Kas ir kolagēns un kur tas atrodams?

 
©Unsplash.com/ Averie Woodard

Kolagēns ir viena no tām uztura piedevām, kuru speciālisti patiešām iesaka papildus lietot arī tiem, kuri uzkata, ka visumā ēd veselīgi un sabalansēti. Kādēļ tā, ko labu kolagēns sniedz mūsu ķermenim, kuros pārtikas produktos to meklēt, un ko ņemt vērā, izvēloties kolagēna uztura bagātinātāju - lasiet tālāk šajā rakstā!

Kam un kāpēc nepieciešams kolagēns?

Tulkojumā no grieķu valodas vārds “kolla” nozīmē - līme, un varētu teikt, ka cilvēka organismā kolagēns tiešām veic šādu funkciju - “salīmē” kopā saistaudus. Kolagēns palīdz nodrošināt normālu kaulu, zobu uni skrimšļu darbību, uzlabo ādas, matu un nagu stāvokli.

Aptuveni līdz 25 gadu vecumam cilvēka ķermenis pats spēj saražot kolagēnu pietiekamā daudzumā, taču pēc tam tas pamazām sāk noārdīties. Līdztekus dabiskajam novecošanās procesam, viens no iemesliem ir arī tas, ka mūsdienu cilvēki ikdienas uzturā reti uzņem pietiekamu kolagēna daudzumu.

Pārtikas produkti, kas ir vislabākie dabiskā kolagēna avoti - dzīvnieku kauli, āda, skrimšļi - mūsdienās tiek uzskatīti par mazvērtīgiem un negaršīgiem pārpalikumiem. Lieliski “kolagēna ēdieni” ir mūsu vecmāmiņu iecienītie kaulu buljoni, galerti un “aukstās gaļas”, taču arī tie sava ilgā pagatavošanas laika dēļ, ēdienkartēs tiek iekļauti arvien retāk.

Bluebird Provisions/Unsplash.com

Kolagēns uztura bagātinātājos - kāda ir tā izcelsme?

Uztura bagātinātāju sastāvā esošais kolagēns tiek iegūts no dzīvnieku izcelsmes produktiem, visbiežāk - no liellopu daļām. Izcelsmei un kvalitātei ir nozīme - labākais kolagēns nāk no dzīvniekiem, kas audzēti dabiskā vidē - ganībās, tāpēc, izvēloties uztura bagātinātāju, der pievērst uzmanību norādēm grass fed, pasture raised vai BIO.

Kolagēnu iegūst arī no zivīm un jūras produktiem - tas ir tā sauktais “jūras kolagēns” jeb “zivju kolagēns”. Ideālā gadījumā tas būs iegūts no brīvi ķertām, nevis audzētavas zivīm, un būs marķēts ar norādi wild caught.

No augu valsts produktiem kolagēnu neiegūst, tāds “augu kolagēns” nepastāv. Reizēm šāds apzīmējums produktu mārketingā tiek lietots, taču, papētot tuvāk, atklājas, ka tas visbiežāk ir produkts, kas palīdzēs kolagēnam labāk izstrādāties vai uzsūkties organismā, bet tas nav pats kolagēns.

Kolagēns locītavām, ādai, matiem un nagiem - kādu izvēlēties ?

Ja vien neesat lieli cūkas kājiņu galertu cienītāji, kolagēna papildus lietošana noteikti ir ieteicama. Ļoti ērts ir parastais pulverveida kolagēns, ko var pievienot visdažādākajiem ēdieniem un dzērieniem - biezeņiem, zupām, smūtijiem - iegūstot patīkami krēmīgu tekstūru. Kolagēnam līdzīgu efektu dos arī parastais pārtikas želatīns, ar kuru var pagatavot garšīgu un veselīgu desertu - augļu želeju, vēlams gan - bez papildus pievienota cukura.

Dažādus kolagēna uztura bagātinātājus plašā izvēlē, katrai gaumei un iespējām, piedāvā InternetAptieka.lv - te atrodams gan jau pieminētais pulveris, gan kolagēnu saturošas kapsulas, gan arī dzeramais kolagēns, kā arī uztura bagātinātāji, kur kolagēns apvienots ar citām derīgām vielām, piemēram kolagēns ar hialuronskābi locītavu veselībai vai kolagēns ar C vitamīnu.

Pēdējā laikā populāra ir kļuvusi kolagēna šķidrā forma - hidrolizēts kolagēns, kas tika radīts, lielās kolagēna molekulas sašķeļot sīkākās. Tiek uzskatīts, ka šīs struktūras dēļ šķidrais kolagēns spēj labāk uzsūkties no gremošanas trakta un izplatīties visā ķermenī, bet pārliecinošu zinātnisku pierādījumu tam nav.

Ready made/Pexels.com

Kādēļ šķiet, ka kolagēna uztura bagātinātājs nedod solīto efektu?

Lai arī kolagēna veselību veicinošā ietekme ir daudz plašāka, daudzus iekārdina tieši solītie acīm saskatāmie uzlabojumi - tiek sagaidīts, ka kolagēns ādai palīdzēs kļūt gludākai un tvirtākai, nagiem stiprākiem, matiem - bieziem un mirdzošiem. Viena daļa lietotāju šos uzlabojumus tiešām pamana jau drīz, taču - ne visi, un tas mēdz izraisīt vilšanos.

Izskaidrojums šai atšķirībai visdrīzāk meklējams tajā, cik liels cilvēkam ir bijis kolagēna deficīts, uzsākot tā lietošanu. Cilvēka ķermenis ir iekārtots gudri - tas ar nepieciešamajām uzturvielām pirmkārt apgādā izdzīvošanai svarīgākās funkcijas, un mati, nagi un arī āda tur nav prioritāšu saraksta augšgalā.

Tāpēc arī papildus uzņemtais kolagēns matiem, nagiem un arī ādai tiks tad, kad ar to pietiekami būs apgādātas svarīgākās orgānu sistēmas, un pēc tam parādīsies arī vizuāli pamanāmais rezultāts.

Par laimi, mēs dzīvojam laikmetā, kad par dabisko kolagēna noārdīšanās procesu organismā vairs nav jāuztraucas, jo ir ērti pieejama iespēja to aizvietot. Atliek tikai atvērt interneta aptiekas piedāvājumu, iepazīties ar detalizētiem produktu aprakstiem un izvēlēties sev tīkamāko!

Uztura bagātinātājs. Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu!

APMAKSĀTA PUBLIKĀCIJA