F1: tikai dažas dienas līdz kompromisam

"Brawn" komandas britu pilots Džensons Batons turpina savu uzvaru gājienu F1 pasaules čempionātā – nedēļas nogalē Stambulas trasē Turcijā viņš izcīnīja jau sesto uzvaru sezonas septiņās sacīkstēs, kopvērtējumā no tuvākā sekotāja, sava komandas biedra Rubensa Baričello atraujoties jau par 26 punktiem.

Tostarp turpinās kaislības attiecībā uz F1 nākotni – 12. jūnijā FIA jānosauc nākamā čempionāta dalībnieces, bet astoņas komandas no FOTA kategoriski iebilst pret jauno nolikumu un draud ar aiziešanu. Kompromisa atrašanai atlikušas tikai dažas dienas.

FOTA: nekādu budžeta ierobežojumu. Punkts

Kamēr piloti un komandas sacenšas trasēs, turpinās kaislības ap jauno čempionāta nolikumu. Tas neapmierina komandu asociāciju (FOTA), kas iesniegusi savus priekšlikumus jautājuma risināšanā, pretējā gadījumā draudot kolektīvi atteikties no līdzdalības čempionātā (par to izteikušās astoņas pašreizējās vienības).

Pagājušonedēļ tika gaidīta FIA reakcija uz FOTA paziņojumu (kas reizē ar visu asociācijas dalībnieču kolektīvo pieteikšanos līdzdalībai nākamajā čempionātā). FOTA paziņojumā garantē, ka visas pašreizējās vienības arī noteikti piedalīsies čempionātos līdz pat 2012. gadam, ja līdz 12. jūnijam tiks parakstīts jauns Konkordijas līgums. Tas garantēšot sporta nākotni, saistot visas puses ar formālām attiecībām un kļūs par stabilitātes un veselīgas F1 vadības garantu. Otrkārt (un galvenokārt) – ja par 2010. gada čempionāta reglamenta pamatu kļūs noteikumi, kādi ir spēkā šosezon, kuri tiks koriģēti, balstoties uz FOTA priekšlikumiem, kas iesniegti FIA. Paziņojumā teikts, ka visas asociācijas komandas jāuztver kā viens vesels.

"Ferrari" komandas vadītājs Stefano Domenikalli skaidro paziņojumu. "Viss ir vienkārši. Deviņas komandas – "Williams" dalība FOTA tika apturēta – pieteikušās nākamajam čempionātam. Taču pieteikumi būs spēkā tikai tad, ja parakstīsim Konkordijas līgumu un ja paliks spēkā pašreizējais reglaments, kas būs koriģēts saskaņā ar mūsu priekšlikumiem. Tātad – nekādas budžetu ierobežošanas. Tēriņi jāsamazina saskaņā ar paškontroles procedūru, ko ieviesīs FOTA. Skaidri zinām, kam jābūt, un to spēsim panākt. Vairākus gadus paši esam kontrolējuši testus, un viss ir kārtībā." Ko konkrēti sola darīt FOTA, lai ierobežotu tēriņus? "Vispirms FOTA jau pieņēmusi lēmumus, kas virzīti uz to, lai neatkarīgās komandas varētu iegādāties dzinējus un ātrumkārbas par 6,5 miljoniem sezonā. Tālāk – uzņemts kurss uz noteiktu izdevumu samazināšanu aerodinamikas jomā; ierobežojumi attiecināmi uz darba apjomu mašīnu modernizēšanā, piemēram, dažādu antispārnu modifikāciju ierobežošana. Tātad saglabājam tehnoloģisko sāncensību, taču neļaujam tai attīstīties pārāk intensīvi, un tas atspoguļosies izdevumos. Atsakoties no degvielas uzpildes sacīkšu laikā, var samazināt komandu dalībnieku skaitu." Kā zināms, FIA prezidenta Maksa Moslija galvenais arguments ir tas, ka, neierobežojot budžetus, diez vai kāda jauna komanda vispār spēs ienākt F1 (vienkārši nebūs tik daudz naudas), bet FIA pieņēmusi lēmumu, ka nākamsezon vienību skaits palielināsies līdz 13, turklāt pieteikumus iesniegušas vairāk par desmit vienībām, balstoties uz federācijas pieņemto lēmumu par 40 miljonu mārciņu budžetu... "Jaunajām komandām paliks iespēja ienākt F1, jo nākotnē notiks ievērojama izdevumu samazināšana, kas ļaus tām piedalīties F1 un būt pietiekami konkurētspējīgām gan sportiskajā, gan komerciālajā ziņā. Ar noteikumu, ka F1 kā augstākā sacīkšu kategorija ne tikai saglabās visas savas labās īpašības, bet arī tās vairos – pateicoties visu lielo komandu, kuras paliks lielajā sportā uz ilgu laiku, pūlēm. Domāju, ka FIA cenšas ievērojami samazināt tēriņus ar diviem mērķiem: novērst pašreizējo komandu aiziešanu no sporta un nodrošināt jaunu ienākšanu. Mūsu priekšlikumi atbilst abiem mērķiem. Katrā ziņā 12. jūnijs ir datums, kad tiks nosauktas nākamā čempionāta dalībnieces, un mēs gribam, lai līdz tam viss būtu skaidrs," uzsver Domenikalli.

