Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pērn sācis 267 lietu izpēti aizdomās par pārkāpumiem komercprakses, reklāmas un e-komercijas uzraudzības jomā un 40 lietās konstatējis negodīgu, galvenokārt maldinošu, komercpraksi, aģentūru LETA informēja PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane.
Negodīgas komercprakses un reklāmas uzraudzības jomā PTAC 2009.gadā veicis 205 lietu izpēti, kopumā konstatējot 58 pārkāpumus. 40 lēmumi pieņemti jau minētajās lietās saistībā ar negodīgu komercpraksi, bet pārējie lēmumi pieņemti par likumdošanas prasībām neatbilstošām reklāmām, no tiem 15 lēmumi pieņemti 2008.gadā uzsāktajās lietās.
PTAC trīs lietās attiecībā uz četriem pieļautajiem pārkāpumiem negodīgas komercprakses jomā, konstatējot iespējamu tūlītēju un būtisku kaitējumu patērētāju interesēm, piemērojis pagaidu noregulējumu, uzdodot pakalpojumu sniedzējiem nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi.
Visvairāk lietu sākts par komercpraksi elektronisko sakaru pakalpojumu jomā, finanšu pakalpojumu (kreditēšanas) jomā, tūrisma pakalpojumu jomā, kā arī par uztura bagātinātāju un citu līdzekļu reklāmām, kurās sniegta nepatiesa informācija par to, ka prece var palīdzēt izārstēt slimības vai novērst disfunkciju. Aizdomas par negodīgu komercpraksi radušās arī par logu piedāvājumu reklāmām un saistībā ar apgalvojumiem, ka prece vai pakalpojums var palīdzēt laimēt azartspēlēs, izlozēs vai loterijās.
Īstenojot uzraudzību e-komercijas jomā, PTAC veicis 62 lietu izpēti un 52 gadījumos uzsācis lietas par informācijas sabiedrības pakalpojumu regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem.
Visvairāk pārkāpumu konstatēts saistībā ar informācijas nenorādīšanu vai nepareizu norādīšanu par patērētāja atteikuma tiesībām - 35 gadījumos, par pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju rīcību - 30 gadījumos, par nepilnībām preces vai pakalpojuma cenu un piegādes izmaksu norādīšanā - 19 gadījumos.
PTAC pērn vērtējis tūrisma pakalpojumu sniedzēju komercpraksi, izvērtējot 30 piedāvājumus. 20 gadījumos PTAC veicis pārbaudes pakalpojumu piedāvāšanas vietās un desmit gadījumos izvērtējis publiski sniegtos piedāvājumus.
Pārbaužu rezultātā PTAC izstrādājis ieteikumus komercprakses veicējiem godīgas komercprakses īstenošanai tūrisma pakalpojumu sniegšanas jomā.
Savukārt, izvērtējot patērētāju kreditēšanas pakalpojumu reklāmas, PTAC pērn uzsācis 38 lietu izpēti. 30 lietās reklāmās konstatētie pārkāpumi tika novērsti pēc PTAC izteiktā aicinājuma, bet astoņos gadījumos PTAC ierosināja administratīvo pārkāpumu lietas, pieņemot septiņus lēmumus, konstatējot, ka reklāmās nav iekļauta normatīvajos aktos noteiktā informācija par atbildīgu aizņemšanos, kā arī tikusi īstenota maldinoša vai profesionālajai rūpībai neatbilstoša komercprakse, piemēram, veicinot bezatbildīgu aizņemšanos.
Pārbaudot interneta mājaslapas, kurās tiek pārdotas elektropreces, PTAC izvērtējis 11 interneta mājaslapas un pārbaudījis tajās esošās informācijas atbilstību informācijas sabiedrības pakalpojumus, komercpraksi un reklāmu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem. Neatbilstības konstatētas septiņos gadījumos.