Atzīmējot 155 gadus kopš pirmās dzelzceļa līnijas atklāšanas Latvijā, piedāvā interesantu pasākumu programmu
Šogad aprit 155 gadi, kopš Latvijas teritorijā atklāja pirmo dzelzceļa līniju, kas savienoja Rīgu ar Daugavpili. Par godu šim vēsturiskajam notikumam šodien, 10.maijā Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā tika atklāta daudzveidīga aktivitāšu programma „Dzelzceļam Latvijā - 155”. Visa gada garumā iedzīvotājiem būs iespēja interesantā un atraktīvā veidā uzzināt vairāk par dzelzceļu Latvijā, gan piedaloties azartiskā ceļojumu spēlē „Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad”, gan apmeklējot pirmo reizi Latvijā notiekošo Dzelzceļa transportlīdzekļu parādi, gan arī aplūkojot dzelzceļnieku vēsturisko formas tērpu parādi Muzeju nakts ietvaros, kā arī iesaistoties citās aktivitātēs, par kurām plašāka informācija pieejama mājas lapā www.dzelzcelam155.lv.
VAS “Latvijas dzelzceļš” industriālā mantojuma eksperts Toms Altbergs, Daugavpils mērs Jānis Lāčplēsis, VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš un Satiksmes ministrs Uldis Augulis
Publiskai lietošanai pirmais dzelzceļš Latvijas teritorijā tika nodots 1861.gada 12.septembrī, un tas savienoja Rīgu ar Daugavpili, toreiz Dinaburgu. Tas bija vēsturisks notikums, kas uz visiem laikiem mainīja cilvēku dzīvi - strauji auga pilsētas, attīstījās rūpniecība un tirdzniecība, cilvēkiem pavērās jaunas iespējas ceļot, izglītoties un strādāt. Arī šodien Latvijas attīstība un mūsu ikdiena nav iedomājama bez dzelzceļa, kas turpina vienot cilvēkus, pilsētas un valstis.
“Latvijas dzelzceļa vēsture ir nesaraujami saistīta ar mūsu valsts vēsturi. Ir mainījušās gan varas, gan tehnoloģijas un cilvēku attieksme pret dzelzceļu. Taču nemainīga ir dzelzceļa lielā nozīme valsts dzīvē. Tāpēc mēs vēlamies to atzīmēt. Šīs nebūs nekādas jubilejas svinības. Gluži pretēji - mēs ļoti demokrātiskā veidā vēlamies cilvēkiem pastāstīt par plašo un interesanto dzelzceļa vēsturi. Tādēļ turpmāko mēnešu laikā notiks vairāki informatīvi izglītojoši un arī izklaidējoši pasākumi, kuru mērķis ir iepazīstināt ar dzelzceļa rašanās un attīstības vēsturi, kā arī veicināt interesi par Latvijas vēsturisko un industriālo mantojumu,” skaidro VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš.
Arī Latvijas Republikas Satiksmes ministrs Uldis Augulis atzīmē dzelzceļa milzīgo lomu valsts ekonomikā: “No vienas puses, ja tā paskatāmies - sliede, tāds auksts metāla gabals, kas veido infrastruktūru, paredzētu praktiskai lietošanai satiksmes nozarē. Bet, ja paskatāmies uz šo pašu sliedi no citas puses, tad redzam, cik tas metāla gabals ir atnesis daudz iespēju valstij, cilvēkiem un attīstībai. Cik tas sevī iemiesojis cilvēku roku darbu, pūles un rūpes, lai kopumā šī vienkāršā metāla sliede kļūtu par veselu, tūkstošiem kilometru garu un jaudīgu dzīvu organismu, kas sniedz iespējas, darbavietas un izaicinājumus ik dienu.
155 gadi ir ievērojams vecums, kura laikā vēstures notikumi ir atstājuši savas zīmes. Gadu gaitā dzelzceļš piedzīvoja gan ziedu laikus, gan tehnoloģiskus uzlabojumus, izturējis konkurenci ar autotransportu, kā arī pārdzīvojis dažādas politiskās iekārtas un pārvaldes sistēmas. Arī šodien dzelzceļš ir ne tikai nozīmīgs transporta līdzeklis iedzīvotājiem, bet arī spēlē milzīgu lomu valsts ekonomikā. Piemēram, pērn koncerna “Latvijas dzelzceļš” apgrozījums vien bija vairāk nekā 420 miljoni eiro. Savukārt pa dzelzceļu ir pārvietojušies 17 miljoni pasažieru. Man ir liels gandarījums, ka dzelzceļš Latvijā turpina attīstīties. Tas arī turpmāk dzīvos cauri gadsimtiem, kamēr vien mēs pareizi un lietderīgi spēsim izmantot tā sniegtās iespējas un varēsim mainīties līdzi laikam, pielāgojoties jaunajām tehnoloģijām un sabiedrības paradumu maiņai. Jo vēl ir daudz izaicinājumu un mērķu, kurus sasniegt.”