FKTK brīdina par iespējamiem krāpšanas gadījumiem aizdevumu saņemšanai internetā

Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) savā interneta mājaslapā publicējusi paziņojumu, kurā brīdina par iespējamiem krāpšanas gadījumiem, izmantojot starpnieku pakalpojumus, lai pieteiktos tā sauktajai nebanku kreditētāju aizdevumu saņemšanai internetā.

FKTK rīcībā ir informācija par šāda veida iespējamiem krāpšanas gadījumiem, tāpēc cilvēki tiek aicināti, veicot jebkuru aizņēmumu, vai tas būtu bankā vai pie nebanku kredītdevēja, būt ļoti apdomīgiem un izvērtēt savas iespējas laikus atdot aizdevumu.

Savukārt, aizņemoties internetā vai ar mobilo īsziņu palīdzību, ja vien tas iespējams, būtu jāizvairās no tādu starpnieku piedāvājumiem ("saņemt kredītu ātrāk un vieglāk, un vairāk"), kuri pieprasa klienta bankas konta datus, paroles, kodus vai jebkāda cita rakstura sensitīvu informāciju, uzsver FKTK.

Tajā pašā laikā FKTK norāda, ka, sargājot savus datus no trešajām personām, klienti var nodrošināties pret gadījumiem, kad, piemēram, aizdevuma prasītāja vārdā citas personas pieprasa un saņem kredītu, taču saistības nāksies pildīt personai, kura izpaudusi savus datus starpniekiem.

FKTK rīcībā ir ziņas, ka par līdzīga veida iespējamiem krāpšanas mēģinājumiem Valsts policijā ir sākta izmeklēšana. Tāpat aizdevumu ņēmējiem ir nepieciešams rūpīgi izvērtēt visus dokumentus, kurus tie paraksta, jo esot saņemtas ziņas par gadījumiem, kad aizņēmuma sagāde līguma tekstā ir definēta kā "konsultācijas", un tādējādi klients zaudē iemaksāto naudu par it kā konsultācijām, bet aizdevumu nesaņem.

Komisija vērš uzmanību arī uz to, ka, veicot aizņēmumus internetā, pastāv solidāra atbildība, kas nozīmē, ka gan kredītfirmai, gan personai ir jāuzņemas atbildība. Aizdevējam ir jāpierāda, ka viņš ir naudu nosūtījis tieši tai personai, kura kredītu pieprasījusi, un uz tās norādīto kontu, savukārt bankas klientam ir atbildīgi jāizturas pret savu personas datu un bankas konta numura izpaušanu nezināmiem darījumu partneriem, jo saskaņā ar noslēgto līgumu ar banku klients ir atbildīgs par drošu savu datu, PIN kodu, kodu karšu un paroļu glabāšanu un to neizpaušanu trešajām personām.

FKTK atkārtoti uzsver, ka, ja interneta vidē no klienta tiek pieprasīti vai kāds jau ir ieguvis klienta papildu datus, paroles vai kodus, klientam būtu nekavējoties jāsazinās ar savu banku, lai nepieciešamības gadījumā bloķētu visus darījumus un pieeju kontiem, kā arī jāvēršas policijā par iespējamu krāpniecības mēģinājumu.

Vienlaikus FKTK aicina cilvēkus gadījumos, ja ir neskaidrības par šāda veida darījumiem vai šaubas, vērsties pēc konsultācijām FKTK vai Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC). Pašlaik nebanku kredītdevējus uzrauga PTAC, un turpmāk pēc nepieciešamo likumu grozījumu veikšanas PTAC arī licencēs šādus kredītdevējus.

Svarīgākais