Eksperti: Aptuveni 20% Latvijā radītas idejas tiek eksportētas

Ar katru gadu pieaug Latvijas radošo aģentūru ideju eksports. Komunikāciju eksperti atzīst, ka pieņemts uzskatīt, ka eksportam interesants parasti ir produkts, taču aģentūru pieredze pierāda - arvien biežāk tiek pirktas arī Latvijā radītas idejas, jo arī tās var būt labs eksporta produkts.

Tā noskaidrojis mārketinga komunikāciju un sabiedrisko attiecību vortāls www.7guru.lv.

Latvija var lepoties arī ar radošu ideju eksportu, ko nodrošina vietējās reklāmas un sabiedrisko attiecību aģentūras. Eksperti uzskata, ka Latvijas radošās aģentūras var konkurēt ārzemēs ar savu apetīti, oriģinālām idejām un cenu.

Kā norāda 7guru.lv aptaujātie radošo aģentūru pārstāvji, galvenais nosacījums, lai ideju varētu pārdot ārvalstu tirgos, tai ir jābūt pamatotai un jāatbilst konkrētā tirgus specifikai. Eksportēti radošie risinājumi nevar būt veiksmīgi, ja iztrūkst sapratne par konkrētās valsts kulturālām, estētiskām, morālām vai sociālām prasībām.

Ainārs Ščipčinskis, aģentūru tīkla "McCann WorldGroup" vadītājs: "Ikviens uzņēmums, kas domā par savu attīstību, domā arī par tirgus paplašināšanu. Un to paveikt nav iespējams bez eksporta. Skaidrs, ka vietējais tirgus izaugsmei ir pārāk šaurs, tāpēc ir jādomā par iziešanu ārpus valsts robežām."

Arī reklāmas aģentūras "DDB Latvija" direktors Andris Rubīns uzsver, ka pēdējos gados arvien biežāk izdodas eksportēt idejas arī plašākā reģionā, uzkrājot vērtīgu pieredzi un sagatavojot labu augsni aizvien jauniem reģionāliem projektiem.

Eksports arī ir viens no veidiem, kā SA kompānijas nodrošina papildu ienākumus un virza savu radošo ideju izplatību ārpus Latvijas tirgus. SA aģentūru vadītāji atzīst, ka par spīti SA jomas lokālajam darbības laukam un nacionālām īpatnībām, kompānijām izdodas veiksmīgi eksportēt idejas un pakalpojumus.

Iveta Antonišķe, komunikāciju aģentūras "Reput?" (iepriekš "Eksodus Integrētās komunikācijas") valdes locekle: "Domāju, ka jau tuvākajos gados aģentūru pakalpojumu eksporta apjomi tikai pieaugs. Diemžēl Latvijas tirgus ir tāds, kāds ir. Mazs. Savukārt Latvijas aģentūrās strādājošo ambīcijas neatbilst vietējā tirgus apjomam." Pērn "Reput?" eksports sastādījis vidēji 15% - 20% no aģentūras apjoma. Tā bijusi vadošā aģentūra vairāku apjomīgu projektu realizācijā un šobrīd jau aģentūra ir nodibinājusi savu kompāniju arī Lietuvā.

Savus pakalpojumus uz kaimiņvalstīm eksportē arī "PR-Stils". Aģentūras direktore Inga Latkovska stāsta, ka esot bijuši atsevišķi gadījumi, kad aģentūras idejas tikušas īstenotas arī Polijā, Slovākijā un Ungārijā.

Ekonomika

Līdz ar aukstāka laika iestāšanos aktuāls paliek jautājums par komunālajām izmaksām. Nesen veiktās aptaujas rezultāti liecina, ka 38% Latvijas iedzīvotāju nezina, vai spēs apmaksāt komunālos maksājumus apkures sezonā, vēsta LTV raidījums "Dienas Ziņas".