Prasība izsniegt kases čeku ļaus novērst nepamatotu tarifu piemērošanu taksometru pakalpojumiem, uzskata Latvijas Vieglo taksometru nozares darba devēju organizācija.
Asociācija konstatējusi, ka taksometru kompānijas neatklāj maksu par taksometru pakalpojumiem Rīgā, turklāt cenas veidošanās mehānisms taksometru nozarē daudziem patērētājiem joprojām nav saprotams. Šo situāciju izmanto negodprātīgi pārvadātāji, apkrāpjot un maldinot pasažierus.
Pēc Rīgas domes Satiksmes departamenta informācijas, Rīgā ir reģistrēta 61 taksometru kompānija, kas kopumā apkalpo 1201 taksometru. Līdz ar to ir 1,7 taksometri uz 1000 iedzīvotājiem. Salīdzinājumam, Ņujorkā šis rādītājs ir 6,3, Londonā 8,3, Parīzē 8,5, bet Barselonā 9,9. Maksimālo tarifu 50 santīmus par kilometru kā pamattarifu ir noteikuši 92% no Rīgas taksometriem. 4% strādā par 40-45 santīmiem, bet 3,5% piedāvā veikt pārvadājumu par 30-35 santīmiem kilometrā. Mazāk nekā 1% taksometru Rīgas domes Satiksmes departamentā noteikuši pamattarifu - 25 santīmi par kilometru.
Kā uzsver Latvijas Vieglo taksometru nozares darba devēju organizācija, faktiski šie dati pilnībā neatspoguļo reālo situāciju - uz Rīgu brauc strādāt arī taksometri no citām administratīvajām teritorijām, kas savukārt ir pretrunā ar Rīgas domes noteikumiem.
"Vairākkārtīgi veiktās Latvijas Vieglo taksometru nozares darba devēju organizācijas pārbaudes parādīja, ka tarifs 0,25 lati par kilometru ir kļuvis par mītu. Minētais tarifs tiek izmantots kā reklāmas triks, bet netiek piemērots praksē, jo tas nav rentabli. Pie šādas kilometra cenas ir nereāli segt izdevumus par degvielu, taksometru parka uzturēšanu, kā arī administratīvus izdevumus. Pēc Latvijas Vieglo taksometru nozares darba devēju organizācijas kontroles braucienu rezultātiem, faktiskā brauciena cena šādiem "lētiem" taksometriem ir ne tikai pielīdzināma it ka dārgākajiem pārvadātājiem, bet dažkārt pārsniedz tos," apgalvo AS "Rīgas taksometru parks" ("Red Cab") tehniskais direktors Kaspars Muižnieks.
Taksometru pakalpojumiem jābūt caurskatāmiem un saprotamiem ikvienam patērētājam. Jebkurš klients ir tiesīgs saņemt patiesu informāciju par servisa līmeni un maksu. Tomēr dažas taksometru kompānijas izmanto klientu neuzmanību, kā arī neinformētību un ļaunprātīgos nolūkos dod nepamatotus solījumus par zemu cenu. Tas kropļo konkurenci un grauj cilvēku uzticību taksometru pakalpojumiem, akcentē "Smile Taxi" pārstāvis Aleksejs Ignatjevs.
Vairums patērētāju ir pārliecināti, ka brauciena summa veidojas no iekāpšanas maksas (maksimālā noteiktā cena - 1,5 lati) un kilometra tarifa (maksimālā noteiktā cena - 0,5 lati).
Patiesībā skaitītājs tāpat ņem vērā laiku, kurā automašīna stāv pie luksoforiem, novērtējot to kā gaidīšanas tarifu. Šis tarifs ir vienāds praktiski visiem pārvadātajiem (seši lati stundā), kas nozīmē, ka par katrām desmit minūtēm, kuras tiek pavadītas, stāvot sastrēgumos vai krustojumos, pasažieris maksā vienu latu. Tādā veidā maksa par vienu un to pašu maršrutu var mainīties atkarībā no brauciena ilguma, uzsver asociācija.
"Mēs uzskatam, ka pēdējais Satiksmes ministrijas priekšlikums par likumdošanas izmaiņām noteikti ierobežos negodīgu firmu krāpšanās iespējas. Obligāta prasība izsniegt kases čeku ļaus novērst nepamatotu tarifu piemērošanu braucienam. Neizprotami, kādēļ tik nepieciešams lēmums, kas dos pasažierim drošības sajūtu un nodrošinās iespēju aizstāvēt savas tiesības, bija jāgaida tik ilgi," uzsver "Baltic Taxi" valdes loceklis Jānis Naglis.
Latvijas Vieglo taksometru nozares darba devēju organizācija atgādina, ka patērētājam savu tiesību aizsardzībai ir nepieciešams pieprasīt čeku par sniegto taksometra pakalpojumu. Tāpat pasažieris var precizēt, kādu tieši tarifu taksometra vadītājs ir nolēmis izmantot. Par sarežģījumiem vai pārkāpumiem var ziņot "TAXI 8880" uzziņu dienestam pa tālruni 8880 vai arī Latvijas Vieglo taksometru nozares darba devēju organizācijai.