Kampars lūgs ES komisāram izvērtēt degvielas cenu samazināšanas iespējamību Eiropā

Šodien tikšanās laikā ekonomikas ministrs Artis Kampars (JL) un Latvijas Degvielu tirgotāju asociācijas pārstāvji vienojušies, ka viens no risinājumiem degvielas cenu palielināšanās jautājumā būtu vēršanās pie Eiropas Savienības (ES) komisāra konkurences jautājumos Hoakina Almunjas.

Almunjam iecerēts lūgt izvērtēt degvielas cenu samazināšanas iespējamību Eiropas līmenī. Tāpat Kampars plānojis jautājumus par degvielas cenām pārrunāt ar kolēģiem no Baltijas, Polijas un ES enerģētikas komisāru Ginteru Etingeru, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja Kampara preses sekretārs Sandris Sabajevs.

Tomēr pēc sarunas ar degvielas tirgotājiem Kampars atzina, ka pilnīgu skaidrību par cenu veidošanās mehānismiem viesīs Konkurences padome, kura pašlaik pēta degvielas mazumtirdzniecības tirgu Latvijā.

Kampara skatījumā, degvielas cenu kāpums negatīvi ietekmē uzņēmējdarbību un mazina Latvijas uzņēmumu konkurētspēju, tāpēc tikšanās ar nozares pārstāvjiem, lai pārrunātu aktualitātes, bijusi nepieciešama un lietderīga.

"Pašlaik esam pārvarējuši recesijas smagāko posmu. Ekonomika sāk atgūties, bet izaugsme vēl ir trausla un to var negatīvi ietekmēt jebkurš ārējs faktors, arī pēdējo mēnešu tendence, kad sabiedrībai neizprotamu iemeslu dēļ palielinās degvielas cenas. Tāpēc ir jāturpina meklēt risinājumi. Ja nav iespējams tos atrast iekšējā tirgū, tad, iespējams, risinājumi ir jāmeklē vienoti ES," uzskata Kampars.

Tikšanās laikā ar Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas pārstāvjiem uzsvēris, ka valsts nodokļu politika attiecībā uz degvielu ir mērena un salīdzinājumā ar citām ES valstīm Latvijā nodokļu ietekme uz cenām ir vidējā līmenī.

Kā ziņots, iepriekš Kampars pauda viedokli, ka degvielas cenas Latvijā ir par augstu. Ministrs skaidroja, ka degvielas cenu pieaugums nozīmīgi ietekmē preču un pakalpojumu pašizmaksu, kas pastarpināti atstāj ietekmi uz Latvijas uzņēmumu konkurētspēju gan vietējā, gan ārvalstu tirgos. Ņemot vērā iedzīvotāju zemo pirktspēju un negatīvo degvielas cenu kāpuma ietekmi uz uzņēmumu konkurētspēju, vairāki uzņēmēji ir aicinājuši pievērst Ekonomikas ministrijas pastiprinātu uzmanību strauji pieaugošajām degvielas cenām un pieauguma pamatotībai.

"Iepazīstoties ar situāciju degvielas tirgū, pašlaik neredzu ārējos faktorus, kas izskaidrotu degvielas cenu straujo kāpumu tieši pēdējo mēnešu laikā. Es ceru, ka daudz lielāku skaidrību par notiekošo degvielas tirgū viesīs Konkurences padomes veiktā degvielas mazumtirdzniecības tirgus analīze," norādīja Kampars.

Degvielas tirgotāji Kampara teikto noraidīja un pārmeta ministram sabiedrības maldināšanu.

Kā intervijā Latvijas Radio skaidroja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis, degvielas cenas Latvijā kāpušas valūtas kursa un nodokļu dēļ. Degvielas cena Latvijā, neskaitot valūtas kursa svārstību ietekmi un nodokļu kāpumu, patlaban ir par diviem santīmiem mazāka nekā 2008.gadā. Dīzeļdegvielas cenas kritums esot vēl lielāks.

Valūtas kursa ietekme bijusi aptuveni 18% - dolārs audzis pret eiro, kuram piesaistīts lats. Līdzīga ietekme bijusi nodokļu kāpumam - akcīzes nodoklis pieaudzis par 18%, bet pievienotās vērtības nodoklis - no 18% līdz 21%.