Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki izstrādājuši jauna veida asfaltbetona kompozītmateriālu ar augstām ekspluatācijas īpašībām, izmantojot netradicionālas izejvielas - tērauda un dolomīta ražošanas blakusproduktus, informēja RTU Zinātnes koordinācijas un informācijas nodaļas sabiedrisko attiecību speciāliste Elīna Karaseva.
Jaunais asfaltbetona segums ir radīts, izmantojot tradicionālās un netradicionālās izejvielas un jaunas ekspluatācijas īpašību pārbaudes metodes. Patlaban pasaulē zināmās tehnoloģijas bituminēto ceļa seguma ilgmūžību risina ar dažāda veida bitumena modifikatoriem. Piedāvātie risinājumi ievērojami palielina ceļa seguma kalpošanas laiku, tomēr būtiski sadārdzina ceļu būvniecības izmaksas.
RTU zinātnieku piedāvātais risinājums ir izmantot netradicionālu izejvielu - martena tēraudkausēšanas sārņu pildvielu, kas ir tērauda ražošanas blakusprodukts, un dolomīta atkritumus.
Lietojot jaunas ekspluatācijas īpašību izpētes un prognozēšanas metodes, zinātnieki ir izstrādājuši ilgmūžīgu un ekonomisku ceļa seguma kompozītmateriālu, kam piemīt augstas ekspluatācijas īpašības dažādos laika apstākļos. Jaunā veida asfaltbetons ir noturīgs gan ļoti augstā, gan zemā gaisa temperatūrā, pie slodzēm neveido garenvirziena deformācijas, tādējādi kalpo ilgāk, apgalvo zinātnieki.
Viņi uzskata, ka šāda materiāla izmantošana samazinātu ceļu uzturēšanas izmaksas, nodrošinātu to kvalitāti, paaugstinātu automobiļu braukšanas drošību, komforta līmeni, kā arī atrisinātu tērauda ražošanas un dolomīta karjeru blakusproduktu realizācijas problēmas, samazinot negatīvo ietekmi uz apkārtējās vides kvalitāti.
Projekta zinātniskās grupas sastāvā darbojas zinātnieki no RTU Būvniecības fakultātes Transportbūvju institūta un Materiālu un konstrukciju institūta, kā arī no RTU Materiālzinātnes un lietišķas ķīmijas fakultātes Polimērmateriālu institūta.
Transportbūvju institūta un Materiālu un konstrukciju institūta speciālisti veic darbu pie izejmateriālu izvēles, īpašību noteikšanas, sastāvu projektēšanas, ekspluatācijas īpašību pārbaudes ar jaunām testēšanas metodēm, kā arī deformatīvo īpašību modelēšanas un prognozēšanas. RTU Materiālu un konstrukciju institūta speciālisti nosaka materiāla sastāvu un tā izejmateriālu fizikāli ķīmiskās un ķīmiskās īpašības.
Projekts realizēts Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektā "Jauna asfaltbetona kompozītmateriāla un stiprības pārbaudes tehnoloģijas izstrāde, iegūstot tērauda ražošanas un dolomīta karjeru blakusproduktu lietderīgu pielietojumu".