Aicina kontrolēt dienesta auto izmantošanu privātām vajadzībām; ekonomiju lēš ap 50 miljoniem

© f64

Neatkarīgā policistu arodbiedrība (NPA) nosūtīja Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim iesniegumu ar lūgumu uzdot pārtraukt izmantot dienesta transportlīdzekļus personīgām vajadzībām, līdzīgi kā tas izdarīts ar veselības apdrošināšanas līgumu slēgšanu par valsts līdzekļiem valsts pārvaldes iestādēs.

NPA ne reizi vien norādīja, ka ik gadu valsts pārvaldē dienesta transporta izmantošanai tiek tērēts 450-500 miljonu latu. To skaitā 45-50 miljonu latu (10%) tiek iztērēts, izmantojot dienesta mašīnas personīgai braukšanai privātajās lietās, par to nemaksājot ne santīma. Rezultātā valsts budžetam tiek nodarīti milzīgi zaudējumi. Vien ministriju centrālais aparāts patērē dienesta transportam ap 50 miljoniem latu gadā.

NPA uzskatā izmantot dienesta transportu personīgām vajadzībām, par to nemaksājot, ir nelikumīga un neētiska rīcība. Neviens Latvijas tiesību akts neparedz dienesta transporta izmantošanu personīgām vajadzībām bez maksas.

Politiķiem, valsts amatpersonām, ierēdņiem, izmantot valsts īpašumu savu labumu gūšanai ir ne tikai neētiski, bet arī amorāli, it īpaši laikā, kad tiek samazinātas algas, pensijas, sociālās garantijas.

NPA cer uz Ministru prezidenta Valda Dombrovska izpratni un ātru rīcību, lai apturētu zaudējumus valsts budžetam.

Ka NPA informēja Sandra Veinberga no Zviedrijas, dienesta automašīnas Skandināvijas valstis neviens nedrīkst izmantot privātām vajadzībām. Ne sabiedriskajā sektora ne privātajā biznesā. Šis automašīnas ir uzskaitē, bet nobrauktais laiks un kilometri tiek reģistrēti. Par tiem ir jāatskaitās un jāmaksā tam, kas brauc vai kuru ved.

Tāda leiputrija politiķiem un ierēdņiem kāda ir Latvijā - Skandināvijas valstis neeksistē.

Ja kāds ministrs, ierēdnis vai priekšnieks lieto dienesta auto, lai brauktu uz darbu, tad viņam par šo bonusu jāatskaitās deklarācijā un jāmaksā valstij ienākuma nodoklis.

Ja ministram vai amatpersonai ir privāta automašīna un to lietoju darba vajadzībām, tad ir īpaši žurnāli (kurus jāreģistrē nodokļu pārvaldē) un tajos reģistrē visu kur ar šo auto braukts. Savukārt nodokļu ierēdņi var ari apstrīdēt ministra vai amatpersonas izdevumus un nekompensēt tēriņus. Tas ir ļoti sarežģīti - braukt ar auto. Labāk un vieglāk braukt ar velosipēdu.

Politiķiem ari jāatskaitās par katru nobraukto ar dienesta automašīnu kilometru un dienesta braucieniem auto jāpasūta iepriekš.

Nav nekādu priekšrocību dienesta auto novietošanai, kā tas ir Rīgā, stāvvietas maksā ļoti dārgi.

Ja priekšniekiem vajag pārvietoties, tad pats populārākais transports ir taksometrs. Eksistē taksometra taloni, kurus piešķir ierobežotā daudzuma brauciena apmaksai. Par braucienu tad arī ar kvītīm ir jāatskaitās kur un kad tika braukts.

Taksometri ir visiecienītākais pārvietošanas veids zviedru politiķiem, ministriem, priekšniekiem, jo kvīts parada cikos un no kurienes uz kurieni ir braukts.

Tātad - ja lieto dienesta automašīnu privātām vajadzībām, arī uz mājām vai otrādi, tad tas skaitās autobonus un tas tiek aplikts ar ienākuma nodokli.

Neatkarīgā policistu arodbiedrība ir neizpratnē, kādēļ Latvijas valdība un Valsts ieņēmuma dienests pieļauj ienākuma nodokļa nemaksāšanu sakarā ar gūtiem ienākumiem no dienesta transportlīdzekļu izmantošanas personīgām vajadzībām.