ienākumu legalizācijas programmas realizēšanu, ir nodokļu maksāšanas pienākuma neievērošanas un nodokļu deklarāciju neaizpildīšanas un neiesniegšanas attaisnošana. Nodokļu maksātāji var uzskatīt, ka var nemaksāt nodokļus un gaidīt nākamo ienākumu legalizācijas pasākumu. Lai novērstu sabiedrības bažas par nodokļu saistību nepildīšanas atbalstīšanu ar ienākumu legalizācijas ieviešanu, īsi pirms ienākumu legalizācijas ir jāpieņem normatīvos aktus un jāievieš metodes, kas uzlabos vispārējo nodokļu saistību izpildes intensitāti.
Ja netiks risinātas problēmas un atrasts iespējamais risinājums situācijas uzlabošanai, tas var izraisīt tālākas negatīvas sekas attiecībā uz valsts ekonomisko situāciju.
Gadījumā, ja Ministru kabinets atbalstīs ienākumu legalizācijas principu, Finanšu ministrija sadarbībā ar Tieslietu ministriju sagatavos un līdz 2011. gada 1. jūlijam iesniegs attiecīgus priekšlikumus Saeimā likumprojekta „Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums” otrajam vai trešajam lasījumam.
Kā zināms, MK ir atbalstījis fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likumprojektu, kas paredz, ka fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarācijas jeb tā saucamās nulles deklarācijas būs jāiesniedz no 2012. gada 1.janvāra līdz 1.aprīlim tādām personām, kuriem pieder īpašums vai finanšu līdzekļi vairāk nekā 50 minimālo mēnešalgu jeb 10 000 latu apmērā.