Pasaulē pēdējos gados strauji pieaug pa pastu piegādāto preču sūtījumu daudzums. Šādus pakalpojumus, attīstoties e-komercijai, arvien biežāk izmanto arī Latvijas iedzīvotāji. Cilvēki iepērkas internetā un izvēlēto preci gan no Latvijas uzņēmumiem, gan no ārvalstīm saņem pa pastu.
Izvēlies reģistrētu sūtījumu un seko tā ceļam!
Palielinoties sūtījumu apjomam, arvien biežāk Latvijas Pasta klienti interesējas par pasta sūtījumu ceļu - tā izsekošanas iespējām un iespējamajiem kavēšanās iemesliem. Jāatceras, ka izsekot iespējams tikai reģistrētus un eksprespasta sūtījumus, savukārt interneta veikalu publiskotā informācija par vienkāršu jeb nereģistrētu sūtījumu ceļu mēdz būt kļūdaina.
Sūtījuma izsekošana ļauj klientam operatīvi saņemt informāciju par sūtījuma atrašanās vietu un statusu. Iekšzemes pasta sūtījumu ceļam Latvijas teritorijā klients var izsekot no sūtītāja līdz adresātam, savukārt pārrobežu pasta sūtījumus iespējams izsekot atkarībā no informācijas, ko par sūtījuma statusu izvēlas publiskot tā saņēmējvalsts pasta iestāde. Informāciju par sūtījuma atrašanās vietu publisko vismaz 70 valstis, taču ir valstis, kuru pasta iestādes to nedara, jo tā ir katras valsts pasta uzņēmuma brīvprātīga darbība, kuru neregulē neviens normatīvais akts.
Izsekot sūtījuma ceļam iespējams tikai reģistrētiem sūtījumiem - tādiem, kuriem piešķirts unikāls 13 zīmju kods, kas sastāv no diviem burtiem sākumā, kam seko deviņi cipari un divi burti beigās: piemēram, RS123456789EE. Reģistrētus sūtījumus iespējams ne tikai izsekot sūtījumu sekošanas sistēmā, bet to pazušanas vai bojājumu gadījumā atbilstoši Pasaules pasta konvencijai pasta sūtījuma nosūtītājam ir tiesības pretendēt arī uz atbilstošu kompensāciju.
Saņemto sūtījumu pārbaudiet nekavējoties!
Svarīgi zināt, ka sūtījuma satura atbilstību nepieciešams pārbaudīt tā saņemšanas brīdī pasta darbinieka klātbūtnē. Ja sūtījums neatbildīs tā deklarētajam saturam klātpievienotajos dokumentos - tiks konstatēts iztrūkums, bojājums, svara neatbilstība un tamlīdzīgi, visas pretenzijas tiks fiksētas īpašā aktā, kuru parakstīs pasta darbinieks un kurš tālāk tiks nosūtīts preču izsūtītājvalsts pasta uzņēmumam. Šādā gadījumā preču nosūtītājs varēs vērsties pie attiecīgā pasta uzņēmuma, kas no Latvijas Pasta būs saņēmis apstiprinājumu par konstatēto bojājumu vai citu neatbilstību, un pretendēt uz atbilstošu kompensāciju. Gadījumā, ja sūtījums būs aiznests mājās un izpakots bez pasta darbinieka klātbūtnes, neatbilstības un bojājumus no pasta puses nebūs iespējams konstatēt un pretenzijas netiks pieņemtas.
Izsekot var gan vēstulei, gan pakai
Latvijas Pasta sūtījumu izsekošanas sistēma klientam ļauj izsekot visus iekšzemes un pārrobežu reģistrētos pasta sūtījumus - ierakstītas pastkartes, vēstules un bandroles, apdrošinātas vēstules, ierakstītas un apdrošinātas sīkpakas un pasta pakas. Detalizēta informācija par konkrētā sūtījuma izsūtīšanas laiku, vietu un tālāko ceļu pieejama Latvijas Pasta mājaslapas sadaļā Meklēt sūtījumu. Tāpat klients var sekot sava iekšzemes un starptautiskā eksprespasta sūtījuma ceļam, 13 simbolu reģistrācijas numuru ievadot Latvijas Pasta kurjerpasta - eksprespasta mājaslapas www.expresspasts.lv sadaļā Sūtījumu izsekošana.
Ja sūtījums ir noformēts kā vienkāršs, tam netiek piešķirts sūtījuma numurs un to nevar izsekot sūtījumu meklēšanas sistēmā. Vienkāršus sūtījumus pārsūtot starp valstīm, tie netiek reģistrēti pavaddokumentos un tiek piegādāti adresātiem vai nu pastkastītē, vai pasta nodaļā, - ja sūtījuma izmērs atļauj, tas tiek ievietots klienta pastkastītē, bet, ja izmērs ir lielāks, pastkastītē tiek atstāts aicinājums sūtījuma saņemšanai pasta nodaļā.