"Force India" padodas spiedienam

Britu F1 apskatnieks Džeimss Alens, vērtējot FOTA priekšlikumus, uzsver: "Svarīgākais paziņojumā ir tas, ka komandas nešaubīgi likušas noprast, ka nevajag uztraukties par to aiziešanu no sporta. Bet šādas bažas taču bija viens no galvenajiem argumentiem, lai limitētu budžetu. Otrkārt, ja pirms Monako posma tikai "Ferrari", "Toyota" un "Renault" draudēja ar aiziešanu no F1, ja noteikumi netiks koriģēti, tagad jau visas deviņas FOTA dalībnieces par to runā. Bet tas jau ir nopietni. Tātad situācija ir mainījusies. No federācijas viedokļa "Ferrari" saskaņā ar līgumu jāturpina līdzdalība čempionātā, ko arī apstiprināja Parīzes tiesa. Ja FIA nepiekāpsies un noraidīs FOTA piedāvājumus, nav izslēgts, ka komandu sarakstā, kurām būs atļauts piedalīties nākamajā čempionātā, būs tikai "Ferrari", "Williams" un jauno vienību vārdi. Alekss Vurcs kopā ar saviem austriešu draugiem no "Superfund" arī iesniedzis pieteikumu. Mēs pat nevarējām iedomāties, ka kaut kādas jaunas komandas var ienākt F1, bet nu tādu ir vismaz piecas, un visas iesniegušas 2,5 miljonu mārciņu depozītu. Acīmredzot daža laba no tām gatavojās gadiem ilgi, gaidot veiksmīgu apstākļu sakritību, bet dažas tikai izmanto pašreizējo brīdi."

Alens vēl runā par deviņām komandām, taču nedēļas vidū oficiālu pieteikumu FIA iesniedza arī "Force India", un no kolektīvā pieteikuma iesniedzējām palika tikai astoņas... "Mēs pilnībā atbalstām FOTA pozīcijas un mērķus, taču komerciālie apstākļi lika mums iesniegt oficiālu pieteikumu," teikts "Force India" paziņojumā. Acīmredzot Vidžajam Malijam nav izdevies izturēt spiedienu no sponsoriem situācijā, kad nav skaidrības par nākotni.

Lai gan baumoja, ka līdzīgi varētu rīkoties arī "Brawn", komandas īpašnieks Ross Brauns Stambulā paziņoja: "Saprotu Frenka Viljamsa situāciju; viņam bija līgumsaistības ar Eklstonu un FIA, kādu nav mums. Mūsu komandas pastāvēšana no sākta gala bija atkarīga no FOTA, konkrēti, no "McLaren" un "Mercedes" atbalsta, tāpēc esam šeit, un domāju, ka FOTA iniciatīvas patiešām ir efektīvas. Bijām šķelti, tāpēc arī radās problēma. Gan FOTA, gan FIA ir labas idejas, un ceram, ka puses spēs panākt vienošanos. Jūtu, ka spēšu palīdzēt vairāk, esot asociācijā, tāpēc nedomājam no tās izstāties. Un arī nedomāju, ka "Williams" un "Force India" vēl kāds pievienosies."

