Pirmklasnieki – perfekts biznesa mārketings

Pirmklasnieki šogad var saņemt jaunus mobilos telefonus bez maksas, bankas dāvina dzīvības apdrošināšanu vai iespēju pirmklasnieku vecākiem noguldīt naudu depozītā ar paaugstinātām likmēm, dāvanas sarūpējušas arī atsevišķas pašvaldības. Atsevišķi mārketinga eksperti gan norāda, ka lielākoties šīs dāvanas stāv tālu no nesavtīgas labdarības – to mērķis ir spodrināt uzņēmumu tēlu un iegūt jaunus klientus.

Apdrošina un uzkrāj

Skola bērna dzīvē ienāk kā jauns piedzīvojums, vecākiem tas ir prieks un rūpes vienlaikus. Lai aktīvajā dzīves posmā nodrošinātos pret nevēlamiem izdevumiem, kas saistīti ar dažādiem negadījumiem un to radīto traumu ārstēšanu, SEB dzīvības apdrošināšana apņēmusies šīs rūpes dalīt ar vecākiem un uz gadu dāvināt pirmklasniekiem nelaimes gadījumu apdrošināšanu, Neatkarīgajai stāstīja SEB bankas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Agnese Strazda. Visi Latvijas pirmklasnieki, uzsākot skolas gaitas, saņems SEB dzīvības apdrošināšanas dāvāto nelaimes gadījumu apdrošināšanu uz vienu gadu ar riska segumu 1000 latu apmērā. Apdrošināšanas periods ilgs no 2010. gada 1. septembra līdz 2011. gada 31. augustam, un šīs nelaimes apdrošināšanas polises piešķiršana vecākiem neradīs nekādus papildu izdevumus. Savukārt Norvik banka pirmklasnieku vecākiem piedāvā šogad iesaistīties depozītu akcijā Mācību depozīts, kurā noformējot depozītu uz 1 mēnesi, esošā likme tiek palielināta par 0,1%, bet, noformējot depozītu uz 6 mēnešiem un vairāk, likme palielinās par +0,5%. Norvik banka sola arī pārsteigumu balvas tiem, kuri būs izmantojuši šo piedāvājumu.

Pirmais telefons

Tā kā daudzi vecāki jau bija rēķinājušies ar nepieciešamību sagādāt savai atvasei mobilo telefonu, uzsākot skolas gaitas, daudzi pirmklasnieku vecāki steidza izmantot mobilo sakaru operatoru dāvāto iespēju saņemt mobilo telefonu un priekšapmaksas karti bez maksas. Pērn mobilos telefonus pirmklasniekiem dāvināja vien Latvijas mobilais telefons (LMT), šogad arī Tele2 bija sagatavojis šādu pašu piedāvājumu. Tele2 dāvanas pirmklasniekiem šobrīd jau ir beigušās, un tās paspēja saņemt vien tie, kas pasteidzās. Savukārt LMT sola, ka telefonu pietiks visiem pirmklasniekiem.

Atbalsta arī savējie

Liepājas pirmklasnieki, kopskaitā aptuveni 800, dāvanās saņems jaunu krāsojamo grāmatu Līvas un Pēča ceļojums vēsturē. To izdevusi Liepājas domes Sabiedrisko attiecību un mārketinga daļa. Savukārt Rēzeknes novada pirmklasnieki saņems dāvanā skolas piederumu komplektu 10 latu vērtībā. Komplektā būs šķēres, līme, akvareļu krāsas, zīmēšanas bloki, krāsainais papīrs, pasteļkrītiņi, plastilīns, krāsu zīmuļi un flomāsteri. Finansējums skolas piederumu komplektu iegādei piešķirts no pašvaldības budžeta līdzekļiem.

Dāvanas Ventspils pilsētas un novada pirmklasniekiem ir sarūpējis arī basketbola klubs Ventspils. Šogad dāvanā mazie pirmziemnieki saņems atstarotājus ar BK Ventspils simboliku.

