Aptauja: trešdaļa ēdināšanas uzņēmumu bez valsts atbalsta neizdzīvos

© f64.lv, Dmitrijs Suļžics

2021.gadā 65% ēdināšanas uzņēmumu, salīdzinot ar attiecīgu periodu pērn, ir būtiski samazinājies apgrozījums, liecina Latvijas Restorānu biedrības (LRB) īstenotā aptauja.

36% uzņēmumu ir pesimistiski noskaņoti un uzskata, ka bez valsts atbalsta neizdzīvos.

"Pirmo Covid-19 rudeni un ziemu neizturēja 10% ēdināšanas uzņēmumu, savukārt šajā aukstajā sezonā savu darbību varētu izbeigt jau vairāk nekā 30% nozarē strādājošo uzņēmumu. Tāpēc valsts atbalsts uzņēmējiem ir kritiski svarīgs, pretējā gadījumā mēs riskējam neatgriezeniski noplicināt tūrismam tik svarīgo viesmīlības nozari, jo uzņēmēji un darbinieki, kas tajā darbojas, vairs neatgriezīsies," uzsver LRB prezidents Jānis Jenzis.

Saskaņā ar aptaujas datiem 65% uzņēmumu apgrozījuma kritums, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, šogad ir bijis vairāk par 15%, bet 11% uzņēmumu - 15% robežās. Savukārt 9% uzņēmumu apgrozījums palicis nemainīgs, bet 15% nedaudz vai būtiski palielinājies.

36,4% respondentu ir pesimistiski noskaņoti un uzskata, ka bez valsts atbalsta nebūs iespējams izdzīvot. Savukārt 59,1% uzņēmumu pašlaik vēl uzskata, ka būs smagi, bet viņi izdzīvos. Tikai 4,5% aptaujāto ir droši, ka varēs iztikt bez valsts atbalsta.

Par efektīvāko un ilgtermiņā labāko valsts atbalsta instrumentu 88% aptaujāto uzņēmēju uzskata samazinātā PVN ieviešanu. Tāpat par nozīmīgiem atbalsta instrumentiem tiek uzskatītas algu subsīdijas un apgrozāmo līdzekļu granti, jo fiksētās izmaksas uzņēmumam nemainās arī pie zemāka apgrozījuma. Mazāk balso par dīkstāves pabalstiem, kas nemotivē darbiniekus strādāt.

"Uzņēmumi uzskata, ka tieši pazeminātā PVN ieviešana viņiem visvairāk palīdzētu atkopties no krīzes, kā arī pacelt algas darbiniekiem, bet necelt cenas klientiem brīdī, kad daudziem pakalpojumiem cenas strauji kāpj. Tas palīdzētu konkurēt arī ar kaimiņvalstu restorānu cenām, ņemot vērā, ka jau 21 Eiropas valstī viesmīlības nozarei ir piemērotas pazeminātais PVN. Samazinātā PVN likme mazinātu arī ēnu ekonomiku ēdināšanas nozarē un būtu godīgi pret tiem ēdināšanas nozares uzņēmumiem, kas nodokļus maksā godīgi," norāda J. Jenzis.

Aptauja īstenota šā gada septembra sākumā un tajā piedalījās Latvijas Restorānu biedrības, Latvijas Tirgotāju asociācijas un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas biedri - 50 ēdināšanas uzņēmumi, kas savu darbību īsteno visā Latvijā.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais