Recesija būtiski ietekmējusi juridisko pakalpojumu sektoru Eiropā

Pēdējos 80 gados lielākā recesija ir būtiski ietekmējusi juridisko pakalpojumu sektoru Eiropā, izraisot nozīmīgas ilgtermiņa pārmaiņas, secināts starptautisko advokātu biroju ķēdes "Eversheds International" starptautiskajā aptaujā par pārmaiņām pēc ekonomiskās lejupslīdes, kas skar uzņēmumu iekšējos juristus un attiecības ar ārējiem juridiskajiem konsultantiem.

Pētījumā "Klientu revolūcija - ko Jūs varat prasīt no sava advokātu biroja 21.gadsimtā", kurā aptaujāti uzņēmumu iekšējie juristi un advokātu biroji, minēti četri faktori, kas veicina izmaiņas juridisko pakalpojumu sektorā - globalizācija, kas izraisa juridisko pakalpojumu firmu pārcelšanos uz austrumiem, nepieciešamība paaugstināt juristu vispārējo profesionalitāti, jauno tehnoloģiju izmantošana, kā arī tikai Lielbritānijai specifiskie jaunie juridisko pakalpojumu akti.

Pētījumā secināts, ka juridiskais sektors ir būtiski mainījies, turklāt tas noticis ātrāk, nekā iepriekš gaidīts.

Pētījuma autori secinājuši, ka globalizācija ir paātrinājusi arī globalizāciju juridiskajā sektorā, proti, augstās izmaksas uzņēmumiem likušas meklēt juridiskos pakalpojumus ar zemākām izmaksām, kas savukārt nozīmē, ka daudzi starptautisko tiesību uzņēmumu vadītāji plāno pārvietoties no Rietumiem uz Ķīnu vai Indiju, turklāt jaunattīstības tirgi Tuvajos Austrumos, Āzijā un Latīņamerikā arī piedāvā pievilcīgu darba vidi.

Secināts, ka pārmaiņas uzņēmējdarbībā radījušas juristu un uzņēmējdarbības vides mijiedarbošanos. Globālās krīzes iespaidā "jaunajā pasaulē" juridiskā sektora pārstāvji kļuvuši par nozīmīgiem biznesa pārstāvjiem. Pētījumā atzīts, ka uzņēmumu iekšējie juristi kopējā juridisko pakalpojumu nozarē kļūst daudz spēcīgāki, kas ilgtermiņā var atstāt sekas uz tradicionālajiem uz partnerību balstītajiem advokātu firmu modeļiem un to spēju dominēt tirgū.

Pētījuma autori secinājuši, ka recesijas iespaidā uzņēmumi var būt ieinteresēti piesaistīt advokātus, kuri var piedāvāt zināšanas gan juridiskajā, gan arī komerciālajā sektorā.

Tāpat pētījumā atzīts, ka ir mainījusies arī juridisko konsultantu atalgojuma pieeja, proti, ap 80% respondentu atzinuši, ka stundas likme, kas iepriekš tika izmantota juridisko pakalpojumu novērtēšanā, vairs netiek izmantota, bet gan aizvietota ar apmaksu pēc sasniegtā rezultāta, kas savukārt rada lielāku klientu apmierinātību.

Pētījumā atzīts, ka tā dēvētajām jaunajām tehnoloģijām nākotnē būs izšķiroša nozīme efektīvā pakalpojumu sniegšanā, turklāt vairāk nekā puse no aptaujātajiem juridiskajiem birojiem atzinusi, ka recesijas iespaidā izmanto jaunākās tehnoloģijas, lai efektīvāk sniegtu juridisko pakalpojumu.

Pētījumā, ko "Eversheds International" veica pirms diviem gadiem - 2008.gadā, modernās tehnoloģijas efektīvi izmantoja mazāk nekā 10% respondentu.

Iepazīstinot ar pētījumu "Eversheds International", starptautisko attiecību vadītājs Stīvens Hopkinss sacīja, ka recesijas rezultātā mainās arī klientu vēlmes, tādējādi augsta līmeņa juridisko pakalpojumu sniedzējam jābūt ilgtspējīgam, tā juristiem jābūt izglītotiem, kā arī vispusīgiem un erudītiem, birojiem jāsadarbojas ar klientu un jāpiedāvā atbilstoša tarifikācija.

"Eversheds International" biroju ķēdes advokātu Latvijas biroja "Eversheds Bitāns" partneris Agris Bitāns aģentūrai LETA sacīja, ka uz Latvijas situāciju var attiecināt šī starptautiskā pētījuma sadaļu par izmaksām, proti, advokātu klienti ļoti nopietni izvērtē naudas lietas, rēķina izmaksas, savus budžetus, tāpēc birojam jābūt fleksiblam šajā jomā.

Bitāns sacīja, ka viņa pārstāvētais birojs mēģina klientiem izstāstīt, ko viņi, samazinoties pieejamo līdzekļu apjomam, var paveikt paši un kur netērēt naudu juristiem, taču uzsvēra, ka labs advokāta pakalpojums var nebūt lēts pakalpojums.

Lai "Eversheds Bitāns" juristi varētu efektīvāk vadīt projektus un organizēt darbu, nodrošinot modernu risinājumu projekta izpildes termiņu un izmaksu kontrolei, birojā ievesta jauna sistēma - laika uzskaites un kontroles sistēma, kurā tiek ievadīta visa informācija, proti, kas un ko darījis pie konkrētas lietas, tādējādi sistēmā ietvertie dati atspoguļojas arī