Ko tad Moslijs? Viņš nedēļas vidū intervijā "Motorsport Aktuell" vēlreiz uzsvēra, ka FIA pozīcija paliek nemainīga. "Ziniet, Monako biju pārsteigts par to, ka uz pārrunām par izdevumu samazināšanu viņi sapulcējās uz dārgās Briatores jahtas. Acīmredzot, pēdējā brīdī iesniedzot pieteikumus, komandas centās patraucēt jaunu dalībnieku ienākšanu. Noteikumus nosaka FIA, tā bija pēdējos 60 gadus, tā būs arī turpmāk, bet FOTA piedāvājums ir tāls no realitātes – Konkordijas līgums nevar tikt parakstīts līdz 12. jūnijam, tas tika saskaņots pārāk vēlu."

Piloti aizstāv FOTA

Piloti atbalsta FOTA aktivitātes. Svētdienas rītā notika FOTA tikšanās ar braucējiem, un par runāto stāsta "Toyota" komandas veterāns Jarno Trulli: "Pilotiem ir vienota pozīcija: atbalstām FOTA un cienām darbu, ko asociācija veikusi, lai garantētu F1 nākotni. Mūs sapulcināja, lai informētu par strīdīgo situāciju, nenoteiktību ar nākamās sezonas reglamentu – daudzi nolikuma punkti nedarbosies, un mums, pilotu arodbiedrības biedriem, jāapspriež ar drošību saistītās problēmas. Moslijam jāsaprot, ka ir kaut kas, ko nedrīkst darīt. Piedāvātais nākamās sezonas reglaments nevienu neapmierina. F1 jāpaliek par autosporta virsotni ar augstām tehnoloģijām un lielām kompānijām. Nedrīkst vienkārši ievest čempionātā komandas, kuras nekad iepriekš nav cīnījušās šādā līmenī. Tagad vienkārši jāgaida; FOTA plāno atrast izeju kopā ar federāciju, nākamnedēļ šis jautājums jāatrisina, pretējā gadījumā šķelšanās ir neizbēgama."

Vēl skarbāks ir divkārtējais pasaules čempions Fernando Alonso no "Renault": "Došu priekšroku jebkurai citai sacīkšu kategorijai, nevis F1: modelis, ko izmanto GP2 vai F3, nav interesants ne pilotiem un sponsoriem, ne trasēm un TV kompānijām. Tas ir čempionāts, kam nav jēgas. Šajā situācijā komandas izdarīja maksimumu – iesniedza pieteikumus līdzdalībai, taču nav iespējams tik strauji pārslēgties no 500 uz 40 miljonu budžetu, to var izdarīt tikai ilgākā laika posmā, teiksim, trijos gados, taču nekādā gadījumā ne vienā gadā. Komandas nevar izdarīt vairāk. Tagad bumba ir FIA laukuma pusē. Ja autoražotāji nevienosies ar FIA un izveidos alternatīvu čempionātu, kurā cīnīsies tehnoloģiskajā ziņā labākās mašīnas pasaulē, domāju, šāds seriāls ieinteresēs visus pilotus."

FOTA piesaistījusi pilotus strīdā ar FIA, un trumpju paliek aizvien mazāk, bet federācijas pozīcija nemainās, toties 12. jūnijs tuvojas.

****

F1 7. posms Turcijas GP

1. Džensons Batons "Brawn"

1.26:24,848

2. Marks Vebers "Red Bull" +6,714

3. Sebastjans Fetels "Red Bull" +7,461

4. Jarno Trulli "Toyota" +27,843

5. Niko Rosbergs "Williams" +31,539

6. Felipe Masa "Ferrari" +39,996

7. Roberts Kubica "BMW-Sauber" +46,246

8. Timo Gloks "Toyota" +46,959

Kopvērtējums

Piloti

1. Džensons Batons Lielbritānija 61

2. Rubenss Baričello Brazīlija 35

3. Sebastjans Fetels Vācija 29

4. Marks Vebers Austrālija 27,5

5. Jarno Trulli Itālija 19,5

6. Timo Gloks Vācija 13

7. Niko Rosbergs Vācija 11,5

8. Felipe Masa Brazīlija 11

Konstruktoru kauss

1. "Brawn" 96

2. "Red Bull" 56,5

3. "Toyota" 32,5

4. "Ferrari" 20

5. "McLaren" 13

6. "Williams" 11,5

7. "Renault" 11

8. "BMW-Sauber" 8.

Svarīgākais