Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) izstrādājusi tehnoloģisko risinājumu virtuālās vienas pieturas aģentūras darbības uzsākšanai, kas, sākot no šā gada 28.decembra, uzņēmējiem nodrošinās iespēju pieteikties un saņemt 78 valsts iestāžu sniegtos pakalpojumus elektroniski portālā "www.latvija.lv".
"Atvieglojot iespēju uzsākt uzņēmējdarbību un pakalpojumu sniegšanu, tiks veicināta ekonomiskā aktivitāte valstī. Šobrīd nereti uzņēmējiem nākas apmeklēt vairākas iestādes, bet turpmāk vienuviet daudzas nepieciešamās procedūras varēs nokārtot elektroniskā viedā. Tas būs ērtāk un arī taupīs uzņēmēju resursus," uzsver reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns (TP).
Virtuālās vienas pieturas aģentūras ieviešana nozīmē tādu pārvaldes iestāžu darba organizāciju, kas saimnieciskās darbības veicējam ļauj saņemt attiecīgajā kompetentajā iestādē pieprasītos gala dokumentus, fiziski nekontaktējoties ar kompetentās iestādes amatpersonu vai darbinieku. Lēmuma pieņemšanai par pakalpojuma sniegšanu nepieciešamo informāciju vai citas iestādes lēmumu vai rīcību, atbilstoši labas pārvaldības principam, iegūst lēmuma sniedzējs.
RAPLM nodrošina tehnoloģisko risinājumu, uzturot pakalpojumu portālu "www.latvija.lv". Iestādēm, kuras sniedz pakalpojumus, ir jānodrošina, ka visa informācija, kas nepieciešamas komercdarbības uzsākšanai, ir pieejama portāla Publisko pakalpojumu katalogā, kā arī to, ka tā ir patiesa un aktuāla.
Elektronisko procedūru nodrošināšanai, sniedzot pakalpojumu, iestādes izmanto iestāžu rīcībā esošos elektroniskās saziņas rīkus: e-pastu vai iestādes e-pakalpojumu sistēmu. Portāla Publisko pakalpojumu katalogā tiek publicēta informācija par veicamajām darbībām pakalpojumu saņemšanai attālināti. Iestādēm ir jānodrošina elektronisko dokumentu pieņemšana un aprite.
Lai nodrošinātu informācijas apriti, kas jau ir citas iestādes rīcībā, ievērojot labas pārvaldības principu, iestādes to pārbauda vai pieprasa pašas, izmantojot elektroniskos līdzekļus - e-parakstītus dokumentus, reģistru pārlūkus, informāciju sistēmu sasaistes, izmantojot esošos datu apmaiņas risinājumus vai Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošo Valsts informācijas sistēmu savietotāju. Papildus būs iespējams izsekot pakalpojuma procedūru, pieprasot informāciju no atbildīgās iestādes, izmantojot e-pastu vai tālruni.
Plānots, ka arī turpmāk atbildīgajām ministrijām un iestādēm būs jānodrošina, ka informācija par pakalpojumu direktīvas regulējuma jomā ietilpstošajiem pakalpojumiem portālā "www.latvija.lv" atbilst faktiskajai situācijai, nodrošinot pakalpojumu aprakstu aktualizēšanu, jaunu pievienošanu vai dzēšanu publisko pakalpojumu katalogā, atbilstoši pakalpojumu direktīvas prasībām.
Eiropas Savienības (ES) pakalpojumu direktīva nosaka, ka līdz šā gada beigām ES dalībvalstīm jānodrošina vienas pieturas aģentūras principa ieviešana, lai ikvienas dalībvalsts komersantiem nodrošinātu iespēju uzsākt noteiktu jomu pakalpojumu sniegšanu citā ES dalībvalstī, nodrošinot iespēju nepieciešamās atļaujas pieteikt vai saņemt attālināti. Latvijā ir identificēti 78 dažādu valsts iestāžu sniegtie pakalpojumi, kas ietilpst direktīvas regulējuma jomā.