23. un 24. novembrī Rīgas Ekonomikas augstskolā 12 finālistu komandas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) rīkotā biznesa ideju konkursa “Ideju kauss” ietvaros aizvadīja praktiskās darbnīcas par prezentēšanas prasmēm.
Darbnīcas vadīja Dāvids Štēbelis, kurš vairāk nekā 14 gadus vadījis starptautiskus uzņēmumus un ir vairāku starptautisku start-up uzņēmumu dibinātājs, un Kristaps Pētersons - starptautiskā prezentāciju aģentūru tīkla “Standout OÜ” radošais direktors un viens no partneriem prezentāciju dizaina uzņēmumā “Nimega”.
Konkursa finālisti apguva un pilnveidoja prezentāciju saturiskās struktūras izveidi un modernas prezentāciju metodes. Dalībnieki arī varēja konsultēties ar 16 mentoriem - sabiedrībā pazīstamiem uzņēmējdarbības, finanšu un citu jomu ekspertiem, kuri sniedza praktiskus un noderīgus padomus gan par prezentācijām, gan biznesa idejām.
Viens no mentoriem - pasaules līmeņa uzņēmuma “Printify” līdzdibinātājs un vadītājs Artis Kehris akcentē: “Visiem konkursa finālistiem ir ļoti labas idejas. Man kā e-komercijas speciālistam liels prieks, ka puse no ideju autoriem biznesu attīsta vai grasās to darīt ar interneta veikala starpniecību. Daži dalībnieki gan pagaidām vēl fokusējas uz Latvijas tirgu, bet domāju, viņi ātri vien sapratīs, ka interneta iespējas aptver daudz lielākus plašumus. Dažiem vēl grūtības sagādā sava produkta vai pakalpojuma cenas noteikšana, un katrā ziņā pārdošana ir pats grūtākais process, kas jāpanāk pēc idejas pilnveidošanas. Taču, noklausoties un apskatot prezentācijas, redzams, ka šogad patiesi ir izdomāti daudzi jauni un perspektīvi produkti, kurus mēs nākotnē varētu redzēt un saukt par veiksmes stāstiem.”
“Man ir prieks, ka te ir gan jau aptaustāmi produkti, gan dažādas izstrādātas aplikācijas - ļoti plašs spektrs,” gandarīta par dalībnieku veikumu ir vairāku veiksmīgu start-up uzņēmumu dibinātāja un biznesa attīstītāja Elīna Salava. “Novēroju, ka daļai dalībnieku pēc sarunas ar mentoriem dažas lietas faktiski mainījās par 100% - gan biznesa modelī, gan mērķa tirgus potenciālā, gan veidā, kā pasniegt savu produktu klausītājiem saprotamā valodā, gan arī, kā sasniegt klientu, ietverot tehniskas nianses, piemēram, prezentācijas vēstījums. Kopumā es teiktu, ka šogad “Ideju kausā” ir izcilas komandas un izcilas idejas!”
Arī konkursa vērtēšanas komisijas loceklis un uzņēmējs, modulāro sintezatoru ražotāja “Erica Synths” vadītājs Ģirts Ozoliņš piekrīt, ka finālā ir labākās idejas: “Manuprāt, finālā tik tiešām iekļuvuši tie, kam ir visgatavākie, pārdomātākie un interesantākie produkti. Mana pārliecība par to, vai bizness būs veiksmīgs ilgtermiņā, ir tikai tādā gadījumā, ja tam ir eksporta potenciāls. Dažas pirms fināla kārtas vērtētās idejas šķita ļoti izstrādātas no inženiertehniskā viedokļa, tomēr atrodas vēl pārāk agrīnā stadijā, jo tām nav reālu prototipu, tādēļ bija grūti izvērtēt, vai tās vispār varētu strādāt. Bieži vien cilvēki domā, ka viss darbosies kā iecerēts, jo ir veikti aprēķini. Taču, ja piedalās šādā konkursā, jāmēģina izveidot kādu idejas maketu vai strādājošu modeli, jo praksē jārēķinās vēl ar fizikas likumiem un citiem faktoriem, kas var ierobežot izgudrojuma darbību.”
Dāvis Suneps, kura izveidotais biznesa projekts “registeracompany.lv” konsultē un palīdz jaunu uzņēmumu dibināšanā, teic, ka bijis interesanti redzēt konkursa dalībnieku prezentācijas: “Redzams, ka daudzas idejas radušās pēdējo mēnešu laikā, un tās nav, teiksim, “marinētas” 2-3 gadus, - tātad tie ir jauni projekti. Par dažiem uzreiz nebija skaidrs, kādu problēmu tie risina, bet pēc mentoru ieteikumiem dalībnieki to centās labot un prezentēšanu sāka, atbildot uz jautājumu “kāpēc?” jeb skaidrojot idejas realizācijas nepieciešamību. Mentoringa process ir ļoti vērtīgs finālistiem, jo īsā laika periodā iespējams aprunāties ar daudziem cilvēkiem, un katrs savā šaurajā nišā var ieteikt kaut ko labu. Apkopjot šo visu informāciju, dalībnieks var iegūt ļoti labu kopskatu un izvērtējumu par savu biznesa ideju.”
Lektors Kristaps Pētersons arī piekrīt secinājumam, ka konkursa finālā ir ļoti plašs ideju loks no nosacīti vienkāršiem pakalpojumiem līdz pat ļoti sarežģītiem profesionāliem risinājumiem. “Ideju pasniegšanā gan liels progress nav manāms, bet tas saistīts ne ar to, vai cilvēks ir labs runātājs vai nē, bet gan ar to, ka pati prezentāciju kultūra tik strauji nemainās,” viņš komentē. “Joprojām redzam ar tekstu pilnus slaidus, ka ir pārprasta prezentāciju nozīme, jēga un vajadzība. Tajā visā ir viens vienojošais elements - jāturpina mācīties komunicēt. Tostarp jāmēģina atmest savs egoisms par savu ideju, savu produktu, savu kompāniju, bet vairāk jācenšas domāt par auditoriju, kas to visu klausās, un sasniedzamo mērķi. Tā, manuprāt, ir svarīgākā lieta šajā kultūrā un prasmē. Ja šo ievērosim, viss pārējais process arī notiks labāk. Kopumā no visām idejām dažas redzēju kā spilgtus piemērus, kas varētu kļūt par Latvijas tautsaimniecības virzītājiem nākotnē, ja tās pareizi izspēlētu, un tai atrastos dzirdoša auditorija un finansējums.”
Konkursa finālisti savas biznesa idejas prezentēja 29. novembrī žūrijas komisijai, kas no tām noteikusi trīs labākās, kuras sadalīs balvu fondu: 7000 eiro pirmajai, 5000 eiro otrajai un 3000 eiro trešajai vietai. Konkursa “Ideju kauss 2018” uzvarētāji tiks paziņoti svinīgā apbalvošanas ceremonijā 6. decembrī.
LIAA organizētais inovatīvo biznesa ideju konkurss “Ideju kauss” notiek projekta “Inovāciju motivācijas programma” ietvaros, to līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds un Eiropas Savienība.