Slikto laika apstākļu dēļ pasaules tirgos pieaug Arabica kafijas pupiņu cenas. Izmaiņas pasaules kafijas pupiņu tirgū ietekmēs arī kafijas cenas Latvijā.
Pēc kafijas ražotāju aplēsēm, martā maltas kafijas cena mazumtirdzniecībā Latvijā varētu palielināties par 5 procentiem.
Ņemot vērā, ka 90% no Latvijas maltās kafijas tirgus ir kafija, kas ražota no Arabica šķirnes kafijas pupiņām, iedzīvotājiem jārēķinās ar cenu kāpumu maltai kafijai. "Merrild kafijai cena varētu pieaugt par 5% jau pirmā ceturkšņa beigās (martā)," prognozēja Merrild Kaffe pārstāvis Baltijā Dzintars Līcis. Cenas varētu pieaugt arī Pauling, Jacobs un Tchibo kafijai, kuru sastāvā ir Arabica pupiņas, pieļāva Dz. Līcis. Savukārt Kraft Foods biznesa vadītājs Latvijā Aigars Siliņš Neatkarīgajai uzsvēra, ka Kraft Foods tuvākajā laikā neplāno mainīt kafijas pārdošanas cenas Latvijā un viens no iemesliem ir sarežģītā ekonomiskā situācija valstī. Kraft Foods ražo kafiju Jacobs.
Slikta raža
Merrild Kaffe pārstāvis Baltijā Dz. Līcis skaidroja, ka patlaban cenu kāpumu pasaules tirgū piedzīvo Arabica šķirnes kafijas pupiņas. To izraisījuši negaidīti sliktie laika apstākļi un lietusgāzes trijās no četrām lielākajām kafijas pupiņu audzētājvalstīm – Brazīlijā, Vjetnamā un Kolumbijā, iznīcinot daļu no iespējamās ražas.
Pasaules tirgū zaļo kafijas pupiņu iepirkumu cena biržā kopš 2001. gada – kafijas krīzes perioda, kad kafijas cena par 60 kilogramu maisu sasniedza vēsturiski zemāko cenu līmeni – 45,59 ASV dolārus, pakāpeniski ir pieaugusi. Pērn Arabica šķirnes kafijas pupiņu cena palielinājās par 30%, bet Robusta šķirnes kafijas pupiņu cena ir samazinājusies par 12%. "Kopš 2009. gada oktobra līdz šī gada janvāra sākumam kafijas cena biržā par vienu maisu ir kāpusi no 88 eiro līdz 102 eiro jeb par 15 procentiem. Kafijas raža Brazīlijā ir par 2,2 miljoniem maisu mazāka, nekā sākotnēji tika plānots," teica Dz. Līcis.
Starptautiskās kafijas organizācijas izpilddirektors Nestors Osorio pērnā gada nogalē prognozēja kafijas deficītu pasaules tirgū, norādot, ka nākamajos 12 mēnešos pasaules tirgū ieplūdīs 123–125 miljoni kafijas maisu (60 kg), tajā pašā laikā kafijas pieprasījums būšot 132 miljoni maisu.
Gada laikā + 10%
Maltās kafijas cenas Latvijā pēdējo trīs gadu laikā ir pieaugušas par 24 procentiem jeb par 1,33 latiem kilogramā. 2009. gadā kafijas patēriņa cenas pieaugumu par 9,3% ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums kafijai no 2009. gada 1. februāra par 0,50 latiem uz kilogramu un PVN likmes pieaugums par 3 procentiem kopš 2009. gada 1. janvāra. Savukārt pēc Kraft Food datiem, 2009. gadā kafijas cena paaugstinājās aptuveni par 7 procentiem salīdzinājumā ar 2008. gadu un tas noticis galvenokārt tāpēc, ka kafijas mīļotāji steidza iegādāties kafiju pirms nodokļu izmaiņām. Populārākās bija grauzdētās maltās kafijas šķirnes. "Cenu kāpums bija vienmērīgs visos segmentos, sākot no dārgākajiem šķīstošās kafijas veidiem līdz grauzdētai un maltai kafijai. Šogad mēs sagaidām niecīgu cenu kāpumu, jo samazināsies iedzīvotāju pirktspēja. Kafijas cenas būs noturīgas, pat neskatoties uz iespējamo nodokļu paaugstinājumu," sacīja A. Siliņš.
1,3 kilogrami gadā
Kaut arī kafijas cena gada laikā ir pieaugusi un Latvija piedzīvo ekonomisko krīzi, kafijas patēriņš būtiski nav mainījies. "Maltas kafijas patēriņš Latvijā pērn 11 mēnešos palicis praktiski nemainīgs, salīdzinot ar 2008. gada attiecīgo periodu, piedzīvojot vien 1,7% kritumu salīdzinājumā ar šķīstošo kafiju, kuras apjoms šajā pašā laikā samazinājies par 7,5 procentiem," norāda Dz. Līcis. Latvijā maltas kafijas patēriņš uz vienu iedzīvotāju ir viens no zemākajiem Eiropā un sasniedz 1,3 kilogramus gadā uz iedzīvotāju.