Pārtikas cenas turpina augt; atsevišķi produkti kļuvuši pat divas reizes dārgāki

© f64.lv, Gints Ivuškāns

Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA) regulāri veic patēriņa preču cenu salīdzinājumu veikalos kopš pagājušā gadsimta 90.gadu vidus. Aprēķinot ņem vērā vidējās cenas lielākajos mazumtirdzniecības uzņēmumu veikalos no cenu zīmēm, nerēķinot ražotāju noteiktās akciju cenas.

Piena produktu grupā gada griezumā vērojams cenu pieaugums visām precēm vidēji par 25%, vislielākais kāpums ir sieram, kas sadārdzinājies vidēji par 100%. Ceturkšņa griezumā (pret jūliju) cenu kāpums bijis ir turpinājies 10-20% robežās. Izņēmums ir krējums un sviests, kam cenas ir kritušās. Olu cena ir pieaugusi vidēji par 50% gan pret iepriekšējo gadu, gan ceturksni. Tomēr cenas ir identiskas pavasara cenām.

Gaļas produktiem turpinās cenu kāpums gan pret iepriekšējo ceturksni, gan gadu. Pie kam vistām tas tuvojas divreizējam kāpumam, sardelēm - pārsniedz. Vismazākais cenu kāpums - 30% gada griezumā un 7% ceturksnī ir cīsiņiem.

LTA

Maize un labības izstrādājumi. Vidējā cena baltmaizei turpina pieaugt , tomēr vēl arvien ir lētāka par kā 2021. un 2020.gadā. Labības produktu grupā visstraujākais cenu kāpums ir auzu pārslām un mannai, kur cenas ir kāpušas divkārtīgi. Savukārt, griķiem, makaroniem un miltiem cenu kāpums ir bijis 50%. Arī cukura cena ir strauji kāpusi, kaut šobrīd vēl nesasniedz 2016.gada maksimumu (1,51). Turpinās sāls cenas kritums un tā tuvojas cenai pirms gada (1,73).

Augļu un dārzeņu grupā situācija ir vislabākā. Iespējams tas sekmēs lielāku šo veselīgo produktu patēriņu. Jāuzsver, ka šeit cenu kāpumu bremzē arī samzinātais PVN, kur pārējiem produktiem tas būtiski palielina preču cenas. Minimāls cenu kāpums ir āboliem, apelsīniem, kartupeļiem, burkāniem un sīpoliem. Savukārt, cenas kritušās mandarīniem, kivi, citroniem un tomātiem. Lielāks cenu kāpumi ir banāniem (beigušās banānu cīņas starp veikaliem), šampinjoniem un kāpostiem - 25%.

LTA

Eļļa. Diemžēl, turpinās eļļas cenu kāpums - par 65% gada griezumā un 15% ceturksnī - gan rapšu, gan saulespuķu eļļai.

Dzērieni. Šī grupa kā parasti iepriecina. Tējas cena ir zemāka par iepriekšējo gadu un krītas. Pretēji kafija, kurai ir augšupejoša cenas tendence un gada laikā pieaugums 60%. Nedaudz pieaugušas minerālūdens un limonāžu cenas, ko ietekmē depozīta ieviešana šai kategorijai. Kritušās multivitamīnu un tomātu, kā arī šampaniešana cenas.

LTA

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais