Komercbanku asociācija: jo ātrāk brīdināsiet banku par finanšu problēmām, jo vieglāk tās būs risināt

kase © s

Dialogs ar banku par kredītu restrukturizāciju var būt rezultatīvs tikai tad, ja klients jau laicīgi vēršas pie bankas un atklāti pārrunā savas problēmas, ļaujot piemeklēt abpusēji piemērotāko risinājumu. Tā norāda Latvijas Komercbanku asociācijas Hipotekārās kreditēšanas komitejas vadītājs Dzintars Kalniņš.

Nevienam nepatīk būt kādam parādā, jo īpaši, ja pēkšņi, mainoties finanšu situācijai, rodas grūtības parādu atmaksāt. Tomēr, nonākot šādā situācijā, ir nepieciešams atcerēties, ka tāpat kā ar paziņu, no kura esat aizņēmies naudu, arī ar banku ir iespējams veidot dialogu ar mērķi konstruktīvi risināt aizdevuma atmaksas problēmas vai, citiem vārdiem sakot, - veikt kredīta restrukturizāciju.

Kopš pirmā nopietnā kredītu maksājumu kavētāju apjoma kāpuma, kas bija vērojams 2008. gada aprīlī, bankas ir veiksmīgi attīstījušas gan risinājumus, ko piedāvāt klientu kredītu restrukturizācijai, gan arī šo klientu servisu. Tuvākajā laikā noteikti tiks meklētas vēl papildu iespējas tieši jauniem ilgtermiņa risinājumiem. Kā vienu no risinājumiem, kas pašlaik ir uzmanības centrā, var minēt valsts atbalstīto kredītu restrukturizācijas stratēģiju.

2009.gada pirmā pusgada laikā kopumā ir restrukturizēti 18 565 kredīti (tai skaitā arī kredīti ar mainītu pamatsummas vai procentu atmaksas termiņu) par kopējo summu 2,1 miljards latu. Lielāko daļu jeb 85,68 procentus no tiem veido tieši fizisko personu kredīti. Pateicoties aktīvai klientu un banku sadarbībai, kopš 2009.gada pirmā ceturkšņa restrukturizēto kredītu apjoms ir pieaudzis par 68,49 procentiem, parādot klientu uzņēmību laikus vērsties bankā, lai kopīgiem spēkiem meklētu labāko atmaksas risinājumu.

Tā norāda Dz. Kalniņš.

Eksperts arī atzīst, ka lielākā daļa klientu aktīvi vēršas pie savām bankām, lai pārrunātu iespējas mainīt kredītu atmaksas nosacījumus un veikt kredīta restrukturizāciju. Pašlaik vērojamo klientu aktivitāti var salīdzināt ar kredītu ņemšanas aktivitāti tirgus uzplaukuma laikā pirms diviem gadiem. Mēnesī vairāki tūkstoši klientu vēršas bankā, lai saņemtu maksājumu atvieglojumus. Noteikti vēlos minēt, ka vislielākā daļa, kas ir ap 80%, veic maksājumus par savu aizdevumu laikus.

Svarīgākais