Piegādes ceļš - pasta uzņēmuma ziņā
Nereti ārvalstu interneta veikali vienkāršiem sūtījumiem piešķir savu sūtījuma numuru, kas var sastāvēt no visdažādākā skaita ciparu un/vai burtu kombinācijas, piemēram, YT1636609151307837 vai SYLMY13420889, vai tikai cipariem. Veikali klientiem mēdz piedāvāt arī iespēju sekot sūtījuma ceļam savā sūtījuma sekošanas sistēmā, taču jāņem vērā, ka visbiežāk šī informācija ir neprecīza un ļoti aptuvena, norādot nevis reālo sūtījuma atrašanās vietu, bet veikala pieņēmumus par to, cik laika sūtījums vidēji varētu pavadīt ceļā līdz pircējam. To, kur sūtījums konkrētajā brīdī atrodas, var zināt tikai tās valsts pasta iestāde, kurai sūtījumu tālākai piegādei veikals ir nodevis, un tikai gadījumā, ja sūtījumam piešķirts jau minētais 13 zīmju kods, jo tikai pasta uzņēmums plāno sūtījuma virzīšanu un piegādes ceļu līdz adresātam. Veikalu sistēmas nereti uzrāda, ka pirkums, piemēram, jau atrodas Latvijā, bet patiesībā tas ir izsūtīts no noliktavas un nodots pasta komersantam piegādei, kas līdz Latvijai var notikt caur visdažādākajām tranzītvalstīm pat Eiropas ietvaros, nemaz nerunājot par sūtījumiem no populārākajiem Ķīnas un citu Āzijas valstu internetveikaliem.
Pāatrināta piegāde - tikai kā īpašs pakalpojums
Nereti ārvalstu interneta veikali saviem klientiem sola vienkāršus sūtījumus līdz Latvijai piegādāt noteiktā termiņā, piemēram, trīs līdz piecu vai desmit dienu laikā. Taču piegādes laiku var noteikt tikai pasta operators, kas veic sūtījuma piegādi, tāpēc nav iespējams apgalvot, ka sūtījums tiks piegādāts konkrētā laikā. Savukārt, lai piegāde notiktu paātrinātos termiņos, būtu jāizvēlas īpašs ātrākas piegādes veids - eksprespasta sūtījums, ja vien interneta veikals šādu iespēju piedāvā.
Iemesli, kāpēc sūtījumi kavējas, var būt visdažādākie. Jo tālāks ir sūtījuma galamērķis, jo, visticamāk, sūtījums ilgāku laiku uzkavēsies ceļā, īpaši tad, ja starp valstīm nav tiešās aviosatiksmes un sūtījumi ceļo tranzītā starp dažādām valstīm. Būtiski atzīmēt, ka, iepērkoties populārākajos ārvalstu interneta veikalos, sūtījumi no Ķīnas un citām Āzijas valstīm uz Latviju ceļo tranzītā, izmantojot dažādu valstu pasta operatoru starpniecību.
Sūtījumi var ceļot ilgāku laiku arī starp Eiropas valstīm - ja nosūtītājvalsts pasta operators neizvēlas sūtījumu piegādei izmantot tiešo aviosatiksmi, bet sūtījumus virzīt sev izdevīgākajā veidā starp citām valstīm, tajā skaitā izmantojot kravu pārvadājumus pa sauszemi, sūtījums tranzītā var uzkavēties pat līdz divām nedēļām.
Sūtījumi, kas Latvijas Pastā tiek saņemti no trešajām valstīm, tiek pakļauti arī muitas kontrolei, ko nodrošina Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde. Kad ienākošais pārrobežu sūtījums no trešās valsts tiek saņemts Latvijas Pastā, tas vispirms tiek nodots muitas iestādei, kas veic sūtījuma pārbaudi un aprēķina muitas maksājuma apmēru vai lemj par preču aizturēšanu. Ja prece tiek aizturēta, Latvijas Pasts sūtījumu saņem tikai pēc apskates muitā, un tikai tajā brīdī Latvijas Pasts ir tiesīgs sākt sūtījuma piegādi klientam.
Latvijas Pasts aicina savus klientus, iepērkoties interneta veikalos, ja vien veikals šādu iespēju nodrošina, iegādāto preci noformēt kā reģistrētu sūtījumu. Bet, ja sūtījums ir ļoti vērtīgs/svarīgs, apdrošināt.
TĀLS CEĻŠ. Jāņem vērā, ka, iepērkoties populārākajos ārvalstu interneta veikalos, sūtījumi no Ķīnas un citām Āzijas valstīm uz Latviju ceļo tranzītā, izmantojot dažādu valstu pasta operatoru starpniecību. Tāpēc noteikt precīzu piegādes laiku ir praktiski neiespējami
DAUDZ. Ienākošo starptautisko sīkpaku apjoms Latvijas Pastā pieaug gadu no gada. 2016.gadā Latvijas Pastā tika apstrādāti 6 miljoni starptautisko ienākošo sīkpaku, un tas bija par 2,3 miljoniem vienību jeb par 63% vairāk nekā 2015.gadā. Savukārt 2015.gadā starptautisko ienākošo sīkpaku skaits Latvijas Pastā sasniedza 3,6 miljonus vienību jeb par gandrīz 34% vairāk nekā 2014.gadā