Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) uzsākusi mērīt elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitāti raksturojošos parametrus, lai veicinātu elektroenerģijas pakalpojumu kvalitātes uzlabošanos Latvijā, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja regulatorā.
SPRK, veicot pirmos mērījumus, konstatējis trūkumus, kuri pārsvarā jau novērsti, kā arī apzinājis vairākus rādītājus, kas jāuzlabo, lai elektroenerģijas kvalitāte atbilstu noteiktam kvalitātes standartam.
Regulatora padomes loceklis Rolands Irklis stāstīja, ka šis ir pirmais solis, ko institūcija ir spērusi, lai veicinātu elektroenerģijas pakalpojumu kvalitātes attīstību Latvijā.
"Pirmie mērījumu rezultāti atklāj tās lietas, kas ir jāsakārto gan attiecībā uz apgādes nepārtrauktību, gan attiecībā uz kvalitātes rādītājiem, kas noteikti likumdošanā ietvertajā standartā. Savukārt nākotnē plānojam jau veikt plašāku salīdzinošu analīzi par nepieciešamajiem kvalitātes uzlabojumiem ilgtermiņā, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, kā arī paplašināt jau esošo vērtēšanas kritēriju mērogu," norādīja Irklis.
2013.gadā veiktas deviņas sistēmas operatoru pārbaudes, izvērtējot 38 objektus. Kopumā apsekoto objektu ekspluatācija ir vērtējama kā apmierinoša.
"Pārbaudēs tika konstatēti gan būtiski, gan nebūtiski trūkumi, par kuriem attiecīgi tika sastādīti akti. Pozitīvi vērtējams ir tas, ka konstatētie objektu ekspluatācijas trūkumi tiešā veidā neietekmē elektroapgādes drošumu. Turklāt būtiskākos trūkumus sadales operatori novērsa SPRK norādītajos termiņos," sacīja SPRK Energoapgādes objektu kontroles nodaļas vadītājs Ingus Užulis.
Tāpat 2013.gadā veikts 51 sprieguma kvalitātes pārbaudes mērījums. Vērtējot situāciju kopumā, var secināt, ka viens no elektroenerģijas lietotājiem svarīgākajiem elektroapgādes tīklu sprieguma raksturlielumiem - barošanas sprieguma frekvence - atbilst standartam.
SPRK skaidroja, ka elektroenerģijas sprieguma kvalitātes neatbilstība standartam konstatēta 61% gadījumu, kur kā būtiskākās neatbilstības konstatētas pazemināta sprieguma vērtība, kā arī mirgoņa un harmoniskie kropļojumi. Veicot mērījumus, prioritāri tika izvēlētas zemsprieguma tīklu vietas ar potenciāli kritisku sprieguma kvalitāti, tāpēc šo mērījumu statistika nevar būt vispārināta un attiecināta uz elektroenerģijas piegādes kvalitāti Latvijā kopumā.
Ja elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitāte neatbilst standartam, patērētājam ir tiesības pieprasīt samazinātu tarifu. Samazināts tarifs nozīmē to, ka sistēmas pakalpojumu tarifam tiek piemērots koeficients 0,5. Samazinātu tarifu piemēro konkrētais sistēmas operators.
Elektroenerģijas piegādes kvalitāti regulators izvērtēja, vadoties pēc raksturlielumiem, kas iezīmē elektroenerģijas sadales pakalpojumu kvalitāti - sprieguma nepārtrauktība (jeb drošums), sprieguma kvalitātes atbilstība standartam, kā arī komerckvalitāte.
Latvijā ar elektroenerģijas tirdzniecību var nodarboties reģistrēti uzņēmumi, bet pamatā lielākā daļa lietotāju elektroenerģiju pērk no AS "Latvenergo". Elektroenerģijas pārvadi Latvijā veic viens pārvades sistēmas operators - AS "Augstsprieguma tīkls", bet elektroenerģijas sadali - 11 sadales sistēmas operatori, no kuriem AS "Sadales tīkls" nodrošina 99% elektroenerģijas lietotāju elektroapgādi.
Ar elektroenerģijas ražošanu valstī nodarbojas uzņēmumi, kas reģistrēti elektroenerģijas ražotāju reģistrā. Lielākais elektroenerģijas ražotājs Latvijā ir "Latvenergo".