***

VIEDOKĻI

Ēriks Stendzenieks, reklāmas aģentūras Mooz! vadītājs:

– Šādās akcijās, kurās tiek kaut kas dāvināts, no nesavtīgas labdarības ir ļoti maz. Tur pamatā ir pragmatiski apsvērumi, kā veidot sev lojālu pircēju un kā komunicēt ar sabiedrību. Tajos, protams, ir vēlme piesaistīt jaunus klientus. 21. gadsimtā, kur potenciālo klientu caur reklāmu sasniegt ir arvien grūtāk, par visspēcīgāko kanālu kļūst mutvārdi, personisks ieteikums. Katrā gadījumā, dodot cilvēkam lietošanā kaut ko dzīvei noderīgu bez maksas, emocijas ir krietni pozitīvākas nekā mirklī, kad ar divreiz skaļāku reklāmu tiek pārtraukta viņa iemīļotākā filma.

Rita Voronkova, sabiedrisko attiecību speciāliste:

– Katrs uzņēmums, protams, ir ieinteresēts savā nākotnes klientā. Tas, cik agresīvi vai toleranti šī akcija tiek veikta, arī nosaka šo akciju rīkotāju motīvus. Jo uzņēmuma darbība ir agresīvāka, jo tā vairāk ir mērķēta uz biznesu, bet ar mazāku pievienoto vērtību dāvanas saņēmējam. Savukart, ja kāda banka dāvina apdrošināšanu, zinot, ka šobrīd veselības aprūpe ir aktuāls jautājums, tas vairāk liecina par lojālāku attieksmi un rūpēm par klientu nekā par biznesu. Dāvanu došana ir viena no tradicionālām mārketinga metodēm, kas prasa mazākus budžeta izdevumus nekā, piemēram, reklāma, turklāt tā ir efektīvāka, jo veido tiešo kontaktu ar klientiem. Ieguvēji šajā ziņā irarī mērķauditorija. Turklāt, ja šāda akcija vēl ir saistīta ar labdarību, tad klients iegūst papildu pievienoto vērtību.

Dana Hasana, komunikāciju konsultante, sabiedrisko attiecību uzņēmuma Consensus PR direktore:

– Gribētos teikt, ka esmu pamanījusi vairāk dažādu akciju, kas veltītas pirmklasnieku somu pildīšanai, aicinājumiem ziedot skolai noderīgas lietiņas, un arī akcijas ar īpašiem piedāvājumiem skolēniem. Nosacīti tās varētu iedalītu trijās grupās. Varbūt izklausos pārāk pozitīva, taču, manuprāt, cilvēki tiešām sākuši pārdomātāk izvērtēt izdevumus un liela daļa akciju patiešām balstās uz vēlmi palīdzēt – piešķirt otru mūžu grāmatām un citām lietām, ko paši varbūt neizmantojam, bet kas vēl varētu noderēt citiem. Šādas labdarības akcijas ir personiskākas nekā naudas ziedojumi, dod iespēju arī pašiem skolēniem tajās iesaistīties un personīgi man šķiet simpātiskākās. Daļa akciju balstās uz naudas ziedojumiem, kā, piemēram, Rimi akcija Skolas soma. Nedomāju, ka, ja Rimi nerīkotu šādu akciju, mēs neietu vairs tajā iepirkties. Vienkārši šajā gadījumā uzņēmums sava tēla veidošanai izmanto tam dabiski pieejamo resursu – plašu pircēju loku. Trešā grupa ir tā sauktās īpašo piedāvājumu akcijas, kuru mērķis ir klientu piesaistīšana – tā sakot, ar vienu roku dod, ar otru paņem. Bet arī tām ir noteikti savi piekritēji, kas izmantos šos piedāvājumus, ja ir regulārie šo veikalu apmeklētāji vai servisa izmantotāji.

Svarīgākais