BTA vadītājs brīdina: Inflācija kļūs par ilgtermiņa parādību

© pexels.com

Inflācija kļūs par ilgtermiņa parādību, pauž risku apdrošināšanas kompānijas "BTA Baltic Insurance Company" (BTA) valdes priekšsēdētājs Volfgangs Štokmaiers.

Viņš atzīmēja, ka vēl pērn centrālās bankas teica, ka inflācijas efekts būs pārejošs. Sākotnēji inflācijas kāpums tika saistīts ar nesabalansētību tirgos pēc Covid-19 pandēmijas, taču tagad ir sācies karš Ukrainā un ir pilnīgi skaidrs, ka nākotnē mainīsies veids, kā tiek piegādāti energoresursi.

"Mainīsies tas, no kurienes tiek piegādāta gāze, degviela, citi energoresursi, un tas būs dārgāk. Turklāt šīs cenas saglabāsies un pie tām būs jāpierod. Energoresursu cenas pēc tam atspoguļosies citu produktu cenās. Tādēļ, pēc manām domām, inflācija kļūs par ilgtermiņa parādību un drīzumā tā nekur nepazudīs," pauda Štokmaiers.

Viņš arī atzīmē, ja augstākas izmaksas būs autoservisos, dārgākas kļūs auto detaļas, ja dārgāka kļūs veselības aprūpe, tad dārgāka kļūs arī apdrošināšana.

"Iepriekšējos gados inflācija bija tuvu nullei, taču tagad apdrošināšanas industrijai atkal būs jāmācās no jauna veikt izmaiņas un regulārus pārrēķinus atbilstoši inflācijai," sacīja Štokmaiers, norādot, ka cenu kāpums vienā noteiktā sektorā pēc tam atspoguļojas visā ekonomikā un skar visu sabiedrību, tādēļ nav neviens apdrošināšanas veids, kas no tā būtu pasargāts.

Viņš arī atzīmēja, ka, no vienas puses, inflācija radīs arī lielāku spiedienu uz algu celšanu, taču ir jārēķinās, ka būs sabiedrības daļa, kura augstāku apkures vai elektrības rēķinu dēļ atteiksies no citiem izdevumiem.

"Vai tas būs labs lēmums? Es teikšu, ka nē, jo mēs redzam virkni jomu, kur apdrošināšanas līmenis ir par zemu. Kā piemēru es varu minēt mājokļus. Daudzi tos ir iegādājušies pirms 20 vai 30 gadiem un nepadomā par to, ja notiek kāda nelaime, un šis mājoklis ir jāatjauno vai jāiegādājas jauns, tad tagad nekustamā īpašuma cenas ir pavisam citā līmenī nekā tad, kad viņi iegādājās esošo mājokli. Tādēļ es pat redzētu nepieciešamību pēc daudz lielākas apdrošināšanas un apdrošināšanas segumu salāgošanas ar patieso īpašumu vērtību," sacīja Štokmaiers.

Vienlaikus viņš min, ka, veidojot prognozes šim gadam, tika pieņemts, ka pandēmija mazināsies, ierobežojumi pamazām tiks atcelti, un neviens neparedzēja tādu lietu kā karš. Vienlaikus ir redzams, ka tirgus pašlaik attīstās daudz straujāk, nekā BTA pieņēma pagājušā gada beigās.

Pēc Štokmaiera teiktā, to pamatā virza divi faktori, tostarp apdrošināšanas uzņēmumi mēģina atgūt līdzsvaru un atgūt zaudējumus, kuri radās pandēmijas laikā, bet otrs faktors - ir jāsagatavojas nākotnei, un tā ir inflācija. "Arī tas nozīmē, ka cenas apdrošināšanā, visticamāk, kāps," viņš atzīmē.

"Ja inflācija būs ilgstoša un tās līmenis būs 5% vai pat 10%, tad ir jāmaina domāšana, un vairs nevarēs sagaidīt, ka apdrošināšanas polisi varēs iegādāties par tādu pašu cenu kā pērn. Šī domāšana ir jāmaina, un visām apdrošināšanas kompānijām būs jāmaina darba stils, lai nepārtraukti varētu pielāgoties esošajai situācijai. Katru mēnesi būs jāpārskata nosacījumi, uz kādiem tiek pārdotas jaunās polises," sacīja Štokmaiers.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.