Centrālā Baltijas jūras reģiona programmas projekts Vienots CBR mājas tirgus (Home market) ir iegājis finiša taisnē. Projektam tuvojoties noslēgumam, ir skaidrs, ka tā mērķi – veicināt pārrobežu uzņēmējdarbību, investīciju piesaisti Baltijas jūras reģiona inovatīviem, strauji augošiem uzņēmumiem, sekmēt to izvēršanos starptautiskajos tirgos, jo īpaši Baltijas jūras reģionā, veicināt biznesa inkubatoru sadarbību un pārrobežu inkubācijas pakalpojumu saņemšanu – ir sasniegti.
Taču iesāktie darbi ir jāturpina, jo tas ir bijis tikai pirmais grūtais solis ceļā uz visu uzdevumu izpildi ar izcilību. Projekts ilgst nedaudz vairāk nekā divus gadus, un to realizē astoņi projekta partneri no Latvijas, Somijas un Igaunijas.
Viena no galvenajām projektā identificētajām problēmām startup uzņēmumiem straujā sava biznesa attīstīšanā ir mazais finansējuma apjoms, kas pieejams biznesa uzsākšanas fāzē. Biznesa inkubatori piedāvā plašu palīdzības instrumentu klāstu, lai jaunajiem uzņēmējiem būtu vieglāk spert pirmos soļus savā biznesā, taču bez investoru finanšu piesaistes nopietnākas idejas realizēt ir gandrīz vai neiespējami.
Jaunos uzņēmējus savest kopā ar investoriem ir uzņēmies nodibinājums Seed Forum, kas kopā ar partneriem – Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru, Kurzemes un Valmieras biznesa inkubatoriem, kā arī Tallinas zinātnes parku Tehnopol un Somijas Alto universitātes nodibinājumu Mazo biznesu centrs – projekta laikā ir noorganizējis 18 investīciju piesaistes un izglītošanas seminārus un 18 investoru konferences trīs valstīs.
Kopumā projekta laikā ir izskatīti aptuveni 500 startup biznesa plāni, apmācīti gandrīz 250 startup uzņēmumi, lai tie būtu gatavi sevi pasniegt investoriem maksimāli labi, un tālāk konferencēs izvirzīti aptuveni 130 startup uzņēmumi, kas būtu gatavi sastapties ar grūtajiem investoru jautājumiem Seed Forum investoru konferencēs globālā mērogā.
Septiņas kompānijas ir saņēmušas finansējumu savai biznesa idejai uzreiz pēc investoru konferences, un aptuveni 15 procenti kompāniju ir sameklējušas finansējumu starp iegūtajiem kontaktiem Seed Forum konferencēs. To starpā ir Latvijas kompānijas Fastr un Froont, Igaunijas kompānijas Surface labs un Roschier.
Biznesa inkubatoru darbinieki atzīst, ka, pateicoties projekta aktivitātēm, ir jūtamas izmaiņas ierastajā uzņēmēju domāšanā attiecībā uz investīciju piesaisti, jo uzņēmējiem tiek dota iespēja bez maksas apgūt sevis prezentēšanas prasmi investoram un iegūt informāciju par privāto investīciju piesaistes iespējām. Turklāt investoru konferences ir lieliska vieta, lai iegūtu kontaktus gan vietējā, gan ārvalstu tirgū.
Biznesa inkubatori palīdz ne tikai pašmāju, bet arī ārzemju uzņēmējiem. Viens no projekta veiksmes stāstiem pārrobežu sadarbībā ir uzņēmuma Blue Shock Taxi projekts Blue Shock Bike. Uzņēmums piedāvā Latvijā ražotus elektrodivriteņus un, sadarbojoties ar igauņu partneriem, ir atvēris sava uzņēmuma filiāli arī Igaunijā.
Mājas tirgus projekts ir pozitīvi ietekmējis arī Latvijas Inkubatoru programmu, jo ir apzinātas kļūdas šī brīža inkubatoru darbības modelī. Projekta gaitā apliecināts, ka Inkubatoru programmai ir jāpastāv arī pēc 2014. gada.
Investorus var sastapt ne tikai speciālās konferencēs, bet arī privāto investoru asociācijās jeb pie biznesa eņģeļiem. Igaunijas attīstības fonds Arengufond projekta laikā ir strādājis ar privāto investoru aktivizēšanu un piesaisti Igaunijā. Arī investoriem ir nepieciešamas zināšanas, lai gūtu priekšstatu par to, kur un kāpēc labāk ieguldīt. Vairāku diskusiju un apmācību ar potenciālajiem biznesa eņģeļiem rezultātā tika nodibināts Igaunijas privāto investoru tīkls EstBAN ar vairāk nekā 40 biedriem. Līdz ar to uzņēmēji, kuri no citām valstīm vēlēsies uzsākt biznesu Igaunijā, varēs vērsties ar savu biznesa ideju arī EstBAN.
Projektā ir veikti divi interesanti pētījumi, kas var noderēt gan esošajiem uzņēmējiem, gan tiem, kas vēl tikai plāno realizēt savu lielisko ideju. Viens pētījums ir Pārrobežu sadarbības šķēršļi maziem un vidējiem uzņēmumiem Latvijā, Igaunijā, Somijā un Zviedrijā. Šajā pētījumā pārrobežu sadarbība attiecas uz visām darbībām, kas veicinājušas nozīmīgu mazo un vidējo uzņēmumu biznesa attiecību uzsākšanu ar ārvalstu partneriem: eksports, imports, ārvalstu tiešās investīcijas, starptautiskā uzņēmējdarbība un starptautiskā tehniskā sadarbība.
Otrs pētījums ir Pašvaldību investīciju piesaistes indekss, kas ir aprēķināms un piemērojams visām pašvaldībām Somijā, Zviedrijā, Igaunijā un Latvijā. Ar indeksa palīdzību var salīdzināt aprēķinā iekļauto pašvaldību relatīvo pozīciju investīciju piesaistes potenciālā dažādās faktoru grupās. Lietotājam tas dod iespēju salīdzināt interesējošos rādītājus noteiktās teritorijās un informatīvi iepazīties, kura teritorija būtu potenciāli piemērotāka sava biznesa uzsākšanai. Tiesa, šobrīd ir iespējams salīdzināt tikai dažas pašvaldības, kuras bija iekļautas indeksa izstrādes pilotprojektā.
Ar abiem pētījumiem var iepazīties Valsts reģionālās attīstības aģentūras mājas lapas sadaļā www.vraa.gov.lv/lv/starptautiska_sadarbiba/aktualitates/
Iespējas īstenot savus sapņus un idejas pastāv, un mēs, Mājas tirgus projekta partneri, strādājam, lai tās kļūtu pieejamākas tieši jums!