Iespējams, ka jau 5. maijā rītā, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas slēgtajā sēdes daļā tiks balsots par labojumiem Kredītiestāžu likumā, kas paredz licences izsniegšanu bankai saistīt ar trīs gadu darbības plāna iesniegšanu. Šķietami nevainīgie labojumi skar jautājumu par to, kam finālā būs jāsaka galavārds par Parex bankas restrukturizācijas variantu.
Ja Saeima noraidīs iesniegtos labojumus, tad valdība varēs īstenot savu restrukturizācijas plānu tieši tādā redakcijā kā tas jau ir sagatavots un valdības apstiprināts. Savukārt labojumu pieņemšana nozīmēs, ka Saeima kontroli par valdības darbību ar Parex banku un tās pārveidošanā deleģēs jau nākamajai valdībai. Tai, kura tiks pie varas pēc vēlēšanām.
Neatkarīgā jau rakstīja(27.04) , ka valdības pieņemtais plāns no Parex bankas izdalīt t.s. slikto banku nav valstij visizdevīgākais risinājums. Tomēr šāds bankas pārveides plāns iespējams ļauj „sodīt” bijušos bankas akcionārus. Ja bijušo bankas akcionāru kapitāls paliks Parex bankā un netiks pārcelts uz labo banku, tad visticamāk, ka kapitāls pazudīs kopa ar bankas toksiskajiem aktīviem.
Parex bankas restrukturizācijas variants ir izvēlēts nevis vadoties no maksimāla izdevīguma sabiedrībai un nodokļu maksātājiem, bet vadoties no iracionāliem argumentiem. Izdalot no Parex bankas labo banku, ir iespējams radīt kapitāla zaudējumus bijušiem bankas akcionāriem.
Tikai, un tas ir fundamentāls un principiāls jautājums, piedāvāsim vēlētājiem izvēli. Lai publikas priekšā iziet politisko apvienību līderi un skaidri un gaiši pasaka: „Ļaujiet mums nozagt no valsts vēl 500 miljonus, un tad mēs panāksim, ka bijušie Parex īpašnieki cietīs pārdesmit miljonus latu lielus zaudējumus. Kurš ir par?”
Es pieļauju, ka pat tā publikas daļa, kas spriežot pēc interneta komentāriem, alkst Parex bijušo vadītāju asinis, nebūs gandarīta, ja kāds no bijušajiem miljonāriem cietīs zaudējumus par šādu cenu. Cena , kas tiek maksāta par šādu gandarījumu ir nesamērīga un neadekvāta. Ja, lai atņemtu Parex bijušajiem īpašniekiem vienu latu, visiem nodokļu maksātājiem tiks atņemti desmit lati, tad tā ir nevis Parex bijušo īpašnieku sodīšana, bet visu nodokļu maksātāju sodīšana. Ja vienīgais nosacījums Parex bijušo īpašnieku sodīšanai ir atļauja turpināt liela mēroga valsts izzagšanu, tad Latvijai ir jāmeklē jauna valdība un jauna finansu vadība. Latvijas sabiedrībai ir jāizraugās jauna valdība, kura spēs atrisināt Parex samezglojumu bez prasības turpināt valsts izlaupīšanu.
Valstij ir jāatrod mehānisms, kā pārtraukt dalību Parex bankā maksimāli ievērojot nodokļu maksātāju intereses. Valsts var piedāvāt bijušajiem īpašniekiem viņu subordinēto kapitālu kompensēt ar t.s. toksiskajiem kredītiem, kuri tika iesniegti bijušo īpašnieku darbības slaikā utt.
Izskatās, ka vēlme priekšvēlēšanu laikā izpatikt vēlētāju asinskārākajai daļai ir aizmiglojusi prātu valdībai. Racionālu lēmumu vietā tiek sāktas populistiskas spēles, par kurām finālā būs jāmaksā mums visiem.