Latvijas Ārlietu, Satiksmes un Finanšu ministrijas vakar veltīgi dalīja nopelnus par Krievijas pierunāšanu ielaist valstī kravas automobiļus no Latvijas.
Krievijas muitas mājaslapā vakar parādījās paziņojums, ka muitas vadība esot "nosūtījusi muitas struktūrvienībām norādījumus par atsevišķiem vienkāršojumiem tajos muitas kontroles papildpasākumos, kādi tika ieviesti 2009. gada 15. decembrī. (..) Tomēr līdz to reālo darbību izpausmei, kuras kompensēs (Krievijas – A. K.) zaudējumus un ieviesīs kārtību starptautisko autopārvadājumu nozarē, būtu priekšlaicīgi runāt par papildu kontroles pasākumu pilnīgu atcelšanu".
Krievijas muita 15. decembrī ieviesa tādu kārtību kravu ievešanai pāri Latvijas un Krievijas robežai, kas praktiski nozīmē kravu ievešanas aizliegumu. Aizliegums darbotos neatkarīgi no tā, cik kravas automašīnu no Latvijas šķērsotu Krievijas robežu. Krievijas muitas "papildpasākumi" nozīmē, ka no Latvijas iebraukusi kravas automašīna tiek turēta muitas zonā vairākas diennaktis, it kā lai robežkontroles punkta muitnieki paspētu pārliecināties, ka Krievijā eksistē uzņēmums, kas apsolījies pieņemt no Latvijas ievesto kravu, un muitas noliktava, kurā krava tiks uzglabāta līdz Krievijas noteikto nodokļu un nodevu samaksāšanai. Kāpēc Krievijas muitnieki to nevar izdarīt dažās minūtēs, ielūkojoties savās datubāzēs?
Krievijas muita ar darbošanos akmens laikmeta stilā ilustrē valsts prezidenta Dmitrija Medvedeva 12. novembrī teikto, ka "mums nav izdevies atbrīvoties no mūsu ekonomikas primitīvās struktūras", "mūsu ražojumu konkurētspēja ir apkaunojoši zema" utt. 9. decembrī šis pats personāžs sāka stāstīt, cik ļoti viņam "gribētos, lai attiecības ar Baltijas valstīm kļūtu labākas, turklāt nevis uz papīra vai vārdiskās deklarācijās, kuras var parakstīt, bet darbos". Līdz ar to Krievijas muitai radās unikāla iespēja starpvalstu līmenī apliecināt savu "apkaunojoši zemo" līmeni, kas nepaaugstinās pat tad, ja to "gribētos" valsts prezidentam.
Krievija ir piepildījusi savu robežkontroles punktu autostāvvietas ar kravas automašīnām no Latvijas un praktiski pārtraukusi ielaist nākamās mašīnas savā teritorijā. Līdz ar to kravas automašīnu rindas veidojas Latvijas pusē. Pēc Latvijas muitas ziņām, šajās rindās 21. decembrī stāvējušas 1100 automašīnas. Diennakts laikā gaidošo automašīnu skaits bija pieaudzis par 70 automašīnām, bet paredzamais gaidīšanas ilgums līdz Krievijas robežas šķērsošanai – no 110 līdz 156 stundām. Pēc tam sekotu diennaktīm ilga gaidīšana Krievijas pusē. Šie skaitļi pierāda, ka Krievija ir slēgusi savu ekonomisko robežu. Vakar līdz dienas beigām nepienāca ziņas par automašīnu rindu sakustēšanos.
Autopārvadātāju asociācijas Latvijas Auto prezidents Vilnis Trēziņš Neatkarīgajai apliecināja, ka rindās iestrēgušo autokravu nogādāšana adresātiem nodarīs Latvijas uzņēmumiem lielus zaudējumus un tiem tagad jārēķinās pat ar izputēšanu.