Pietiks runāt par iespējamajiem interešu konfliktiem "airBaltic" prezidenta Bertolta Flika darbībās, vienlaikus vadot Latvijas nacionālo aviokompāniju un kļūstot par investoru Lietuvā jaundibināmā aviouzņēmumā.
Šādu viedokli intervijā laikrakstam "Diena" pauž Fliks, ar asu kritiku vēršoties pret valsts pārstāvjiem, kuri publiski aprunā "airBaltic", bet no normālām sarunām ar otru akcionāru - "Baltijas aviācijas sistēmas" (BAS) - izvairās.
Lūgts komentēt valdības pārstāvju teikto, ka Fliks sēž uz diviem krēsliem un būs jāizvēlas viens, uzņēmējs norāda: "Te kaut kas tiek sajaukts. BAS ir ārvalstu investors "airBaltic". Nav tā, ka BAS var ieguldīt tikai vienā aviokompānijā, turklāt esmu skatījies arī uz citām investīcijām. Es nesēžu uz diviem krēsliem, man ir uzņēmums, kas iegulda vairākos uzņēmumos, un es vadu "airBaltic". Jābeidz muldēt par interešu konfliktiem, es atsakos visu laiku muldēt par interešu konfliktiem."
Lietuvā dibināmais aviouzņēmums darbosies kā zemo cenu kompānija - jaunas paaudzes kompānija, kur būs tikai vienas klases serviss. Jaunā kompānija nekoncentrēsies uz tranzītu, bet uz vietējo tirgu - uz un no Viļņas.
Konkurence ar "airBaltic" būšot "ļoti nosacīta". "airBaltic" turpinās lidot maršrutā Rīga-Viļņa 6-8 reizes dienā un paņems tranzītu no Viļņas. No trim miljoniem pasažieru, kas būs Rīgā, konkurenci varētu attiecināt maksimāli uz 200 000 tranzīta pasažieru, kas nāk no Viļņas.
Jaunajam uzņēmumam sākumā būšot trīs operatīvajā līzingā ņemtas lidmašīnas, zīmols tikšot paziņots janvārī, bet tas nebūšot BAS īpašumā esošais "airBaltic". Sarunas ar Lietuvas valdību par iespējamām garantijām turpinās, bet kompānija sāks lidojumus nākamgad aprīlī neatkarīgi no tā, kāds būs Lietuvas valdības lēmums. Netiek izslēgta iespēja, ka jaunajā uzņēmumā viens no BAS partneriem varētu būt Lietuvas valdība.
Lūgts skaidrot, kāpēc "airBaltic" nevar nodibināt meitaskompāniju Lietuvā, Fliks apgalvo, ka premjers Valdis Dombrovskis (JL) aicinājis aviokompāniju koncentrēties uz darbību Rīgā.
"Lai gan es lasu presē, ka mani grūti ietekmēt, ir tā, ka no valsts puses līdz šim nav bijis neviena konkrēta pieprasījuma mainīt stratēģiju. Nav bijis neviena aizrādījuma ne no padomes, ne ministrijas par kaut vienu noslēgtu līgumu vai darījumu, arī par zīmola pārdošanu. Viss, kas tagad notiek publiskajā telpā, ir vairāk vai mazāk tāda politiskā aprunāšana. Ir cilvēki, kas mēģina mani iebiedēt, un ir plaši mēģinājumi nomelnot reputāciju. Es domāju, ka par biznesu te nav runas," akcentē "airBaltic" vadītājs.
Šos procesus viņš saista ar to, ka tiekot gatavota "airBaltic" privatizācija. Par to liecinot, piemēram, ekonomikas ministra Arta Kampara (JL) izteikumu. Tiek mēģināts iegūt pilnu kontroli pār uzņēmumu, tomēr tas neesot vienkārši, jo uzņēmums dibināts ar ārvalstu kapitālu, bet Fliks mantojis SAS līgumu, kas privātam investoram dod noteiktas tiesības.
BAS patlaban neplāno pārdot "airBaltic" daļas, bet, pēc Flika domām, labākais veids, kā privatizēt "airBaltic", būtu reģistrēt uzņēmumu biržā, piesaistīt jaunus investorus. Ja "airBaltic" akcijas piedāvā biržā, BAS atteiktos no pirmpirkuma tiesībām uz "airBaltic" valsts akcijām.
Fliks arī apgalvo, ka BAS investīcijām Lietuvā neesot nekāda sakara ar kavēšanos pārdot valstij piederošās "airBaltic" akcijas, kavēšanos Rīgā būvēt jaunu termināli vai apvainošanos uz valdību.
"Biznesā apvainoties ir vienkārši muļķīgi. Tomēr nav lietderīgi priekšvēlēšanu laikā mākslīgi celt ažiotāžu ap uzņēmumu, jo tas nenāk par labu. Esmu vairāk nekā astoņus gadus strādājis par uzņēmuma vadītāju, bet pirmo reizi veidojas situācija, ka nerunā akcionāri savā starpā vai uzņēmums ar akcionāru, bet kaut kā pa virsu, īstenībā aprunā uzņēmumu," uzsver "airBaltic" prezidents.