Finanšu ministrijas (FM) sagatavotie grozījumi likumā "Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli", kas paredz nodokļa maksājumus piemērot tikai atkarībā no oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzuma, var radīt augsni dažādām manipulācijām - tā teikts Latvijas Lietotu automobiļu tirgotāju asociācijas vēstulē FM.
Asociācija uzsver, ka šāda nesamērīgi liela nodokļa ieviešana, kas jebkurai mašīnai var sasniegt summu, sākot no 500 latiem līdz pat vairāk nekā 1000 latu, var radīt augsni dažādām manipulācijām.
Asociācija uzskata, ka iespējami automobiļu dokumentu viltojumi, uzrādot mazāku CO2 izmešu daudzumu, automobiļu virsbūves maiņa, kur automašīnu ieved, noformējot kā rezerves daļu, bet pēc tam likumīgi noformē virsbūves maiņu uz vecas mašīnas dokumentu pamata. Rezultātā 2007.gadā ražota automašīna brauks ar 1987.gada dokumentiem un nodoklis netiks iekasēts.
Tāpat pēc automobiļa reģistrēšanas iespējama dzinēja maiņa uz citu, ar lielāku kubatūru, kas savukārt ļauj automobili reģistrēt ar ievērojami mazāku nodokli.
Tāpat iespējama ārvalstīs reģistrētu automobiļu skaita palielināšanās. Piemēram, Lietuvas autotirgotāji jau patlaban var piedāvāt iegādāties automobili komplektā ar izziņu vai dokumentu, kas ļauj leģitīmi pārvietoties ar Lietuvas numura zīmēm Latvijas teritorijā, teikts asociācijas vēstulē FM.
Latvijas Lietotu automobiļu tirgotāju asociācija, ņemot vērā uzkrāto teorētisko un praktisko pieredzi, uzskata, ka šī brīža nodokļa lielums, pirmoreiz reģistrējot automobili, neraugoties uz to, ka Latvijā tas ir augstākais Baltijas valstīs, un ir maksimāli pieļaujamais, lai netiktu paralizēts lietotu automobiļu importa tirgus Latvijā,
"Šobrīd pirmreizējā auto reģistrācija ir vienkārša un jebkādas manipulācijas izslēdzoša," norāda asociācija, lūdzot rast iespēju nākotnē pieaicināt tās pārstāvjus konsultācijām, lai sagatavotu, ja nepieciešams, kvalitatīvu likumprojektu.
Latvijas Lietotu automobiļu tirgotāju asociācija uzskata, ka likumprojekts tādā redakcijā, kā tas ir šobrīd, neatbilst šī brīža tirgus situācijai un vajadzībām. Turklāt paredzētais likmju lielums nav samērīgs un kropļo auto tirdzniecības uzņēmējdarbību, kur lietotu automobiļu imports tiek pilnībā apstādināts ar no tām izrietošajām smagajām sekām uzņēmējdarbībai, valsts budžetam, darba tirgum, pašpatēriņam un patērētājiem.
Asociācija aicina FM atlikt šī likumprojekta tālāku virzību, preventīvi saredzot tajā kaitējumu Latvijas ekonomikai.
"Latvijas Lietotu automobiļu tirgotāju asociācija kopumā atbalsta ES izvirzīto mērķi veicināt videi nekaitīgu un ekonomiskāku automobiļu izmantošanu, tomēr nav izprotams, kāpēc nodokļu aprēķināšanas sistēma jāmaina tieši šobrīd, jo tiešā veidā šādas prasības no ES puses nav," teikts vēstulē. "Gluži pretēji - ņemot vērā pašreizējo Latvijas lietoto auto tirgus situāciju, kura jau tā ir uz izdzīvošanas robežas, nodokļu sistēmas aprēķināšanas maiņai jāpieiet ar vislielāko atbildību un uzmanību, jo no lietoto automobiļu tirgus ir atkarīga daudzu tam pieguļošu nozaru dzīvotspēja un attīstība kopumā un ilgtermiņā."
Asociācija norāda, ka lietotu automašīnu imports no Eiropas līdz gala patērētājam Latvijā pastarpināti nodrošina darbu un darba vietas daudziem uzņēmējdarbības veidiem Latvijā - autopārvadātājiem, rezerves daļu tirgotājiem, automašīnu krāsotājiem, krāsu tirgotājiem, ķīmiskajām tīrītavām, automašīnu salonu remontmeistariem un citiem, līdz ar to valsts kasē ienāk nodokļi gan no veiktajiem pakalpojumiem, gan rezerves daļu un materiālu pārdošanas.
"Nav grūti prognozēt, ka, ja tiek īstenotas izmaiņas nodokļa aprēķināšanai, tad lietotu automobiļu imports pilnībā apstājas, tai skaitā paralizējot visus iepriekšminētos uzņēmējdarbības veidus un saimniecisko darbību. Rezultāts - zaudētas darba vietas, neiekasēti nodokļi par rezerves daļām, pakalpojumiem, kas vēl vairāk samazinātu jau tā zemo pašpatēriņu," teikts vēstulē.
Asociācija vēstulē Finanšu ministrijai arī atgādina, ka precedents ar paaugstinātu nodokli jau tika realizēts 1999.gadā, un, pretēji prognozētajam, iekasēto nodokļu summa sasniedza tikai aptuveni 30% no plānotā un pat nesasniedza to apjomu, kas tika iekasēts pirms šī paaugstinātā nodokļa ieviešanas, kā rezultātā pēc gada valdība bija spiesta publiski atzīt savu kļūdu un šo nodokli atcēla. Arī Igaunijā šāds nodoklis tika atcelts un atzīts par neveiksmīgu.
LETA jau informēja, ka saskaņošanai valsts sekretāru sanāksmē iesniegti FM sagatavotie grozījumi likumā "Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli", kas paredz nodokļa maksājumus piemērot tikai atkarībā no oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzuma.
Stājoties spēkā šādai kārtībai, neizbēgami palielināsies nodokļu slogs tiem vieglajiem automobiļiem, kuriem ir liels oglekļa dioksīda izmešu daudzums.