Latvijas pētnieki ir uzsākuši unikālu projektu – ekonomiski izdevīga un efektīva pārvadātāja uzbūvi, ar kura palīdzību tiks nodrošināta biodegvielas piegāde no tās ražošanas vietas līdz transporta līdzeklim, veicot tā uzpildi ar biodegvielu, informē projekta asistente Jūlija Belkina.
Zaļo tehnoloģiju attīstība un plaša zaļās degvielas izmantošana transporta nozarē patlaban ir viena no Latvijas un Eiropas savienības prioritātēm klimata pārmaiņu seku novēršanas ietvaros.
Paredzēts, ka Fizikālās enerģētikas institūts šo Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projektu īstenos līdz 2012. gada 31.maijam.
Projekta mērķis ir gāzveida degvielas ražošanas universāli komplekso tehnoloģiju izpēte un izstrāde biogāzes īpatsvara palielināšanai kopējā enerģijas patēriņā, ar mērķi samazināt kopējo gaisa piesārņojumu (SEG emisiju) daudzumu valstī.
Cīnoties ar klimata pārmaiņām, Eiropas savienība kopš pagājušā gadsimta 90. gadiem ir pieņēmusi vairākus dalībvalstīm saistošus lēmumus, tai skaitā Eiropas Parlamenta un Padomes lēmumu par monitoringa mehānismu attiecībā uz siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisiju un par Kioto protokola īstenošanu kopienā.
Latvijai, saskaņā ar direktīvu 2020. gadā, ir jāpatērē 40% zaļās enerģijas no kopējā enerģijas īpatsvara, turklāt 10% atjaunojamās enerģijas ir jāpatērē tieši transporta nozarē.
„Latvijā jaunu ūdens enerģijas jaudu radīšanas iespējas ir ierobežotas, pie tam koksnes apjomu sadedzināšanas palielinājums nav savienojams ar ilgtspējīgu Latvijas attīstības un vides aizsardzības stratēģiju. Tāpēc, par izcilu alternatīvu enerģētikas sektorā var kļūt mērķtiecīga, lauksaimniecībā plaši pieejamās biomasas izmantošana biogāzes ražošanā. Ar ko tiks palielināts atjaunojamo energoresursu ražošanas pieaugums.
Ir jāņem vērā, ka biodegviela, kuru var ražot no biogāzes, ir jānogādā līdz transportam. Šajā sakarā mobilā gāzes pārvadātāja uzbūvei, patentēšanai un ieviešanai ekspluatācijā ir ārkārtīgi liela nozīme Latvijas tautas saimniecības attīstībā", saka akadēmiķis Juris Ekmanis, Fizikālās Enerģētikas institūta direktors.
Patlaban projekts atrodas pirmajā īstenošanas posmā, kad notiek tehnoloģisko sistēmu izstrāde un izpēte gāzveida biodegvielas kompresēšanai, uzkrāšanai un padevei laboratorijas modeļos. Tad sekos sistēmu kompleksa apvienotā modeļa izstrāde un izpēte, rūpniecisko iekārtu prototipu izstrāde un izpēte, izveidojot tehnoloģisko procesu kompleksu, kā arī mobilā kompleksa prototipa izstrāde un izveidošana autotransporta uzpildei ar biodegvielu (biogāzi).
Fizikālās enerģētikas institūts īsteno projektu kopā ar SIA „Zaļais ritenis” un Latvijas Lauksaimniecības universitāti.