Piena produktu cenu kāpums, kas sākās jūnijā un jau sasniedzis 10% līdz 15%, izejvielu sadārdzinājuma dēļ turpināsies, liecina biznesa portāla "Nozare.lv" veiktā ekspertu aptauja.
Lielveikalu ķēdes "Rimi" mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Eniņa sacīja, ka daļa no piena produktu piegādātājiem jau jūnijā par aptuveni 10% palielināja produkcijas iepirkumu cenu, savukārt vēl liels skaits piegādātāju cenu palielināja jūlijā, par paaugstinājumu galvenajiem iemesliem minot izejvielu, galvenokārt piena, degvielas, energoresursu, iepakojuma materiāla, cenu kāpumu. Iepirkumu cenas par vidēji 10% pieaugušas biezpienam, sviestam, sieram, skābajam krējumam un cita veida piena produkcijai.
Arī veikalu tīkla "Elvi" pārstāve Vineta Grigāne-Drande atzina, ka piena produktu cenas šovasar pieaugušas par vidēji 10% līdz 15%. Vislielākais cenu kāpums vērojams tām piena produktu grupām, kuru izgatavošanai tiek patērēts visvairāk tīra piena bez piemaisījumiem - piens, kefīrs, sviests, biezpiens, saldais krējums. Mazāk cena cēlusies jogurtam, jo tā ražošanā patērē mazāk piena - tas tiek papildināts ar dažādām citām piedevām. Visās piena produktu grupās vēl arvien ir daudz dažādu akcijas preču, taču, pamatojoties uz to, ka piena produktu cenas kļuvušas augstākās, arī akcijas preces attiecīgi maksā vairāk.
Ražotāji cenu kāpumu skaidrojot ar piena trūkumu, jo daudzi latviešu zemnieki izvēlas pienu nodot lietuviešu ražotājiem, kas maksā augstāku iepirkuma cenu, turklāt karstuma dēļ samazinājies piena tauku procents, kas sadārdzina ražošanas procesu, sacīja Grigāne-Drande.
"Precīzas prognozes, par cik procentiem kāpums turpināsies, patlaban teikt būtu pāragri, jo cenu ietekmē daudzi faktori. Pieaug komunālo pakalpojumu cenas, kas sadārdzina ražošanas procesu. Sakarā ar graudu cenu celšanos varētu sadārdzināties lopbarība. Sākoties rudens un ziemas periodam, tradicionāli samazinās arī piena izslaukums - faktoru ir daudz, līdz ar to diemžēl jāsecina, ka ir gaidāms vēl lielāks cenu kāpums," sacīja "Elvi" pārstāve.
Arī veikalu tīkla "IKI" mārketinga vadītāja Agnese Upīte-Upeniece norādīja, ka veikalos, tāpat kā tirgū kopumā, piena produktu cenas pēdējā mēneša laikā pieaugušas par 10%. "Cenu kāpums skar visas piena produktu kategorijas, un iemesls ir iepirkuma cenu pieaugums no ražotāju puses, kuru tie saista ar piena iepirkuma cenu kāpumu. Tomēr tuvākajā laikā izmaiņas piena produktu pārdošanas cenās mūsu veikalos nav plānotas," sacīja Upīte-Upeniece.
Tikmēr Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības pārstāve Daiga Nolberga "Nozare.lv" sacīja, ka piena iepirkuma cena jūnijā un jūlijā bijusi nemainīga - 175,61 lats par tonnu, kas ir par 57% augstāka kā attiecīgajā 2009.gada periodā. "Kopš pagājušā gada oktobra piena kā izejvielas cena pakāpeniski cēlusies, savukārt piena pārstrādes uzņēmumi savai produkcijai cenu pacēlumu atlika sakarā ar Latvijas iedzīvotāju zemo pirktspēju. Šajā vasarā cenu starpība sasniedza kritisko masu, kā rezultātā uzņēmumi bija spiesti celt cenas. Patlaban, neskatoties uz karstuma izraisīto izslaukuma apjomu krišanos, kā arī tauku un olbaltumvielu satura krišanos pienam, piena iepirkuma cenas ir stabilas. Tuvākajā nākotnē piena produktu cenām veikalos nevajadzētu pieaugt," klāstīja Nolberga.
Savukārt kooperatīvu sabiedrības "Trikāta" direktors Raimonds Freimanis norādīja, ka konkurence piena iepirkumā palielinās un rudenī tomēr sagaidāms piena iepirkuma cenu pieaugums. Uz Lietuvu vai citām valstīm piens tiekot eksportēts tikai biznesa apsvērumu dēļ, kā arī tādēļ, lai sadalītu biznesa riskus.
Jautāts par iepirktā piena kvalitāti, Freimanis atzina, ka kvalitātes normas neviens nav samazinājis, turklāt līgumos ir noteikti kritēriji un gadījumi, kas notiek, ja kvalitāte netiek ievērota. Tas attiecas arī uz tauku procentu, kurš sezonāli vasarās vienmēr ir zemāks, bet līdz ar to attiecīgi tiek pārrēķināta cena.
"Piena produktu cenu pieaugums ir pilnīgi adekvāts, jo pēdējos desmit mēnešus piena pārstrādātāji pārdevuši produkciju par ievērojami zemākām cenām nekā to ražošanas pašizmaksa. Domāju, ka šis cenu kāpums nebeigsies tikai ar 10%," rezumēja uzņēmējs.