Latvijā uz vienu uzņēmumu ir vidēji trīs automašīnas, kas ir trīs līdz piecus gadus vecas, liecina auto nomas un līzinga uzņēmuma Sixt pētījums. Jaunas automašīnas pērn iegādājās 3435 uzņēmumi – 12% no visiem Latvijas uzņēmumiem.
Šā gada sākumā 28 433 Latvijas uzņēmumos kopumā bija 86 421 automašīna (ar pilnu masu līdz 3500 kg, tehniskā kārtībā). Lielākajā daļā uzņēmumu – aptuveni 88% – ir no vienas līdz četrām automašīnām. Vairāk nekā 100 automašīnu lielu parku uztur 31 uzņēmums, kas ir 0,1% no visu uzņēmumu skaita.
Sixt vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems Neatkarīgajai atzīst, ka uzņēmumu autoparku lielums ir adekvāts pašreizējai ekonomiskajai attīstībai. «Īpašu pārmērību nav. Iespējams, ka zināmu korekciju uzņēmumu automašīnu skaita ziņā ievieš arī tas, ka mazajam uzņēmējam savu vienīgo automašīnu ir izdevīgāk reģistrēt kā privātpersonai, nevis kā uzņēmumam. Tomēr vidējais automašīnu skaits uz vienu uzņēmumu Latvijā ir līdzīgs kā citās valstīs, un šajā ziņā Latvija ne ar ko īpaši neizceļas,» uzsvēra A. Jaudzems. Taču atšķirībā no citām valstīm Latvijā pagaidām ir neliels īpatsvars to jauno automašīnu, kas iegādātas pilna servisa līzingā. Latvijā 2013. gadā – 12% no visām jaunajām automašīnām, vidēji Eiropā tie ir 50%, savukārt Beļģijā un Nīderlandē pat 90% no jaunajiem auto uzņēmumi iegādājas pilna servisa līzingā.
Ceturto daļu pārdod uz ārzemēm
A. Jaudzemu pārsteidza lielais reeksportēto automašīnu īpatsvars Latvijā. «Atsevišķi darījumi, kad tika izvestas, piemēram, Ford un Peugeot automašīnas, bija redzami, un šķita, ka reeksportēto automašīnu īpatsvars varētu būt aptuveni 10% robežās, taču pētījumā iegūtie rezultāti bija šokējoši – no Latvijas tiek izvesta aptuveni ceturtā daļa jauno automašīnu,» sacīja A. Jaudzems. Pēc viņa teiktā, jaunu automašīnu reeksports pēdējos gados skaitliskā izteiksmē ir bijis aptuveni vienāds, taču, tā kā vietējais tirgus salīdzinājumā ar treknajiem gadiem ir samazinājies trīs reizes, tad izvesto automašīnu daudzums procentuālā izteiksmē ir dramatiski pieaudzis. Jautāju, kāda ir interese iegādāties automašīnu Latvijā, kur reģistrācijas izmaksas ir augstākās Baltijā, lai to pārvestu uz citu valsti un pārdotu tur?
«Automašīnu ražotājs dažādiem tirgiem nosaka atšķirīgu cenu, un kombinācijā ar atšķirīgo nodokļu politiku tas jauno automašīnu reeksportu padara izdevīgu. Līdz ar to jaunu automašīnu pirkšana un piereģistrēšana vienā valstī un pēc tam pārdošana citā nav nekas neparasts. Šādas tendences nav tikai Latvijā. Diezgan populārs ir mazlietotu automašīnu reeksports, piemēram, no Dānijas uz Vāciju,» skaidroja A. Jaudzems.
Pēc krīzes atgūstas lēni
2007. gadā Latvijā tika iegādāti 35 tūkstoši jaunu automašīnu, pērn – tikai 12 tūkstoši. A. Jaudzems uzskata, ka jauno automašīnu tirgus atgūsies tad, kad tās sāks pirkt arī privātpersonas. Pērn tikai katra piektā jaunā automašīna tika iegādāta privātpersonas vajadzībām. Savukārt uzņēmumu iepirkums krīzē samazinājās tikai nedaudz.
«Lielajiem uzņēmumiem autoparka lielums ne treknajos gados, ne krīzē nav būtiski mainījies. Iespējams, autoparki tika samazināti par aptuveni 10–20%, bet noteikti ne trīs reizes – kā tas notika ar privātpersonu pirkumiem.
Elektroauto uzrāviens
Šobrīd uzņēmumos lielākoties ir ar dīzeļdegvielu darbināmi spēkrati baltā vai pelēkā krāsā. A. Jaudzems uzņēmumu izvēli par labu tieši šādiem auto skaidro ar praktiskiem apsvērumiem. «Lai gan dīzeļdzinēju automašīnas ir dārgākas un arī to remontam jārēķinās ar lielākām summām, aprēķini liecina, ka, nobraucot gadā vairāk nekā 30 000 kilometru, dīzeļdzinēju automašīnā ieguldītais sāk atmaksāties. To ir sapratuši arī uzņēmēji, jo uzņēmumos jaunu dīzeļauto ir divas reizes vairāk nekā benzīnauto. Savukārt baltu krāsu savām automašīnām uzņēmumi izvēlas tāpēc, ka tā ir pateicīga uzņēmumu logo vai reklāmas izvietošanai,» skaidroja A. Jaudzems. Viņš arī pieļauj, ka šis gads varētu kļūt par elektroauto gadu Latvijā. Pērn tika reģistrēti tikai trīs ar elektrību darbināmi jauni spēkrati, bet šogad, pateicoties KPFI atbalsta politikai, pēc viņa aplēsēm, iegādes apjomi varētu sasniegt pat 200 ar elektrību darbināmu automašīnu.
***
Jauno automašīnu pircēji 2013. gadā
Uzņēmumi 55%
Auto dīleri/tranzīts 25%
Privātpersonas 20%
***
Populārākais degvielas veids uzņēmumu jaunajiem auto
Dīzelis 5530
Benzīns 2041
Benzīns&gāze 230
Gāze 5
Elektrība 3
Elektrība&benzīns 3
Dīzelis&gāze 2
***
Lielākie automašīnu iepirkumi 2013. gadā
134 Latvijas valsts meži
111 Latvenergo
115*** Lattelecom
109** Rīgas satiksme
74* Latvijas dzelzceļš
* pilna servisa līzings ** līzings *** pašu kapitāls un līzings